نکاتی که باید هنگام خرید آجیل شب یلدا به آن دقت کنید

مهندس آصفری کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو اراک بیان کرد: ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که آخرین شب پاییز را با گرد هم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‌کنند.

اخبار اجتماعیآصفری افزود: از آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. اما اگر در انتخاب و خرید محصولات غذایی دقت نشود، سلامت خود و عزیزانشان در خطر خواهد بود. خرید آجیل و محصولات فله و روباز علاوه بر آنکه قابل ردیابی شدن نیست می‌تواند شامل انواع آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی باشد. درج پروانه بهداشتی بر روی آجیل بسته‌بندی شده به این معنی است که خاطر خریدار باید بابت این فاکتور‌ها آسوده باشد. چرا که مواد اولیه وارد شده به کارخانجات از طریق کارشناسان نظارتی قابل کنترل و ردیابی است و همچنین با توجه به الزام انجام انواع آزمایشات بر روی هر محصول میزان سموم و انواع آلودگی و تقلبات قابل تشخیص است.

در هنگام خرید به این نکات توجه داشته باشید:

از خرید پسته‌هایی که پوست بسیار زرد و براق یا مغز قرمز رنگ‌شده دارند، خودداری کنید، دور تخمه‌های پررنگ را هم خط بکشید که جز رنگ مصنوعی چیزی عایدتان نمی‌شود. رنگ‌هایی که برای رنگ کردن تخمه، بادام و ... استفاده می‌شود، عمدتاً غیرمجاز است و گاهی حساسیت‌های شدیدی را در مصرف کننده ایجاد می‌کند. در تولید و تهیه آجیل‌های بسته‌بندی شده و دارای پروانه بهداشتی، از هیچ‌گونه رنگی استفاده نمی‌شود و در صورت لزوم هم از رنگ‌های طبیعی مانند زعفران و زردچوبه استفاده می‌کنند.

آجیلی را که انتخاب می‌کنید شور نباشد و کمتر بوداده شده باشد

در هنگام خرید محصولات فله به تازگی آن توجه داشته باشید؛ آجیل تازه نباید هیچ‌گونه بوی نامطبوعی مانند بوی ماندگی، بوی تند و بوی ترشیدگی داشته باشد، به ظاهر آجیل خوب دقت کنید، وجود حفره یا کپک زدگی از نشانه‌های آجیل کهنه است. مصرف آجیل‌های کهنه و آلوده به مقدار اندک سبب بروز مسمومیت و به مقدار زیاد سبب بروز سرطان می‌شود.

در هنگام خرید فندق به مغز آن توجه کنید. سفید بودن آن به معنای سلامت آن است، اما اگر به رنگ کرم یا قهوه‌ای باشد، آلوده و دارای سم آفلاتوکسین است.

مغز گردو نسبت به آفات انباری و کپک‌ها بسیار حساس است و در اثر نگهداری در شرایط نامناسب به سرعت آلوده می‌شود؛ بنابراین از مصرف آن‌ها باید جداً خودداری کنید. مغز گردوی کهنه دارای طعم نامطبوع و صابون مانندی خواهد بود که مصرف آن عوارض مختلفی را به بار می‌آورد.

سعی در خرید تازه‌ترین مواد غذایی داشته باشید. ایده آل‌ترین روش ممکن، خرید محصولاتی است که در داخل کشور تهیه می‌شوند و زمان چندانی برای انتقال و توزیع آن‌ها سپری نمی‌گردد. این امر به ویژه در خصوص آجیل‌ها بسیار حایز اهمیت است.

دانه‌ها و آجیل‌ها را برای مدت زمان طولانی نگهداری نکنید. سعی کنید آن‌ها را به طور ایده آل در عرض ۱-۲ ماه مصرف کنید.

برای جلوگیری از رشد کپک‌ها و قارچ‌ها در دانه ها، ذرت و آجیل آن‌ها را در مکان‌های خشک و سرد ذخیره کنید.