احتمال تعطیلی دوباره مدارس تهران از روز دوشنبه

اخبار اجتماعی- ​آلودگی هوا از ابتدای هفته گذشته سبب تعطیلی مدارس بسیاری از شهرهای کشور در استان تهران، اصفهان، مرکزی، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین و قم شد.

به گزارش افکارنیوز، سازمان هواشناسی خبر از بارش باران در پایتخت در ابتدای هفته جاری داده بود که سبب شد تا تهرانی ها از هوای پاک بهره مند شوند، اما بنا به نقشه های هواشناسی از اواخر امروز با خروج موج بارشی از آسمان تهران به تدریج آلاینده ‌های هوا افزایش پیدا می کند و آلودگی هوا دوباره مهمان این شهر پرهیاهو می شود.

وضعیت هوای تهران در هفته جاری

کارشناس هواشناسی بر اساس آخرین نقشه‌های هوایی تصریح کرد: بارندگی‌ها از سمت نوار غربی وارد کشور شده و به سمت مناطق مرکزی ایران در حال حرکت است.

وی گفت: از بعدازظهر امروز به تدریج شرایط هوا در پایتخت و سایر کلانشهر‌ها تغییر خواهد کرد.

اصغری هفته گذشته وضعیت هوای پایتخت را اینگونه پیش بینی کرده بود: شنبه هفته آینده هوای پاک خواهیم داشت، ولی یکشنبه و دوشنبه دوباره آلودگی هوا مهمان کلان شهر‌ها خواهد بود و بنا به اظهارات وی از عصر امروز هوا مجددا آلوده خواهد شد.

مدارس باز هم تعطیل می شوند؟

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مبنای تعطیلی مدارس سنجش میزان آلاینده ها در بازه زمانی 24 ساعته است و نه پایش لحظه ای میزان الاینده ها.

وی ادامه داد: اگر میانگین شاخص آلودگی هوا به بالای ۱۵۰ برسد، مدارس تعطیل می‌شود.

شاهسونی تعطیلی مدارس را یکی از راه های موثر در کاهش آلودگی هوا دانست؛ زیرا به گفته وی با تعطیلی مدارس 30 درصد بار ترافیکی پایتخت کاهش می یابد و این خود سهم به سزایی در کاهش میزان آلاینده ها دارد.

آلودگی هوا و تعطیلی مدارس

عضو کمیته اضطرار از آلودگی مجدد هوای پایتخت از روز دوشنبه خبر داد.

منصور درجاتی سرپرست مدیریت بحران استانداری تهران استاندار تهران به عنوان رئیس کارگروه اضطرار آلودگی هوا یا معاون عمرانی استاندار مرجع تصمیم‌گیری درباره تعطیل شدن یا نشدن مدارس است.

بیشتر بخوانید:

شرط تعطیلی ادارات و دانشگاه های استان تهران در آلودگی هوا

 

29 دی ماه؛ روز ملی هوای پاک

در ایران بحران آلودگی هوا در تهران و شش شهر آلوده آن شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، مسئولین ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام نمایند.

هوای پاک

با گذشت بیش از دو دهه از این نامگذاری همچنان شاهد هستیم که بیشترین میزان آلودگی هوا در همین دی ماه است. تا آنجا که مدارس هفتگی تعطیل می شوند و شهردار پایتخت از احتمال تخلیه شهر خبر می دهد.

بنا بر آمار بررسی شده تا ۵ دی ماه، تهران از ابتدای سال ۲۵ روز هوای پاک، ۱۹۴ روز هوای سالم، ۵۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و چهار روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش تهران ۱۵ روز هوای پاک، ۲۲۳ روز هوای سالم و ۴۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت؛ بنابراین آمار شاخص کیفیت هوا در سال ۹۷ و ۹۸ نشان می‌دهد تعداد روز‌های سالم در پایتخت حدود یک ماه کاهش یافته است.

تدبیر توئیتری شهردار

شهردار تهران توئیتی را درباره اجرای قانون هوای پاک منتشر کرد.

پیش از این محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران حناچی شهردار پایتخت را فردی بدون جسارت خوانده بود و روز گذشته حناچی در واکنش به اظهارات وی توئیت زیر را منتشر کرد.

حناچی

"اگر بی‌قانونی فاحش را «جسارت» بدانیم، می‌پذیرم که شهرداری «جسور» نیستم. کسی که قانون را زیر پا می‌گذارد، جسور نیست قانون‌گریز است. دستیابی به هوای پاک، مقصود قانون است و برای اجرای قانون، نمی‌توان آن را زیر پاگذاشت. جسارت واقعی در ایستادگی برابر بازی با سرنوشت شهروندان است."

پیروز حناچی تصریح کرده است: "حرکت در مسیری جز آنچه «قانون» تعیین کرده، نه یک فضیلت، که تکرار اشتباهات گذشته است. باید گفت که تهران این روز‌ها قربانی مستقیم پیروی نکردن از قوانین و قواعد در گذشته است. میثاق ما برای خدمت، قانون است و تعهد ما بر پیروی از آن. توسعه قلمرو عمومی، افزایش فضا‌های سبز در محلات و حریم تهران، تفاهم برای واردات هزار دستگاه اتوبوس گازی یا برقی و تولید هزار و ۵۰۰ اتوبوس داخلی و نوسازی ۴٠هزار موتورسیکلت فرسوده کاربراتوری، احداث بیش از ۳۲کیلومتر خط مترو و ١۵ ایستگاه مترو بخشی از اقدامات شهرداری برای تحقق قانون هوای پاک است."

تعطیلی اولین و آخرین «تدبیر» مسئولان در مبارزه با آلودگی هوا

وزارتخانه‌های نفت، نیرو، کشور، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و سازمان صدا و سیما 14 دستگاه متولی و مسئول در بحث آلودگی هوا هستند که علیرغم تشکیل جلسات متعدد و تصویب مصوبات گوناگون توفیق چندانی در کاهش آلودگی هوای پایتخت نداشته اند و هرجا که میزان آلاینده ها فراتر از مرزخطر رود تعطیلی اولین و آخرین پیشنهاد دستگاه های متولی است و شمال تنها مامن و پناهگاه مردمی که از آلودگی این روزهای شهرشان به ستوه آمده اند.

سهم بالای خودروهای دیزلی در آلودگی هوا

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مینی بوس ۷۱ درصد، اتوبوس ۴۴ درصد و کامیون ۹۴ درصد از گاز‌های تولیدی از جمله اکسید‌های نیتروژن را به همراه دارند که نقش به سزایی در میزان آلودگی هوا دارند.

آلودگی هوای تهران

وی همچنین معتقد است که برخی از خودروسازان کاتالیست هایی را بر روی خودروهای سواری استفاده می کنند که کارایی لازم را درجهت کاهش آلاینده ها ندارد.

واکنش شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به یک شایعه

پس از آنکه برخی نوشتند که ایران بنزین خوب را به خارج قاچاق و بنزین بد را که از نفت در پتروشیمی‌ها می‌گیرد، در داخل توزیع می‌کند، شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به این خبر واکنش نشان داد و روابط عمومی این شرکت اعلام کرد: به‌رغم توضیحات مکرر ماه‌های اخیر پیرامون کیفیت بنزین تولیدی و توزیعی در کشور به ویژه در کلانشهر‌ها اخیراً و به دنبال آلودگی روز‌های گذشته مجدداً ابهاماتی ایجاد شده و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوعاتی مطرح کرده‌اند. طبق گزارش منتشر شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، منشأ بیش از ۸۰ درصد از آلودگی وسایل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها گزارش شده که از قضا سوخت مصرفی هیچ‌کدام از آن‌ها بنزین نیست؛ لذا مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین به طور کامل رد می‌شود.

شمال و دیگر هیچ...

با وجود تشکیل کارگروه های متعدد و تشکیل جلسات مختلف برای مبارزه با آلودگی بیشتر هوا، وثعیت آلودگی شهرهای بزرگ روز به روز بدتر می شود و هر روزه جان عده بیشتری به خطر میافتد.

اگر باد و باران آمد که بهتر و اگر نیامد هم تنها راه حل مسئولین هم در آخر همان تعطیلی چند روزه مدارس است و اگر کار از کار بگذرد ادارات نیز تعطیل می شوند تا خانواده به شمال روند و مسئولیت از روی شانه مسئولین رفع شود.

حال باید منتظر ماند و دید که بازهم باد و باران به داد تهرانی ها می رسد و یا اینکه طبق نقشه های هواشناسی مدارس تعطیل می شوند و گروه های حساس جامعه خانه نشین...

امید جعفری