حاجی‌میرزایی: «شبکه‌های اجتماعی» رفتار و ذهن همه ما را متأثر کرده است

محسن حاجی‌میرزایی در مراسم بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش و آئین تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده، گفت: هفته پژوهش فرصتی است که بفهمیم در چه جایگاه در جریان پژوهش ایستاده‌ایم.

اخبار اجتماعی-  وی ادامه داد: به عقیده من باید ببینم پژوهش کدام یک از مسائل ما را حل کرده است آن هم در شرایطی که با منابع بسیار محدود و فرصت کم و گذرا مواجه هستیم و انتخاب‌های ما بر تصمیمات آینده جمعیت عظیمی تأثیر می‌گذارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای تصمیم‌گیری آگاهانه نیازمند توجه به واقعیات عینی و ملموس هستیم، اظهار داشت: پژوهش از این منظر مهم است اما وجه اهمیت آن این است که آرمان و اهداف ما را تأمین کند.

وی ادامه داد: ما با محیطی در ارتباط هستیم که دائماً در حال تغییر است اگر نتوانیم درک روشنی از آینده داشته باشیم در شرایطی که با آن مواجه می‌شویم برخوردمان سنجیده نخواهد بود.

حاجی‌میرزایی با ذکر مثالی اقتباس شده از تمثیل‌های مولانا، گفت: کودک در رحم مادر به ابزارهایی مسلط می‌شود که در آن فضا به آن نیازی ندارد مثل چشم و دهان اما اگر این قابلیت‌ها به درستی شکل نگیرد حیات این جهانی فرد با معلولیت همراه خواهد بود. این ظرفیت‌ها در این جهان هم وجود دارد و اگر به درستی ظرفیت‌های وجودی افراد پرورش نیابد، با معلولیت مواجه می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی، رفتار و ذهن همه ما را متأثر کرده و حتی در مناسبات سیاسی و فرهنگی اثر گذاشته است. این تحولات انسان‌ها را به فضاهای جدیدی برده که اگر نگاه هوشمندانه‌ای نداشته باشند دچار استیصال و عقب‌ماندگی می‌شویم؛ پژوهش این مجال را می‌دهد که با آینده به روشنی مواجه شویم.

به گفته وی،‌نسبت آموزش و پرورش با تحقیق دو نسبت جدی و اساسی است نخست اینکه موظف است افراد را پرسشگر و پژوهشگر بار بیاورد.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: امروز کارکرد نظام تعلیم و تربیت این است که دانش و تجربه با هم به فرد منتقل شود تا مواجه هوشمندانه‌ای با تغییرات داشته باشد و بتواند از شخصیت و هویت خود دفاع کندبرای این توانمندی باید از ظرفیت‌های پژوهشی سود ببریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شخص پژوهشگر سنجیده سخن می‌گوید و سخنانش مبتنی بر حقایق و شواهد معین است،‌گفت: نسبت آموزش و پرورش با پژوهش باید بگونه‌ای باشد که پژوهش‌محوری رکن قرار بگیرد. به نحوی که نظام آموزشی و کنکور باید بر اساس این ظرفیت سنجیده شود در غیر اینصورت صحبت از پژوهش شعاری بیش نیست.

وی افزود: تمام مسائل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد، با پژوهشگری قابل حل است و هیچ عرصه‌ای همانند آموزش و پرورش برای پرورش پژوهشگری و رشد خلاقیت مناسب نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: وجود 42 هزار معلم اقدام‌پژوه شایسته این وزارتخانه نیست و باید ما 700 هزار معلم پژوهشگر داشته باشیم.