سمیه صمدی در گفت وگو با ایسنا، منطقه مازندران، اظهار كرد: با آغاز سال نو لازم است که یک بازنگری در الگوی غذایی، عادات و رفتارهای تغذیهای خود انجام دهید و فصلی نو را در تغذیه خود آغاز کنید.



وی ادامه داد: با آغاز سال نو و تعطیلات نوروز بازار میهمانی و دید و بازدید رونق زیادی می‌یابد و به همان نسبت مصرف انواع شیرینی، شکلات، گز، سوهان، آجیل و خشکبار افزایش پیدا می‌کند.



کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: افراط در مصرف قند و شکر و تمام مواد غذایی تهیه شده از آنها و نیز زیاده‌روی در مواد نشاسته‌ای می‌تواند علاوه بر چاقی سبب افزایش تری گلیسیرید خون که یکی از انواع چربی‌های نامطلوب خون است شود که افزایش درازمدت آن در خون موجب بالا رفتن سایر چربی‌های نامطلوب و بروز اختلالات قلبی - عروقی می‌شود.



صمدی افزود: مصرف مواد شیرین به سلامت دندان‌ها نیز لطمه می‌زند و باعثپوسیدگی مینای دندان و فساد دندان‌ها می‌شود.



وی خاطرنشان کرد: افراط در مصرف انواع شیرینی به دلیل افزایش قند خون سبب احساس سیری شده وجلوی اشتها را برای مصرف غذای اصلی می‌گیرد.



کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: مغزها یا آجیل‌ها از جمله بادام، پسته، فندق، تخمه، بادام زمینی، بادام هندی و گردو از مواد غذایی خوشمزه‌ای هستند که در میهمانی‌های نوروزی از آنها استقبال زیادی به عمل می‌آید و به خصوص کودکان از طرفداران جدی این مواد غذایی هستند.



صمدی یادآور شد: آجیل‌ها دارای ارزش تغذیه‌ای بالایی هستند و مصرف متعادل آنها برای سلامت انسان مفید است.



وی افزود: آجیل با داشتن ارزش تغذیه‌ای بالا، از مواد مفیدی هستند که مصرف آن توصیه می‌شود در حالی که به هنگام استفاده از انواع مغزها به خصوص در ایام عید باید به مصرف معمول آن توجه شود.



کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه انواع آجیل‌ها معمولا به صورت بو داده و پر نمک به فروش می‌رسند، گفت: افراط در مصرف آن موجب افزایش فشار خون می‌شوند و به سلامت انسان آسیب می‌رساند.



صمدی ادامه داد: مغزها به دلیل داشتن چربی زیاد بسیار پرکالری هستند و مصرف متعادل آن برای کسانی که نیاز به افزایش وزن دارند مفید است.

وی اظهار کرد: برخی از افراد تصور می‌کنند که چربی‌های گیاهی موجب افزایش وزن نمی‌شوند و می‌توان از آنها به صورت نامحدود استفاده کرد؛ در حالی که این تصور صحیح نیست و سبب چاقی می‌شوند و باید به طور متعادل و مناسب از آنها استفاده کرد.

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: گاهی اوقات شیرینی و آجیل در ایام عید جانشین ناهار یا شام می‌شود و برخی از افرادی که در مصرف این تنقلات افراط می‌کنند به علت سیر شدن و یا ترس از چاقی یک یا چند وعده غذایی اصلی را حذف می‌کنند.



صمدی تأکید کرد: آجیل‌ها با وجود ارزش تغذیه ای بالا نمی توانند جانشین سه وعده اصلی غذایی صبحانه، ناهار و شام شوند بنابراین نباید در مصرف آجیل افراط شود، در حالی که مصرف متعادل آنها برای سلامتی بدن بسیار مفید است.



وی با اشاره به اینکه در تعطیلات سال نو به صورت معمول در تغذیه افراد تغییراتی رخ می‌دهد، گفت: به دلیل دید و یا بازدید و گذراندن زمان طولانی در خارج از خانه مصرف آب به طور چشمگیری کاهش می‌یابد که این امر می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی انسان ایجاد کند که بارزترین آنها بروز یبوست است.



کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه در ایام نوروز به دلیل تغییر در برنامه روزانه مصرف سبزی و سالاد کاهش می‌یابد، افزود: عدم مصرف سبزی و سالاد سبب بروز یبوست می‌شود، به دلیل اینکه سبزی‌ها حاوی مقدار قابل توجهی آب هستند آب مورد نیاز بدن تا حدودی زیادی تأمین می‌شود و از بروز کم آبی در بدن پیشگیری می‌کنند.



صمدی تصریح کرد: به دلیل تراکم جمعیت در شهرهای توریستی و شلوغی رستوران‌ها در ایام نوروز، ممکن است در آماده کردن و تهیه غذا، نکات بهداشتی و تغذیه‌ای رعایت نشود و ضدعفونی کردن و شست وشوی سبزی و سالاد به خوبی صورت نگیرد، بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها بهتر است از مصرف سبزی، سالاد و میوه‌های با پوست در رستوران‌ها، مراکز تغذیه‌ای همگانی و مکان‌هایی که به بهداشتی بودن آنها اطمینان ندارید خودداری شود.

وی با تأکید بر اینکه آجیل را بیشتر از ۷ تا ۸ عدد در روز استفاده نشود، گفت: قبل از رفتن به میهمانی سعی شود تنقلاتی که بهتر است از میوه‌جات باشد استفاده کنید و در مهمانی با حالت گرسنگی مطلق وارد نشوید.



کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: بیش از یک تا ۲ عدد شیرینی در روز استفاده نشود که در افراد با افزایش وزن و دیابتی‌ها این تعداد باید کمتر باشد.



صمدی با بیان اینکه هنگام غذا خوردن ابتدا با سالاد آغاز کنید، گفت: این امر سبب کنترل اشتهای فرد می‌شود و به هضم غذا و سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات نوروزی شام را دیرهنگام نخورید، افزود: افراد نباید بلافاصله به رختخواب بروند بهتر است آخرین ماده غذایی در روز یک میوه باشد و پس از آن نیز حداقل نیم ساعت بیدار باشید.

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی با تأکید بر اینکه هیچ وعده غذایی نباید حذف شود، اظهار کرد: این موضوع سبب ایجاد گرسنگی می‌شود و سعی کنید قبل از رفتن به مهمانی خود را تا حدی با میوه سیر کنید.