مردم قربانی تعارف‌های سیاسی در بخش توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی

مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در ارزیابی خود از عملکرد ناوگان حمل ونقل عمومی (مترو و اتوبوس) در زمان بارش برف و افزایش استقبال شهروندان از این ناوگان پس اجرای طرح کنترل مصرف سوخت (سهمیه بندی و افزایش نرخ بهای آن) گفت: مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی واقعیتی است که متأسفانه شهروندان حل تمام مشکلات این حوزه را از شهرداری می‌خواهند، اما باید به این نکته اشاره کرد که تنها مدیریت شهری وظیفه حل مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) را بر عهده ندارد.

اخبار اجتماعیرئیس اسبق شورای شهر تهران با تأکید بر این نکته که نقش دولت در نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نقشی موثر است، اظهار کرد: ما هیچ کشوری را در دنیا سراغ نداریم که متروی آن را شهرداری بسازد، زیرا این وظیفه دولت است و در ایران نیز قوانینی وجود دارد که وظیفه ساخت مترو بر عهده دولت است.

چمران با اشاره به قوانین دهه 70 گفت: در دهه هفتاد طرحی به تصویب رسید که ۵۰ درصد هزینه توسعه مترو را دولت و ۵۰ درصد باقی مانده آن را نیز شهرداری پرداخت کند که هنوز  این مصوبه اجرایی نشده است.

او با اشاره به مصوبه‌های موجود در بحث توسعه ناوگان اتوبوسرانی ادامه داد: در بخش اتوبوسرانی باید ۸۲.۵ درصد بهای ساخت و توسعه آن را دولت پرداخت کند و اگر بخش خصوصی نیز وارد مشارکت جهت توسعه ناوگان اتوبوسرانی شد بخشی از هزینه ها را بخش خصوصی پرداخت کند.

رئیس اسبق شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد دولت در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از زمان دولت محمود احمدی نژاد اظهار کرد: با توجه به مصوبه های موجود متاسفانه از زمان دولت آقای احمدی نژاد حتی یک اتوبوس هم به شهر‌ها اضافه نشد و اگر کمکی برای توسعه مترو شد این کمک در کمترین میزان خود بود.

چمران با تأکید بر این نکته که در ۶ سال گذشته هیچ کمکی به توسعه ناوگان مترو پایتخت نشده، بیان کرد: مبنای خرید مترو بیشتر از کشور‌هایی مانند چین است که باید قطعات آن را وارد و در کارخانه‌های واگن سازی آن را مونتاژ کنیم و نکته قابل تأمل دیگر این است که کارخانه‌های واگن سازی ما ظرفیت دارند، اما به دلیل نبود قطعات کار نمی‌کنند.

او با اشاره به عملکرد مدیریت شهری گذشته در واگذاری اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: ما در زمان مدیریت خود تعداد ۷ هزار دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری تهران دادیم که امروز متأسفانه این آمار به زیر ۶ هزار تا رسیده است و با توجه به عمر ۱۰ ساله ناوگان اتوبوسرانی بسیاری از این اتوبوس‌ها در چند سال دیگر فرسوده و از دور خارج می‌شود.

رئیس اسبق شورای شهر تهران با اشاره به مصوبات قانونی و عملکرد ضعیف دولت در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بیان کرد: دولت مصوباتی را می‌گذراند، اما به آن عمل نمی‌کند و باید به این نکته اشاره کنم که خرید اتوبوس و واگن از خارج به راحتی نیست، زیرا بانک‌ها باید فاینانس را تأیید و حساب ارزی باز کنند.

چمران با تأکید بر این نکته که در حال حاضر در دیگر کشور‌ها ارز وجود دارد، گفت: اعتقاد من این است شهرداری باید به خود بیاید و بیشتر تلاش کند، زیرا مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی با سخنرانی و تعارف وبازدید حل نمی‌شود، زیرا حل مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی نیازمند انتظار شبانه روز پشت در اتاق وزیر است.

او تأکید کرد: اگر همین امروز شهرداری تهران بتواند ارز مورد نیاز خرید واگن را تأمین کند و واگن وارد کارخانه‌های واگن سازی شود زمانی نزدیک به یک سال و نیم طول می‌کشد و این گواه صحبت من در باره عملکرد مدیریت ضعیف شهرداری تهران در بخش توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است.

چمران تاکید کرد: نباید مردم قربانی جهت گیری های سیاسی شوند زیرا نباید با تعارف و گفتن این جمله که ما هم حزب هستیم مردم را به زحمت بیندازیم.