در جلسه شبانه شورایی‌ها با شهردار چه گذشت؟

جلسه‌ای شب گذشته با حضور اعضای شورای شهر تهران و پیروز حناچی شهردار تهران در برج میلاد برگزار شد.

اخبار اجتماعی -در این جلسه در خصوص موضوعات شهری و اقدامات صورت گرفته بحث و بررسی شد. 

اعضای شورا موضوعات خود را مطرح کردند و برنامه‌ةای خود را برای اداره شهر اعلام کردند.

برنامه‌ها اولویت محور می‌شود

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: برنامه‌ها قرار است اولویت محور شود و در این باره با شهردار تهران بحث و گفتگو کردیم.

وی با تاکید بر این موضوع که مدیریت فعلی شهری بیش از دو سال از عمرش گذشته است، گفت:‌البته در این مدت رویکردهای خوبی داشتیم و اتفاقات مناسبی رخ داد. از جمله موارد می‌توان مبارزه با فساد را عنوان کرد.

شفافیت در شهرداری تهران/انعقاد قرارداد به صورت فراخوان و مزایده 

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران همچنین به موضوع شفافیت در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در این زمینه توانستیم شهرداری را ملزم کنیم که تمام فرایند انعقاد قرارداد به صورت فراخوان و مزایده باشد و همه موضوعات در سامانه شفافیت وارد شود تا قابلیت نظارت همگانی داشته باشد و این موضوع باعث می‌شود شفافیت در محیط حاکم شود.

سالاری به قراردادهایی که قبلا منعقد شده بود اشاره کرد و گفت: فارغ از اینکه  قراردادهای منعقد شده  نیاز شهر باشد، بیشتر بر مبنای این بود که پیمانکاران سودی ببرند.

بیشتر قراردادها فارغ از نیاز سنجی انجام می‌شد

وی با تاکید بر این موضوع که این تصمیمات شورا باعث شد اتفاقات مهمی در شهر رخ دهد، گفت: مدیریت شهری در دو دهه اخیر در بحث  درآمدی مشکلی نداشت ولی در دو الی سه سال گذشته مشکل درآمدی داشته‌ایم.

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع که بدنه شهرداری و  مدیران مناطق کارنامه خودشان را در انعقاد قراردادهای بیشتر می‌دیدند، گفت: بیشتر قراردادها فارغ از نیاز سنجی انجام می‌شد.

وی همچنین به موضوع شهر فروشی در تهران اشاره کرد و گفت: بسیاری از اقدامات بدون کار کارشناسی صورت می‌گرفت و همچنین در بحث واگذاری‌ها مباحثی مطرح شد.

از فرایند باز پس گیری رضایت نداریم

سالاری ادامه داد:‌البته در بحث واگذاری‌ها بخشی از واحدها بازگردانده شد اما از فرایند باز پس گیری رضایت نداریم.

به گفته وی در دوره‌های قبل شهر فروشی برای اداره شهر و پرداخت حقوق و مزایا باب شده بود و حتی در کمیسیون ماده 5 بارگذاری انبوه و تغییر کاربری انجام می‌شد و در شورای معماری مناطق طبقات اضافه داده می‌شد. در اصل شهرفروشی تعدی عمومی به حقوق شهرودان است.

وی با بیان اینکه در تنگناهای مالی قرار داریم، گفت: اما جلوی این اقدامات را گرفته‌ایم و قرار است فعالیت‌هایمان را اولویت‌بندی کنیم. 

برنامه های اولویت محور شهردار مشخص نیست

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: بحث این است که شهردار تهران که متاسفانه در یک سال گذشته روی کار آمده است برنامه اولویت محورش مشخصی نیست. وقتی برنامه نداریم ما نمی‌توانیم به عنوان ناظر خوب عمل کنیم. و وقتی به آخر دوره فعالیت برسیم می‌بینم که کارهای پراکنده انجام شده و قابلیت ارائه برای شهر و شهروندان را ندارد.

سالاری همچنین به موضوع بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: باید اقداماتی در این زمینه صورت گیرد و برنامه‌ها اولویت‌محور باشد.

در 3 هفته آینده برنامه های اولویت محور ارائه می‌شود 

وی به جلسه سه ساعته شب گذشته اشاره کرد و گفت: موضوعاتی مطرح شد و قرار شد برنامه‌ها اولویت محور شود و با برگزاری جلسات بین کمیسیون‌های تخصصی و شهرداری ظرف دو الی سه هفته آینده برنامه اولویت محور ارائه شود.

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به برنامه پنجساله سوم اشاره کرد و گفت: مجموعه‌ای از آمال و آرزوها در این برنامه آمده است. مردم انتظار دارند در حوزه‌های مختلف شهر اقداماتی صورت گیرد. یکی از اولویت‌ها ایجاد پلازهای شهری است و در دو سال گذشته بیش از 10  پلازا در تهران ساخته شده است.

سالاری به مناسب سازی پیاده‌راه‌ها اشاره کرد و گفت:‌در این مدت در چند محله به صورت پایلوت کار انجام شده است. 

وی همچنین به موضوع انضباط بخشی مالی اشاره کرد وگفت:اقداماتی صورت گرفته ولی کامل نشده است. 

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع که باید برنامه‌ها اولویت‌محور باشد، گفت:‌باید بتوانیم درپایان دوره اقداماتی که مدنظر داشتیم را انجام دهیم.

تحول در حوزه پسماند

عضو شورای شهر تهران مدیریت پسماند در حوزه محیط زیست را یک از مهمترین مشکلات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این کار به صورت سنتی انجام می‌شود و باید در این بخش تحول ایجاد کنیم. 

سالاری به موضوع قطب‌های گردشگری در تهران اشاره کرد وگفت: ‌این ظرفیت در تهران وجود دارد که مثلا در محدوده چند صد هکتاری کن و فرحزاد، سرخ‌حضار و چیتگر را به قطب گردشگری تبدیل کنیم.

وی به محدوده گردشگری شمال تهران اشاره کرد و گفت: باید اقداماتی در این  زمینه صورت گیرد و این بخش تفرجگاه شود. 

سالاری با بیان اینکه باید بر اساس اولویت‌ها حرکت کنیم، گفت‌: اضافه شدن واگن و همچنین اضافه شدن یک خط مترو جدید باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین باید در اتوبوسرانی که در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد تحول ایجاد کنیم. البته موضوع تحریم‌ها را هم می‌دانیم. 

وی ادامه داد: در حوزه شهرسازی و بازآفرینی شهری، مناسب سازی معابر،؛پسماندهای شهر، انضباط بخشی و اصلاح ساختار شهری تهران باید اقداماتی صورت گیرد و قرار شد کمیسیون‌های تخصصی با مشارکت شهرداری این اولویت‌ها را در دستور کار قرار داده ومنابع درآمدی و محل تامین آن را مشخص کنند و در یک برنامه زمانبندی شده موضوع اعلام شود.

همچنین یک دیگر از حاضران در جلسه شب گذشته برج میلاد گفت: کمیسیون‌های شوراها در جلسه شب گذشته با شهردار تهران گزارش‌هایی ارائه کردند و معاونت‌های شهرداری هم حضور داشتند. 

وی ادامه داد: قرار است برنامه‌ها عملیاتی و اولویت محور باشد و بر اساس منابع موجود انجام شود.

به گفته وی،قرار شد هر بخش گزارشی ارائه کند و همچنین پروژه‌ها مشخص شود تا بتوانیم در 15 ماه آینده پروژه‌هایی که در ماموریت‌های ما قرار دارد را به سرانجام برسانیم و البته شهردار تهران با این موضوع موافق بود.

بر اساس این گزارش برخی از اعضای شورای شهر به کارنامه مدیریت شهر در دو سال گذشته نمره خوبی ندادند و حتی بارها اعلام کردند کاری در این مدت صورت نگرفته است. 

هم حزبی‌های این دوره مدیریت شهری بارها اعلام کردند که عملکرد خوب نبوده است. حال بعد از دو سال و با تغییر سه شهردار مدیریت شهری تصمیم گرفته است که برنامه‌ها را اولویت محور کند تا در 15 ماه آینده اقدامات چشمگیری در تهران صورت گیرد.