درمان‌های خانگی برای حل ۷ مشکل شایع زمستانی

صرف‌نظر از جایی که زندگی می‌کنید، زمستان همیشه با خودش باد‌های سرد و سرما و آنفلوانزا‌های جورواجور و خطرناک به همراه دارد و این برای والدین دشوارتر است؛ چرا که آن‌ها نه تنها باید از فرزندان خردسالشان مراقبت کنند بلکه باید مواظب باشند که خودشان هم بیمار نشوند. دارو‌های بدون نسخه باعث بهبودی می‌شوند، اما احتمال اینکه دوباره بیمار شوید وجود دارد.

اخبار اجتماعی- از آنجا که درمان‌های پزشکی مدرن با عوارض جانبی ناخواسته‌ای همراه است، خیلی از مردم برای بهبودی و درمان مشکلاتشان به روش‌های خانگی و طبیعی روی آورده‌اند. یکی از این روش‌های درمانی طبیعی، طب آیورودا است که بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد. آن‌ها با آزمون و خطا، ثابت کردند گیاهانی که در زندگی روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم، توانایی مبارزه با بیماری‌های شایع و فصلی را دارند.

طبق این سیستم کهن، بدن انسان از پنج عنصر تشکیل شده است: فضا، هوا، آتش، آب و زمین. این‌ها با نسبت‌های مختلفی در افراد ترکیب می‌شوند تا سه نیروی زندگی به نام دوشا‌ها (doshas) را تشکیل دهند که عبارت‌اند از واتا، پیتا و کافا. هر دوشا یا همان نیروی زندگی عملکرد‌هایی از بدن ما را در ظرفیت‌های مختلف کنترل می‌کند. آیورودا با نشانی‌دهی و تغذیه آن عملکردها، با مشکلات جسمی مقابله می‌کند. بسیاری از افراد با کمک آیورودا در درمان بیماری‌ها به نتایج استثنایی دست یافته‌اند.

اکنون که زمستان فرا رسیده است، همه‌ی افراد در یک مقطع زمانی ممکن است مشکلات شایع زمستانی را تجربه کنند که می‌تواند در طول فصل غیرقابل تحمل شود. از طرفی برای درمان مشکلات و بیماری‌های زمستان مواد طبیعی وجود دارند که به راحتی در آشپزخانه شما یافت می‌شوند. در ادامه به چند روش طبیعی و مؤثر برای درمان مشکلات شایع در فصل سرما اشاره کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

درمان‌های خانگی گلودرد
غالباً اولین نشانه‌ی شروع سرماخوردگی، گلودردی است که با احساس خارش و یا گاهی درد شدید همراه است. شما می‌توانید از این درمان‌های خانگی برای زمانی که آبریزش بینی دارید یا زمانی که در هنگام بلع غذا احساس درد می‌کنید نیز استفاده کنید.

غرغره کردن با آب نمک یکی از معروف‌ترین روش‌های آزمایش شده برای تسکین درد گلو که حتی مادربزرگ‌هایمان هم آن را توصیه می‌کنند غرغره با آب نمک است. این امر به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتریایی نمک است که اسید‌های موجود در گلو را خنثی می‌کند و باعث کاهش احساس سوزش می‌شود. بدین منظور ۱/۴ قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب گرم هم زده و حداقل روزی دو بار آن را غرغره کنید تا احساس سوزش از بین برود.

 شیر زردچوبه
 همه افراد از کودکان تا بزرگسالان باید شیر را با زردچوبه و زعفران بنوشند تا از سرماخوردگی و سرفه جلوگیری شود. یک لیوان شیر زردچوبه یا شیرطلایی گرم هنگام خواب باعث تسکین گلودرد و حتی سرفه‌های مداوم می‌شود.

چای گیاهی
چای گیاهی برای خلاص شدن از شر آنفلوانزا بسیار مفید است. بدین منظور ۲ تکه ریشه‌ی زنجبیل، ۲ تکه چوب دارچین و ۳ تکه ریشه‌ی شیرین‌بیان را به فنجان چایتان بیفزایید تا آن را به راحتی به یک چای گیاهی تبدیل کنید! از این نوشیدنی حداقل سه بار در روز بنوشید.

عسل
اگر سرما خورده‌اید، وقت آن است شیشه‌ی عسلی که در کابینت آشپزخانه‌تان چند وقتی است بدون استفاده مانده است را بیرون بیاورید. یکی از مزایای این ماده‌ی غذایی ماندگاری طولانی‌مدت آن است و این‌که می‌تواند تورم گلو را کاهش دهد. می‌توانید آن را همین‌طوری مصرف کنید و یا این که با آب گرم، زنجبیل، عسل و مقدار کمی لیمو معجونی آماده کنید تا گلویتان را نرم کند.

سیر
سیر به دلیل بو و طعم آن مورد علاقه بسیاری از افراد نیست؛ اما، هنگامی که در گلویتان احساس درد می‌کنید، جویدن سیر خام کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. این سبزی دارای ترکیبی به نام آلیسین است که می‌تواند ویروس سرماخوردگی موجود در بدن شما را از بین ببرد. یک حبه سیر را در دهانتان قرار دهید و به آرامی آن را گاز بگیرید تا گلویتان را التیام دهد.

درمان‌های خانگی شوره سر در زمستان
اگرچه برخی از خانم‌ها در تمام طول سال با مشکل شوره سر روبرو هستند؛ اما در طول زمستان این اوضاع وخیم‌تر می‌شود. در بعضی مواقع، شامپو‌ها و نرم‌کننده‌های مو که ادعا می‌کنند شوره سر شما را از بین می‌برند، نتایج مطلوبی را نشان نمی‌دهند.

در ادامه چند روش خانگی برای رهایی موهایتان از این پوسته‌های برفی شکل ذکر شده است:
روغن خوب یا روغن حیوانی یکی دیگر از درمان‌های خانگی عالی برای درمان خشکی پوست در زمستان است. چند قطره از این روغن را روی پوست لبتان بمالید و بگذارید چند دقیقه روی آن بماند. حتی می‌توانید بگذارید یک شب تا صبح روی پوستتان باشد، زیرا خوردن آن هیچ اشکالی ندارد.

درخت نیم (چریش)
اگر پوست سرتان خارش دارد و باعث ایجاد شوره سر می‌شود، چریش یا همان نیم (neem) به شما در رفع این مشکل کمک می‌کند. از آنجا که درخت نیم خاصیت ضدقارچی دارد، به بدن در مبارزه با شوره سر کمک می‌کند. روغن نیم به عنوان یک عنصر در بسیاری از محصولات آرایشی استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید از "نیم" برای تهیه ماسک مو در خانه استفاده کنید.

برگ‌ها را له کنید تا به شکل خمیری در بیاید، سپس آن را با کشک مایع مخلوط کنید و به پوست سر خود بمالید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس مویتان را بشویید.

سفیده تخم‌مرغ + آب لیموترش
یکی از دلایل شوره سر این است که ریشه مو به اندازه نیاز ویتامین C دریافت نمی‌کند. ویتامین C نقش مهمی در حفظ سلامت پوست سر دارد که آن را می‌توان با مخلوط زیر به دست آورد. دو عدد سفیده تخم‌مرغ را گرفته و آن را با مقداری آب لیمو مخلوط کنید. قبل از شستن موها، این ترکیب را روی ریشه‌ی موهایتان بمالید تا شوره سرتان به زودی ناپدید شوند!

آملا (انگور فرنگی هندی)
آملا یا آمله سرشار از ویتامین C است و از ایجاد شوره سر و احساس خارش روی پوست سر جلوگیری می‌کند. در ادامه نحوه تهیه ماسک مو با استفاده از پودر آملا و چند برگ ریحان Tulsi آورده شده است: هر دو را له کنید تا به شکل خمیر درآیند، سپس خوب با هم مخلوط کنید و به همه‌ی قسمت‌های پوست سرتان بمالید. در نهایت بعد از گذشت حدود ۳۰ دقیقه، با آب و یک شامپوی ملایم بشویید.

تخم شنبلیله
این دانه‌ها اگرچه کوچک هستند؛ اما انواع مشکلات مویی مانند ریزش بیش از حد مو، شوره سر، خشکی، طاسی و نازک شدن مو‌ها را درمان می‌کنند. تخم شنبلیله را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد: یا می‌توانید آن‌ها را به مدت یک شب خیس کنید و صبح‌ها با معده‌ی خالی بخورید و یا یک ماسک موی شنبلیله درست کنید. برای تهیه‌ی ماسک مو، دانه‌ها را خوب له کنید تا به صورت خمیر درآید سپس به آن مقداری آب لیموترش اضافه کنید. این خمیر را روی پوست سر و انتهای موهایتان بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. در نهایت پوست سرتان را با شامپوی ملایم بشویید.

ریتا (آجیل صابون) و شیکاکی
آملا، ریتا و شیکاکی از گیاهان باستانی هندی و حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند. آن‌ها پوست سرتان را تمیز می‌کنند و همچنین از ایجاد شوره سر و سایر عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند. ۲-۳ عدد آملا، ۵-۶ عدد ریتا و ۶-۷ تکه شیکاکی را در طول شب خیس کنید. سپس صبح، مخلوط را به جوش بیاورید و بگذارید خنک شود. سپس ترکیب را مخلوط کرده، آن را صاف کنید و تفاله‌اش را دور بریزید. شامپو گیاهی شما آماده است!

درمان‌های خانگی برای خشکی، خارش و تحریک‌پذیری پوست
برای آن دسته افرادی که به طور طبیعی پوست خشکی دارند، سرمای زمستان به مشکلاتشان می‌افزاید. خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست منجر به خارش و بثورات پوستی می‌شود و یک ماده طبیعی خوب همان چیزی است که شما نیاز دارید تا پوستتان را مرطوب سازید تا صاف و براق به نظر برسد. در ادامه برخی از درمان‌های خانگی که می‌تواند به تسکین خشکی پوست و جلوگیری یا از بین بردن تحریک‌پذیری آن در طول زمستان کمک کند، آورده شده است:

روغن دانه آفتابگردان
روغن دانه آفتابگردان منافذ پوست را باز می‌کند و هنگام استفاده بر روی پوست هیدراتاسیون آن را بهبود می‌بخشد.

روغن نارگیل
یک مطالعه نشان داد که روغن نارگیل به اندازه ژله نفتی یا همان وازلین برای ترمیم خشکی پوست مؤثر است. به این دلیل که این روغن حاوی اسید‌های چرب اشباع‌شده‌ای است که به عنوان مرطوب‌کننده پوستِ خشک عمل می‌کند.

آلوئه ورا
اگر یک گلدان گیاه آلوئه‌ورا در خانه دارید، خوشبخت هستید! برای استفاده از خواص این گیاه فوق‌العاده ابتدا یک برگ بیرونی آن را ببرید. سپس پوست رویش را جدا کنید و ژل آن را با قاشق خارج کنید. توصیه می‌شود بعد از استفاده از ژل آلوئه ورا، ناحیه‌ی آسیب‌دیده را با لباس‌هایی مانند جوراب یا دستکش بپوشانید. ماساژ دادن دست و پاهایتان با این ژل، درست قبل از رفتن به رختخواب، روش دیگری است که برای رفع خشکی و زبری پوست استفاده می‌شود.

عسل
از عسل می‌توان به عنوان یک درمان خانگی برای رفع خشکی پوست استفاده کرد. این شهد که توسط زنبور‌ها تولید می‌شود دارای خواص مرطوب‌کنندگی، درمانی و ضدالتهابی است. می‌توانید آن را مستقیماً روی پوستتان بمالید.

جو دوسر
جو دو سر علاوه بر اینکه ماده اصلی مورد استفاده در پوره‌ها و سوپ‌هاست، به تسکین خشکی پوست نیز کمک می‌کند. بدین ترتیب که می‌توانید بلغور جو دوسر را به شکل پودر به آب حمام اضافه کنید یا با آن ماسک صورت تهیه کنید.

درمان‌های خانگی برای آکنه‌های زمستانی
مشکلات پوستی که معمولاً در زمستان‌ها تجربه می‌شوند می‌توانند آکنه‌های موجود را بدتر کنند. بعضی اوقات، تغییرات رژیم غذایی در طول زمستان نیز می‌تواند منجر به آکنه‌هایی شود که احتمالاً هرگز وجود نداشته است. با این حال، در ادامه چند روش درمانی خانگی وجود دارد که می‌توانید برای درمان آکنه‌های زمستانی از آن‌ها استفاده کنید.

چای سبز
چای سبز نوشیدنی خوبی برای سم‌زدایی و پاکسازی بدن است. آکنه نشانه‌ی وجود سموم در بدن است و چای سبز می‌تواند به خلاص شدن از شر این سموم کمک کند. از مواد طبیعی مانند ریحان tulsi، علف لیمو، بابونه، اسطوخودوس و ... می‌توان برای تهیه چای سبز در خانه استفاده کرد. علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید یک توپ پنبه‌ای را در چای سبز فرو کنید و مستقیم آن را روی آکنه بمالید. حدود ۱۰ دقیقه بگذارید بماند و سپس بشویید. فقط اطمینان حاصل کنید که در آن هیچ قند و شکری وجود نداشته باشد.

سرکه سیب
سرکه سیب خواص ضدباکتریایی دارد؛ بنابراین یک درمان خانگی عالی برای آکنه‌های زمستانی است. حدود یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را در یک فنجان آب بریزید و با استفاده از یک توپ پنبه‌ای، آن را مستقیماً روی آکنه‌تان بگذارید.

زردچوبه و کشک مایع
زردچوبه یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است و کشک مایع نیز خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد. هنگامی که این مواد طبیعی با هم مخلوط می‌شوند، یک درمان خانگی عالی برای آکنه‌های زمستانی و درخشان شدن پوست در زمستان می‌سازند.

درمان‌های خانگی برای پاشنه‌های ترک‌خورده در زمستان
پوست پا‌ها معمولاً خشن و زبر می‌شوند، مخصوصاً در زمستان. در واقع با کاهش دما و خشک شدن پوست، پاشنه‌های پا ترک خورده و این یکی دیگر از مشکلات شایع فصل زمستان است که اکثر مردم از آن شکایت دارند؛ اما نگران نباشید. برای بهبود و یا حتی درمان ترک پاشنه‌های پا در زمستان، می‌توانید از این روش‌های طبیعی خانگی استفاده کنید:

عسل
عسل دارای خواص طبیعی است که می‌تواند موجب مرطوب کردن، پاکسازی و همچنین بهبود زخم‌ها شود؛ بنابراین یک داروی خانگی عالی برای پاشنه‌های ترک خورده در زمستان است. می‌توانید آن را به تنهایی روی پاشنه‌های خود بمالید، چند دقیقه بگذارید بماند و سپس با آب ولرم بشویید. برخی نیز ترجیح می‌دهند عسل را به اسکراب‌های پا یا ماسک‌های پا اضافه کنند.

روغن نارگیل
روغن نارگیل یکی از مواد طبیعی است که در طول زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان از آن برای درمان خشکی پوست، شوره سر، خشکی پوست سر و همچنین ترک پاشنه‌های پا استفاده کرد. خوب است بدانید که روغن نارگیل بکر تهیه شده با فشار سرد نتایج بهتری را نسبت به دیگر شکل‌های روغن نارگیل نشان می‌دهد. کافی است آن را مستقیماً روی ترک‌های پاشنه‌های پایتان بمالید و بگذارید چند دقیقه و یا حتی یک شب بماند تا بهترین نتیجه را بگیرید.

اسکراب روغن‌زیتون و جو دوسر
اسکراب روغن‌زیتون و جو دوسر می‌تواند پوست را مرطوب و لایه‌برداری کند. روغن‌زیتون به خودی خود به عنوان یک مرطوب‌کننده عمل می‌کند و جو دوسر می‌تواند به آرامی لایه‌برداری کند. بنابراین، ترکیب این دو یک درمان خانگی خوب برای درمان پاشنه‌های ترک خورده در طول زمستان است.

درمان‌های خانگی برای خشکی و ترک لب‌ها در زمستان
لب‌ها حساس هستند و مهم نیست که آن‌ها را چقدر مرطوب می‌کنید، آن‌ها معمولاً تمایل به خشک شدن دارند به ویژه در فصل زمستان. بهترین راه برای نرم نگه داشتن و تغذیه‌ی لب‌ها، استفاده از مواد طبیعی است. در ادامه برخی از درمان‌های خانگی برای خشکی و ترک لب‌ها در زمستان آورده شده است:

اسکراب لب شکر و روغن‌زیتون
شکر و روغن‌زیتون در کنار هم می‌توانند لب‌های خشک را مرطوب کنند و آن‌ها را لایه‌برداری کنند. به طور کلی این یک درمان خانگی برای خشکی پوست است؛ اما برای تمام بدن قابل استفاده نیست. با این وجود می‌توانید از آن به عنوان اسکراب دست و پا استفاده کنید. یک قاشق چای‌خوری شکر نرم را در چند قطره روغن‌زیتون مخلوط کرده و به صورت حرکات دایره‌ای شکل کوچک آن را به آرامی روی لب‌ها ماساژ دهید.

اسکراب لب عسل و نمک
اسکراب عسل و نمک یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای درمان خشکی لب‌ها در فصل زمستان است. حدود ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک را در ۱ قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید و این مخلوط را به آرامی برای چند ثانیه روی لب‌ها ماساژ دهید. عسل دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی است و می‌توان از آن مستقیماً روی لب‌های خشک شده، ترک خورده و یا حتی زخم شده نیز استفاده کرد.

روغن خوب
روغن خوب یا روغن حیوانی یکی دیگر از درمان‌های خانگی عالی برای درمان خشکی پوست در زمستان است. چند قطره از این روغن را روی پوست لبتان بمالید و بگذارید چند دقیقه روی آن بماند. حتی می‌توانید بگذارید یک شب تا صبح روی پوستتان باشد، زیرا خوردن آن هیچ اشکالی ندارد. سپس آن را با یک حوله‌ی نم‌دار شده با آب گرم از روی لبتان پاک کنید.

درمان‌های خانگی برای عفونت گوش در زمستان
صبح‌های سرد تقریباً همیشه موجب گوش‌درد و تحریک گوش‌هایتان می‌شود و مهم نیست که چقدر آن‌ها را بپوشانید. اگرچه در صورت ابتلا به عفونت گوش بهتر است به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید؛ اما می‌توانید این روش‌های درمانی خانگی را برای تسکین آن قبل از مراجعه مستقیم به پزشک امتحان کنید.

سیر
سیر یک راه‌حل عالی برای آسیب‌های گوش، بینی و گلو است. آیا می‌خواهید بدانید که چگونه قطره گوش طبیعی درست کنید؟ دو حبه سیر را خرد کرده به آن مقداری روغن خردل اضافه کنید. این مخلوط را گرم کنید تا سیر قهوه‌ای طلایی شود. پس از خنک شدن، چند قطره از آن را در گوش آسیب‌دیده بریزید.
روش دیگر تهیه روغن سیر خرد کردن و جوشاندن غلاف‌ها با روغن کنجد است. این قطره‌های حاوی سیر باعث تسکین فوری گوش‌درد می‌شوند.

ریحان
ریحان گیاهی است که به دلیل داشتن خواص دارویی از محبوبیت بالایی برخوردار است، که یکی از آن‌ها درمانی برای گوش درد است. به سادگی چند برگ ریحان را له کنید و به آن روغن نارگیل اضافه کنید. می‌توانید از این ترکیب به طور مرتب استفاده کنید تا زمانی که دردتان از بین برود.

روغن خردل
برای تسکین فوری، چند قطره روغن خردل ولرم را در گوش آسیب دیده بچکانید. روغن خردل یک داروی قدیمی و آزمایش شده برای تسکین گوش درد است.

سرکه سیب
مطمئن شوید که از سرکه سیب ارگانیک استفاده می‌کنید و از مصرف محصولاتی که افزودنی دارند خودداری کنید. می‌توانید یک سهم سرکه سیب را با یک سهم مساوی آب تمیز و گرم رقیق کنید و با استفاده از قطره‌چکان ۴-۵ قطره از این مایع را داخل گوشتان بریزید. اطمینان حاصل کنید که گوشتان بعد از چکاندن قطره‌ها به مدت ۵ دقیقه در همان حالت باقی می‌ماند. این داروی خانگی، pH کانال گوش را تغییر می‌دهد و بدین ترتیب بقای باکتری‌های بد را دشوار می‌کند.

نمک
اگرچه نمک برای عفونت گوش خوب است، اما به یاد داشته باشید که هرگز آب نمک را در گوشتان نریزید. آنچه می‌توانید به جای آن انجام دهید این است که یک گوش پاک‌کن آغشته به نمک گرم را حدود ۱۰ دقیقه در گوشتان قرار دهید. انجام این کار باعث بیرون آمدن مایع بد و کاهش تورم می‌شود. از آنجا که گوش درد با درد گلو همراه است، می‌توانید با آب نمک غرغره هم بکنید.

درمان‌های فوق به جای دارو‌ها و مواد شیمیایی استفاده می‌شوند؛ اما اگر متوجه شدید که بعد از گذشت مدتی این درمان‌ها جواب ندادند شاید لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.