اگزمای پوستی ربطی به کمبود ویتامین در بدن ندارد

سیدمسعود داوودی متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با اشاره به علل بروز اگزما‌های پوستی، گفت: اگزما به عنوان واکنش غیرعادی پوست به عوامل محرک بیرونی یا درونی بدن شناخته می‌شود.


اخبار اجتماعی-وی ادامه داد: در صورت بروز اگزما پوست در اثر واکنش غیر معمول دچار التهاب و قرمزی می‌شود و به تدریج ممکن است ضایعات محتوی آب یا تاول‌های درشت ظاهر شود که با ادامه و طولانی شدن دوره بیماری پوست به تدریج خشک، ضخیم و یا پوسته دهنده خواهد شد.


داوودی با تاکید بر اینکه اصل ثابت در موضوع اگزما خارش است، تصریح کرد: بسته به فرد شدن بروز اگزما متفاوت است و علت بروز آن می‌تواند داخلی یا خارجی باشد.


این متخصص پوست و مو با بیان اینکه علل خارجی بروز اگزما یعنی چیز‌هایی که با پوست تماس دارند که مشهود‌ترین آن‌ها مواد شوینده است، گفت: بسته به شغل افراد میزان ابتلا به اگزما تغییر می‌کند.


داوودی با تاکید بر اینکه میزان حساسیت افراد متفاوت است، افزود: برخی افراد از جمله نظافتچی‌ها بیشتر مستعد ابتلا به اگزما‌های پوستی به علت تماس بیشتر با مواد شوینده متفاوت هستند.


وی با بیان اینکه مشتقات نفت و بنزین حساسیت بیشتری برای پوست افراد ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: شغل‌هایی همچون مکانیکی، تعویض روغنی، پزشکان و دندانپزشکان و ... به علت مصرف بیشتر دستکش بیشتر در معرض ابتلا به اگزما قرار می‌گیرند.


داوودی با تاکید بر اینکه بروز اگزما ربطی به کمبود ویتامین در بدن ندارد، گفت: شایع‌ترین نوع اگزما در اثر تماس با مواد خارجی ایجاد می‌شود که اگزمای تماسی نام دارند.


وی ادامه داد: دسته دوم بیماری‌های اگزمایی زمینه داخلی یا ژنتیکی داشته که مکانیزم دقیق آن‌ها مشخص نیست البته که در اثر عوامل محیطی تشدید می‌شوند.


متخصص پوست و مو یادآور شد: با توجه به اینکه علت بروز اگزما متفاوت است نوع دارو‌ها نیز به نسبت شدت و حدت بیماری متفاوت بوده و طول درمان نیز متغییر است.