خونریزی‌های دستگاه گوارش را جدی بگیرید

شمس السادات انارکی، افزود: جراحی عمومی، برخلاف نامش، تخصص جراحی است که بر اندام‌های شکمی (مانند روده‌ها) تمرکز دارد، که شامل بیماری‌های مربوط به پستان، مری، معده ، روده باریک، روده بزرگ، کبد، لوزالمعده، کیسه صفرا و مجرا‌های صفرا و اغلب غده تیروئید (به نسبت میزان دسترسی به متخصصان جراحی سر و گردن) می‌شود.

اخبار اجتماعی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه موارد اورژانسی مثل تصادفات و تروما‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای تخصصی جراحی محسوب می‌شوند خاطرنشان کرد: از آنجا که متخصصین جراحی عمومی در بسیاری از مراکز دنیا، اولین سطح ارائه خدمات به بیماران تصادفی و اورژانس‌های تهدیدکننده حیات می‌باشند، دامنه فعالیت‌ها و توانایی شان بسیار وسیع است.

انارکی از دامنه گسترده فعالیت‌های خدمات جراحان خبر داد و یادآور شد: باتوجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه رشته مرتبط با جراحی ایجاد شده، جراحان عمومی در مقاطع فوق تخصصی فعالیت‌های ارزنده‌ای دارند.

انجام اعمال جراحی در سطح فوق تخصص در درمان سرطان ها، پستان، کبد، بیماری‌های صفراوی، پیوند کبد و جراحی کولورکتال از دیگر مواردی بود که عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آن اشاره کرد.

فلوشیپ جراحی عمومی با اشاره به اینکه درمان بیماران اورژانسی یکی از بیشترین موارد ارجاع جراحان عمومی است، اظهار کرد: جراحان عمومی نه تنها وضعیت طیف گسترده‌ای از بیماران و مشکلات مختلف شان را مدیریت می‌کند، بلکه مسئول مراقبت از بیمار قبل، در طول و بعد از عمل جراحی نیز هستند.

وی، خونریزی گوارشی را هشداری جدی برای سلامت عنوان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین نشانه‌های دستگاه گوارش خونریزی است و متاسفانه در بسیاری از موارد این خونریزی‌ها به عنوان هموروئید یا بیماری خوش خیم تلقی می‌شوند بنابراین بیماران باید خونریزی‌های دستگاه گوارش را جدی بگیرند.