پرنده‌های باغ پرندگان از کجا تامین می‌شوند؟

سهیل اولادزاده در خصوص شرایط زیست محیطی در باغ‌های پرندگان، اظهار کرد: افرادی که به دنبال پارک پرندگان، باغ‌پرندگان و باغ‌وحش هستند، تنها به‌دنبال سود و درآمدزایی برای خود بوده و هیچ توجهی به پرندگان و حیوانات ندارند.

اخبار اجتماعی -وی با اشاره به اینکه «این مسأله در همه کشور دیده می‌شود»، و سال‌هاست که این اتفاق‌ها رخ می‌دهد مدعی شد: سازمانی که خود بانی امر محیط زیست است، حیوانات قرض گرفته از طبیعت را برای درمان به شکل بدی، بین سایر مراکز باغ‌وحش غیراستاندارد کشور پخش می‌کند. ما مخالف این مسأله نیستیم؛ چراکه بسیاری از این پرندگان زخمی هستند که قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارند، اما این پرندگان نباید به شکل غیر استاندارد حفظ شوند.

این کارشناس و فعال محیط‌زیست با بیان اینکه «دغدغه فعالان محیط‌زیست است که این پرندگان به شکل غیراستاندارد حفظ نشوند»، تاکید کرد: تداوم این مسأله به نفع محیط‌زیست و حقوق انسانی نیست.

اغلب پرندگان باغ پرندگان از راه قاچاق تامین می‌شوند

اولادزاده با طرح این پرسش که «پرندگان این باغ‌ها از کجا تامین می‌شوند؟»، ادعا کرد: اغلب این پرندگان از راه قاچاق تامین می‌شوند. باغ پرندگان به شهرداری که یک سازمان دولتی و عمومی است، تعلق دارد و باید قانونی کار کند، اما پرندگان این باغ‌ها از راه قاچاق تامین می‌شوند.

دیگر از سازمان محیط‌زیست انتظاری نداریم

وی با ابراز این عقیده که «سازمان محیط‌زیست غفلت کرده است»، عنوان کرد: ما دیگر از این سازمان انتظاری نداریم. زمانی که با فاصله ۲۰۰ متر از سازمان محیط زیست مرکزی کشور، دلفیناریوم تهران به آن شکل دلفین را از بین می‌برد و کار‌های دیگری انجام می‌دهد، ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در سطح کشور که با سازمان محیط‌زیست فاصله زیادی دارند، کار درستی انجام شود. متاسفانه سازمان محیط‌زیست غفلت می‌کند و افرادی از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند.

سالانه یک میلیون پرنده در فریدون‌کنار کشته و قاچاق می‌شود

این کارشناس و فعال محیط‌زیست با بیان این‌که «صید غیرقانونی پرندگان مهاجر وجهه کشور و محیط زیست ما را خدشه‌دار کرده است»، خاطرنشان کرد: ما عضو سازمان‌های بین‌المللی محیط زیستی هستیم، ولی در زمینه قاچاق پرنده در فریدون‌کنار در حق پرندگان جنایت می‌کنیم. سالانه یک میلیون پرنده در آن‌جا کشته و قاچاق می‌شود.

اولادزاده ادامه داد: شما می‌توانید از هرجای کشور با رئیس مافیای پرنده فریدون‌کنار تماس بگیرید و نشانی از درمعرض خطرترین پرنده داده و آن پرنده را صبح فردا در درب منزلتان تحویل بگیرید. در خانه این افراد شما می‌توانید فلامینگو، انواع پرنده در معرض انقراض و... را پیدا کنید. این پرندگان در بازار پرندگان فریدون‌کنار به‌راحتی فروخته و به همه جای ایران فرستاده می‌شود. بسیاری از باغ پرندگان مشتری‌های ثابت این قاچاقچیان هستند.

وی اظهار کرد: اوایل گفته می‌شد که صیادان برای معیشت خود، دست به صید پرندگان در حال انقراض می‌زنند. این چه معیشتی است که اجاره هر حجره در بازار پرندگان فریدون‌کنار ۶۰ میلیون تومان است؟، این چه معیشتی است که اجاره هرسه ماه یک دامگاه ۳۰۰ میلیون تومان است؟، این مسأله نشان می‌دهد که این افراد مشکل معیشتی ندارند بلکه حرص و طمع بیش از حد به این موضوع دارند.

این کارشناس و فعال محیط‌زیست با اشاره به اینکه «این افراد از این راه کسب درآمد می‌کنند»، تاکید کرد: این وسط تنها آبرو و حیثیت مملکت و مردم ایران در عرصه‌های جهانی از بین می‌رود؛ چراکه فقط یک عده می‌خواهند برای خود کسب سود و درآمد داشته باشند. مطمئنا محیط‌زیست نظارت درستی ندارد که پرندگان قاچاق به باغ پرندگان شهر‌ها آورده می‌شوند.

صید و شکار پرندگان به‌هیچ عنوان قانونی نیست

اولادزاده با بیان اینکه «صید و شکار پرندگان به‌هیچ عنوان قانونی نیست»، عنوان کرد: اتفاقاتی که در فریدون‌کنار، خوزستان و دیگر مناطق ایران می‌افتد به هیچ وجه قانونی نیستند. کار‌های این افراد پیگرد قانونی دارد، اما جالب است بدانید که پرونده‌ای از این افراد در هیچ محکمه قانونی وجود ندارد. متاسفانه محکمه‌ها به‌سادگی از این مسأله می‌گذرند.

وی با اشاره به این‌که «سالانه تعداد بسیار زیادی پرنده وجود دارند که قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارند»، بیان کرد: عمده این پرندگان به واسطه تیر‌های خطا و درست شکارچیان پرندگان بر زمین می‌افتند، اما به کار شکارچیان نمی‌آید و یا برخی افراد جوجه این پرندگان را می‌بینند، خوششان می‌آید و برمی دارند، اما نمی‌توانند نگهداری کنند، این پرندگان قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارند.

این کارشناس و فعال محیط‌زیست افزود: حیواناتی را که مریض شده و یا به هر دلیلی قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارند، می‌شود از طریق باغ پرندگان به مردم نشان داد. این مسأله می‌تواند نوعی موزه عبرت برای مردم باشد که آن‌ها ببینند که چطور با سرنوشت پرندگان بازی می‌کنند. مردم به این منظور به باغ پرندگان بروند، نه اینکه برای دیدن زیبایی پرندگان به باغ پرندگان بروند.

اولادزاده گفت: بسیاری از این پرندگان قدرت پرواز خود را از دست می‌دهند و مجبور هستند بر روی زمین باشند و پرندگان دیگر سرگین خود را بر روی سرآن‌ها می‌ریزند. باتوجه به این‌که سرگین آن‌ها موادی دارد که بال و پر‌ها را از بین می‌برد، امکان بقای این پرندگان را به خطر می‌اندازد. غذایی که به پرندگان در این باغ‌ها داده می‌شود در هاله‌ای از ابهام است.

وی با بیان اینکه «این موارد در باغ پرندگان رعایت نمی‌شود»، اظهار کرد: تنها راهکاری که می‌توان برای این‌که مثلا کبک دری را از مناطق نگیرند و در باغ‌پرندگان به نمایش نگذارند این است که پرندگان زخمی را به باغ بیاورند و شرایط زیست محیطی کاملا استانداردی برای نگهداری آن‌ها فراهم کنند. متاسفانه در هیچ کجای کشور از پرندگان درست نگهداری نمی‌شود. اگر به بهترین محل‌های نگهداری هم بروید متوجه می‌شوید که شیوه نگهداری بسیار بد و فاجعه‌باری دارند.

امیدی به تغییر نداریم

این فعال محیط زیست با بیان این‌که «ما هیچ امیدی به تغییر نداریم و سازمان‌های مربوطه هیچ کاری انجام نمی‌دهند»، عنوان کرد: ما سال‌هاست این حرف‌ها را می‌زنیم، اما این‌ها تنها هدف‌شان این است که درآمد داشته باشند. هرگز نمی‌توان با حرف زدن، قانون را به کسی که می‌خواهد از طبیعت و محیط‌زیست به‌کسب درآمد برسد، یادآوری کرد. کسی که صرفا به‌دنبال سودآوری از طبیعت است، تمام کار‌های غلط خود را توجیه می‌کند.

در خراسان رضوی ۱۹۶ پروانه شکار چهارپا به خارجیان داده شده است

اولادزاده با اشاره به اینکه «متاسفانه بزرگترین بحران ما در محیط‌زیست، مسأله توجیه کار غلط این منفعت‌طلبان است»، بیان کرد: شکارچیان، صیادان، شهرداری‌ها و ... به دنبال توجیه کار‌های خود هستند. در مناطق خراسان رضوی ۱۹۶ پروانه شکار چهارپا به خارجیان داده شده است. سال گذشته حدود ۷۰ پروانه صادر شده بود و ما اعتراض‌های زیادی نسبت به این موضوع داشتیم، اما امسال شاهد افزایش دو برابری پروانه شکار هستیم. سال گذشته به این افراد گفتیم که کار شما اشتباه و حتی سرشماری شما نیز اشتباه است. این کار نباید به این صورت باشد. روی این امر، کار کارشناسی وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه با جذب دلار از خارجیان، گوشه‌ای از حیات‌وحش را واگذار می‌کنند. برای آن‌ها هیچ اهمیتی ندارد که ما به عنوان یک فعال محیط‌زیست چه می‌گوییم.

وی تاکید کرد: سازمان محیط‌زیست کمترین تعداد نیرو را نسبت به مساحت خود دارد. سازمان محیط‌زیست یکی از بیشترین مناطق تحت پوشش را در کل کشور دارد و از مجموعه حیوانی بزرگی حفاظت می‌کند که کمترین میزان بودجه را دارد.

این فعال محیط‌زیست اظهار کرد: سازمان محیط‌زیست برای تهیه پول، شروع به شکار فروختن برای مناطق خود می‌کند. یعنی چیزی که از آن حفاظت می‌کند را به حراج می‌گذارد تا بتواند از آن حفاظت کند. این مسأله طنز روزگار است.