قالیباف متهم نبوده و کیفرخواستی علیه وی صادر نشده است

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نوزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (سه شنبه، ۱۵ بهمن ماه) برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: یاد امام راحل بنیانگذار انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم.

اخبار اجتماعی وی افزود: انقلاب اسلامی به عنوان مهم‌ترین پدیده هستی، فریاد اسلام خواهی و مبارزه با ظلم و فساد و تحقق عدالت در ایران اسلامی را رقم زد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: امروز ما وظیفه داریم در چله دوم انقلاب و در جهت عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب، برای استمرار نهضت حضرت امام(ره) تحت رهبری مقام معظم رهبری تلاش کنیم و خدا را شاکریم که مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب، وظیفه خود را در برهه‌های زمانی مختلف انجام دادند.

اسماعیلی تصریح کرد: در یک ماهه اخیر علی‌رغم توطئه‌های دشمن شاهد دو یوم الله و حماسه حضور مردم بودیم که یکی از آن‌ها مراسم تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش در شهر‌ها و استان‌های مختلف بود.

وی افزود: یوم الله دیگر ما اقامه نماز جمعه به امامت ولی امر مسلمین با حضور نمازگزاران در تهران بود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در ادامه ما دو حماسه دیگر را پیش رو داریم که یکی از آن‌ها حضور مردم در یوم الله ۲۲ بهمن است که قطعا امسال مردم با یاد شهید حاج قاسم سلیمانی با راهبرد استقامت و پایداری در برابر دشمن در این مراسم شرکت می‌کنند و یوم الله دوم حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی است و حتما مردم حضور خود را به نمایش در می‌آورند و می‌توانیم ادعا کنیم در هیچ کشوری به میزان ایران انتخابات برگزار نشده است.

توصیه سخنگوی قوه قضاییه به کاندیداهای انتخابات مجلس

اسماعیلی گفت: من در این فرصت به کاندیدا‌های انتخابات مجلس و هواداران آن‌ها توصیه می‌کنم که قانون را رعایت کنند و کسانی که می‌خواهند در سنگر قانونگذاری باشند، اول ضمن رعایت قانون ویژگی‌های مثبت خود را تبلیغ کنند و از اتهام زنی به رقیبان خود خودداری کنند.، زیرا امروز جامعه ما از اتهام زنی تجربه خوبی ندارد و عرصه انتخابات نباید عرصه اتهام زنی باشد.

وی افزود: ما در قوه قضاییه تا جایی که توان داریم به فکر مردم و در مسیر تحقق خواست آن‌ها قدم بر می‌داریم.

قوه قضاییه به دنبال این است که حرف مردم را بشنود

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: قوه قضاییه در دوره جدید به دنبال این است که حرف مردم را بشنود و در راستای تحقق خواست مردم شبانه روز تلاش کند.

وی گفت: در پایان این هفته سفر استانی رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی به استان بوشهر انجام می‌شود که در همین رابطه هیات هایی را از قبل به این استان اعزام کردیم.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: تمامی مصوبات سفر و درخواست‌های مردمی تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود و اگر درخواست‌ها قانونی نباشد به آن‌ها هم رسیدگی می‌شود.

وی افزود: در دوره جدید قوه قضاییه به زندان و زندانی توجه می شود و اگر به دستورات و مصوبات رییس قوه قضاییه توجه کنید متوجه می‌شوید که موضوع زندان و زندانی بیشترین درخواست ریاست دستگاه قضا بوده و بعد از سفر استانی به اصفهان هیات هایی مأمور شدند که به زندان‌های کشور مراجعه کنند تا وضعیت زندانیان چهره به چهره بررسی شود.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: این کارها با سیاست اینکه زندان محل نگهداری از افرادی است که جداسازی آن‌ها از جامعه ضرورت دارد، انجام شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: روز گذشته شاهد این بودیم که در دادگستری استان تهران با حضور رئیس قوه قضاییه مجتمع قضایی مبارزه با مفاسد اقتصادی افتتاح و سامانه احکام مفاسد اقتصادی نیز رونمایی شد.

وی افزود: در این مجتمع فقط به پرونده‌ها رسیدگی نمی‌شود، بلکه هدف اصلی آن پیشگیری و مطالبه از دستگاه‌های مربوطه و حضور دستگاه‌های اثرگذار در حوزه اقتصاد و انتشار آرای پرونده‌ها است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: این اقدام و حرکت کمک می‌کند تا اطلاع رسانی در خصوص احکام مفاسد اقتصادی و گزارش گری مفاسد بهتر انجام شود.

اسماعیلی درباره بخشنامه رئیس قوه قضاییه در رابطه با فعالیت رسانه‌های فعال صوت و تصویر مجازی و دریافت مجوز از صدا و سیما گفت: این موضوع جدیدی نیست و در قانون است و مسئولیت صوت و تصویر فراگیر با صدا و سیما است.

وی افزود: این بخشنامه، یک بخشنامه داخلی بود.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: متولی صدا و سیما است و مصادیق آن را باید این دستگاه اعلام کند، البته هرگونه بارگذاری فیلم و عکس و صدا مشمول صوت و تصویر فراگیر نیست.

اسماعیلی گفت: بحث محدودسازی در این بخشنامه وجود ندارد و فقط برای این صادر شده است که در مورد پرونده‌ها یک متولی مشخص شود تا بتوانیم از آن استعلام بگیریم که آیا مصداق صوت و تصویر فراگیر را دارد و یا نه و یا مجوز دارد یا نه.

خبر آزادی عیسی شریفی دروغ است

وی درباره آزادی عیسی شریفی افزود: این خبر دروغ است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: کار من تکذیب اخبار است.

اسماعیلی تصریح کرد: این پرونده کیفرخواست خورده و رسیدگی آن در دادگاه شروع شده و جلسات دادگاه به صورت مستمر در سازمان قضایی نیروهای مسلح برگزاری می‌شود و با اتمام دادگاه و صدور رأی اطلاع رسانی انجام می‌شود.

حکم اعدام برای مأمور مخفی آمریکا در مراکز هسته‌ای ایران

وی درباره پرونده جاسوسان آمریکایی گفت: دشمنی‌های آمریکا علیه ایران مصادیق زیادی دارد که می‌توان به جنگ تحمیلی، حادثه طبس و زدن هواپیمای مسافربری اشاره کرد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: شهادت حاج قاسم سلیمانی و بهره گیری جاسوسان برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی از دیگر اقدامات آمریکا علیه ایران است، اما با هوشیاری مردم و بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی در هیچ یک از زمینه‌ها موفق نبودند.

اسماعیلی تصریح کرد: بخشی که مرتبط به مردم بود، ملت با هوشیاری عمل کردند.

وی افزود: در بخش اطلاعاتی هم هوشیاری بخش‌های امنیتی باعث شد که یک جاسوس شناسایی و بازداشت شود و آن‌ها بدانند که با جاسوسان برخورد قاطع می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: یکی از جاسوسان آمریکا به نام امیر رحیم پور، جاسوس سیا بود و از مراکز هسته‌ای به آمریکا اطلاعات می‌داد که به اعدام محکوم شد و دیوان عالی کشور نیز این حکم را تأیید کرده است.

اسماعیلی گفت: در همین روز‌ها دو نفر دیگر از جاسوسان سازمان سیا که در قالب سازمان خیریه کار می‌کردند به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس و برای اتهام اقدام علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شدند که این حکم هنوز قطعی نشده است.

۲۵ سال حبس برای جعبه سیاه بابک زنجانی

وی درباره پرونده علیرضا زیبا حالت منفرد از همدستان بابک زنجانی گفت: حکم ۲۵ سال حبس علیرضا زیبا حالت منفرد در دیوان عالی کشور تأیید شد.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: وی به رد مال شرکت نفتیHK و جزای نقدی هم محکوم شده است.

اسماعیلی گفت: ما پرونده‌های ملی و بزرگ با ۱۰ هزار شاکی داریم که مورد سوال مردم است، در همین زمینه دستور داده شده است که این پرونده‌ها به صورت ویژه رسیدگی شوند.

وی در رابطه با برکناری تعدادی از قضات متخلف گفت: ابتدا باید از قضات شریفی که به حجم زیاد پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند و وسوسه‌های شیاطین آن‌ها را فریب نمی‌دهد، تشکر کنم. در ماه‌های پایانی سال رئیس قوه قضاییه بخشنامه‌ای به تمام واحد‌های قضایی صادر کردند که کارکنان دستگاه قضایی کار جهادی انجام دهند و روز‌های پنجشنبه و جمعه روی پرونده‌ها کار کنند. ما می‌خواهیم به مردم عیدی خدمت دهیم و این کار در حال انجام است. از استان‌های مختلف گزارش رسیده است که در ۱۵ روز گذشته به ۳۰ هزار پرونده معوق رسیدگی شده است، به عنوان مثال در استان ایلام در ۱۵ روز نیمه دوم دی ماه علاوه بر پرونده‌های وارده به ۴ هزار پرونده معوق رسیدگی شده که این کار در مجموعه قضایی انجام شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در کنار این اقدامات ما از هیچ مفسده‌ای کوتاه نمی‌آییم و با مفاسد درون دستگاه قضایی برخورد جدی می‌کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: ما با قضات دو نوع برخورد داریم، یکی بررسی مجدد صلاحیت قضات است، ما صلاحیت قضاوت را از قاضی سلب کردیم که منزل مسکونی خود را از یکی از اصحاب پرونده خریده بود، البته منزل را به قیمت و قانونی خریده بود، اما لزومی نداشت که این کار را انجام دهد

وی افزود: ما اسم متخلفان را اعلام می‌کنیم، چه متخلف قاضی یا کارمند باشد.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت درخواست لغو پرواز‌ها به چین را کرده است، اما همچنان این پرواز‌ها انجام می‌شود، آیا دستگاه قضایی ورود می‌کند یا خیر؟ گفت: پرواز‌ها از دیروز لغو شده و فقط قرار بود که یک پرواز برای آوردن دانشجویان ایرانی انجام شود، البته دستگاه قضایی به این موضوع ورود پیدا می‌کند و در همین زمینه حسگر‌های حرارتی در فرودگاه امام(ره) نصب شد.

سخنگوی قوه قضاییه: قالیباف متهم نیست

وی در رابطه با تأیید صلاحیت قالیباف برای شرکت در انتخابات مجلس و پرونده او در دستگاه قضایی گفت: ما نسبت به پرونده‌های شهرداری که بیشتر به حوزه نیرو‌های مسلح باز می‌گشت و مربوط به قائم مقام شهردار بود، ورود کردیم که دادگاه هم برگزار شده است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در این پرونده قالیباف متهم نیست و اتهامی به او نسبت داده نشده است.

اسماعیلی گفت: به پرونده‌های دیگر شهرداری هم رسیدگی و مجرمان محکوم شدند.

اسماعیلی: از بیان اتهامات پروانه سلحشوری معذوریم

وی در مورد رد صلاحیت پروانه سلحشوری گفت: قانون مصونیت نمایندگان مجلس برای نمایندگان قوانینی در نظر گرفته است، آیا وظیفه نماینده اتهام زنی است؟

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: افتخار جمهوری اسلامی برابری قانون است و من تعجب می‌کنم از  برخی از نمایندگانی که وقتی به پرونده آن‌ها رسیدگی می‌شود می‌گویند ما مصونیت داریم، اما در مورد پرونده‌های افراد دیگر می‌گویند که همه در برابر قانون یکسان هستند.

اسماعیلی افزود: از بیان اتهامات این خانم(پروانه سلحشوری) که منجر به احضار وی شده است، معذور هستم.

وی در مورد نقش تعزیرات حکومتی در پرونده شبنم نعمت زاده گفت: ما نسبت به سازمان تعزیرات حکومتی در صورتی که یکی از کارکنان آن‌ها عمل مجرمانه انجام دهد رسیدگی می‌کنیم، اما اگر تخلفات وصف کیفری نداشته باشد، خود دستگاه‌های مربوطه باید ورود کنند.

ماجرای توقیف منزل یک مداح در ارتباط با پرونده طبری چه بود؟

سخنگوی دستگاه قضا در مورد توقیف منزل یکی از مداحان و ارتباط آن با پرونده طبری و بابک زنجانی گفت: این ملک بابت اخذ تسهیلات در رهن بانک بود و گیرنده وام هم صاحب منزل نبود و شخص دیگری وام را دریافت کرده بود.

اسماعیلی افزود: دریافت کننده تسهیلات اقساط وام را پرداخت نکرده بود و این منزل از سوی بانک توقیف شد، اما رسانه‌ها موضوعات را به هم ارتباط می‌دهند.

پرونده شهادت سردار سلیمانی از سوی دستگاه قضا پیگیری می‌شود

وی در مورد پیگیری شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی از سوی دستگاه قضایی کشور گفت: این موضوع باید از سه جانب ایران، عراق و بین‌المللی پیگیری شود.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: از سوی دستگاه قضایی به دادستان تهران دستور تشکیل پرونده داده شده و در عراق هم پرونده‌ای تشکیل شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: خانواده شهدا هم اعلام کردند که بعد از اربعین شهدا شکایت خواهند کرد.

وی افزود: این پرونده در مجامع بین المللی هم پیگیری می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد عفو زندانیان در ایام دهه فجر گفت: عفو جزء دستورات مقام معظم رهبری است و دستگاه قضایی فقط پیشنهاد دهنده است.

اسماعیلی تصریح کرد: ما هر گونه اعلام عفو را منوط به قبول مقام معظم رهبری کردیم و ممکن است ایشان فراتر از درخواست‌های دستگاه قضایی دستوراتی را صادر کنند.

وی در رابطه با طرح آمریکایی معامله قرن و ورود دستگاه قضایی به آن گفت: به محض اعلام این طرح، رئیس دستگاه قضایی از لحاظ حقوقی ایرادات آن را بیان کرد؛ این طرح نقض حقوق و حاکمیت مردم فلسطین و باعث تضییع حقوق مردم فلسطین شده است. معاونت امور بین الملل قوه قضاییه مامور شده است که برابر تناقص‌های این طرح و با محوریت وزارت امور خارجه آن را پیگیری کند.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با جلسه رئیس قوه قضاییه با اتاق تعاون گفت: در این جلسه برای داوری حقوقی، باید در متن قرارداد‌ها لحاظ شود و داور را در قرارداد‌ها مشخص کنند.

اسماعیلی گفت: گام دوم این بود که با انتخاب داور از میزان اختلاف میان اشخاص کم شود.

وی درباره صلاحیت نمایندگان مجلس گفت: برخی از موارد تخلف باعث رد صلاحیت می‌شود که وصف مجرمانه ندارد، به عنوان مثال ممکن است طرحی در یک منطقه اجرا شود که باعث افزایش قیمت زمین‌های منطقه شود و نماینده مجلس از این موضوع اطلاع پیدا می‌کند و به اقوام خود می‌گوید که زمین‌ها را خریدداری کنند و استفاده از این رانت‌های اطلاعاتی منجر به رد صلاحیت نمایندگان مجلس می‌شود، لذا هر رد صلاحیتی وصف مجرمانه ندارد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: ما از ضابطان درخواست کردیم که هر آنچه در مورد پرونده‌های نمایندگان است و وصف مجرمانه دارد، برای ما ارسال کنند.

بازداشت ۵ نفر به اتهام همدستی با زم

اسماعیلی در مورد پرونده روح الله زم گفت: خبر صدور کیفرخواست در مورد زم صحت دارد و پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شده است.

وی افزود: علت ارسال پرونده به شعبه ۱۵ این است که قبلا هم در مورد این پرونده جلساتی برگزار شده بود و بایستی پرونده به همین شعبه ارسال می‌شد.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه هنوز برای پرونده در دادگاه تعیین وقت نشده است، گفت: برای این دادگاه وقت نزدیک تعیین می‌شود.

اسماعیلی تصریح کرد: در این پرونده به غیر از متهم اصلی ۵ نفر دیگر بازداشت هستند که هنوز کیفرخواست آن‌ها صادر نشده است.

وی افزود: به غیر این افراد، نفرات زیادی احضار شدند، البته افراد زیادی هم بعد از بازداشت متهم اصلی آمدند و به اتهامات خود اقرار کردند که نسبت به آن‌ها تخفیف داده می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: علنی و یا غیر علنی بودن دادگاه برعهده قاضی پرونده است.

آخرین جزئیات از پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور

اسماعیلی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه تاکنون چند جلسه دادگاه برای رسیدگی به پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده است و رسیدگی به این پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ گفت: رسیدگی به این پرونده ادامه دارد و تعداد جلسات دقیق آن را نمی‌دانم.

وی در مورد اینکه آیاجرائم انتخاباتیجرائم سیاسی هستند، افزود: ممکن است که در جریان انتخابات جرم سیاسی انجام شود، پاره کردن پوستر جرم سیاسی نیست، ما تلاش می‌کنیم جرائم انتخاباتی کاهش پیدا کند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: ما تأکید کردیم هیأت‌های اجرایی و نظارت از جرائم انتخاباتی پیشگیری کنند و برای این جرائم شعب ویژه تعیین کردیم و به آن‌ها تأکید شده است به جرائم انتخاباتی در حداقل زمان رسیدگی شود.

اسماعیلی تصریح کرد: ما تأکید کردیم در چهارچوب قانون در شعبات تخصصی و در حداقل زمان به جرائم انتخاباتی رسیدگی شود.

وی در رابطه با حجم زیاد پرونده‌ها در شعبه ۳۱ جرائم اینترنتی گفت: ما خواستار کاهش حجم پرونده‌ها در شعب هستیم.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: برای این امر پرونده‌ها را به شورای حل اختلاف سپردیم و ساعات کاری شعب را زیاد کردیم و بخشی از کار را هم باید با اصلاح قوانین انجام دهیم.

اسماعیلی گفت: کار دیگر ما برای کاهش پرونده‌ها افزایش قضات است، ما سالانه اجازه استخدام ۸۰۰ قاضی را داریم که البته بیشتر از این مقدار قضات بازنشسته می‌شوند.

وی در رابطه با حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی گفت: این پرونده ابعاد حقوقی، قضایی بین المللی دارد و در حوزه قضایی که مربوط به قوه قضاییه می‌شود، پرونده تشکیل دادیم و برای بررسی آن از ۹ هیأت استفاده کردیم.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: همه ابعاد پرونده از سوی دستگاه‌های مربوطه در حال انجام است و تا کنون از افراد زیادی به عنوان مطلع و متهم سوال شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: برای برخی از متهمان قرار تأمین صادر شده و در مورد برخی از آن‌ها هم قرار تأمین منجر با بازداشت شده است.

وی افزود: ما در کنار رسیدگی قضایی مدافع خانواده جان باختگان هستیم و از همین جا اعلام می‌کنم هر کدام از خانواده‌ها که ادعا و شکایتی در مورد جان باختن عزیزانشان و گم شدن اموال آن‌ها دارند، به سازمان قضایی نیرو‌های مسلح مراجعه کنند و قول می‌دهیم که به شکایت آن‌ها رسیدگی کنیم.

اسماعیلی در مورد رد صلاحیت برخی از نمایندگان تصریح کرد: ما در مورد هیچ یک از افراد از جناح‌ها و حزب‌های مختلف ملاحظه نداشتیم و برابر قانون اطلاعات را به نهاد‌های نظارتی ارسال کردیم و تصمیم گیرنده آن‌ها بودیم.

سخنگوی دستگاه قضا درباره ورود مدعی العموم به اظهارنظر‌هایی که اصل انتخابات را زیر سوال می‌برد، گفت: مواردی که وصف مجرمانه دارند به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول مواردی که وصف مجرمانه دارند و تعقیب آن نیاز به شاکی خصوصی دارد که در این موارد مدعی العموم نمی‌تواند ورود کند، اما مواردی که وصف مجرمانه و عمومی دارند، مدعی العموم به آن‌ها ورود می‌کند.