آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌ غربی

امیرعباس جعفری، با اشاره به وضعیت مناطق زلزله‌زده خوی اظهار داشت: تاکنون ۴ هزار و ۸۵۰ خانوار با توزیع چادر اسکان اضطراری شده اند.

اخبار اجتماعی - وی از توزیع ۴ هزار و ۵۰۰ جیره غذایی ۷۲ ساعته در منطقه زلزله‌زده خبر داد و تصریح کرد: ۴ هزار و ۵۰۰ لوازم گرمایشی و ۱۰ هزار پرس غذای گرم بین زلزله زده ها توزیع شده است.

جعفری با اشاره به تخریب ۳ هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی روستایی در این زلزله افزود: این‌ منازل ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با اشاره به عدم همخوانی آمار واحدهای تخریبی با چادرهای توزیع شده، اعلام کرد: با توجه به پس‌لرزه‌های پی در پی، بنا به دستور استاندار، به خانوارهایی که واحدهای مسکونی آنها تخریب نشده نیز چادر داده شده است.

جعفری با بیان اینکه ۲۲ روستای خوی و سلماس در این زلزله متاثر شده اند، گفت: در بسیاری از موارد، منازل مسکونی پایدار هستند ولی خانوارها در چادر ساکن شده اند ولی از لوازم گرمایش منازل خود در چادر استفاده می‌کنند که این خانوارها نیاز به لوازم گرمایشی ندارند.

وی در پاسخ به شکایت تعدادی از زلزله‌زده ها نسبت به عدم توزیع امکانات، اعلام کرد: بر اساس پروتکل های موجود، هلال احمر وظیفه کمک به آسیب‌دیده ها را دارد و روزانه چندین نوبت کمک‌رسانی به منطقه می شود، ولی آن دسته از خانوارهایی که منازل آنها تخریب نشده و از ترس پس‌لرزه ها در چادر زندگی می کنند، می توانند برخی لوازم را از منزل به چادر انتقال دهند.

این مقام مسوول در ادامه از آغاز آواربرداری در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: آواربرداری منازل مسکونی با رضایت صاحبان منازل انجام می شود.

جعفری یادآور شد: در تامین ماشین آلات و تجهیزات برای آواربرداری با مشکل مواجه نیستیم.

وی با بیان اینکه تمام منازل در شعاع ۲۰ کیلومتری مرزها از محل سهمیه سوخت، در برابر بلایای طبیعی بیمه هستند، افزود: اعتبار مورد نیاز نوسازی واحدها از طریق بیمه تامین می شود.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه بخشی از خانوارهای روستاهای آسیب دیده، محل زندگی خود را ترک کرده و به سایر روستاها یا شهر رفته اند، گفت: تعدادی از خانوارها دامهای خود را نیز به سایر روستاها انتقال داده اند‌.

جعفری با بیان اینکه تیم های دامپزشکی در محل وقوع زلزله حضور دارند و مقرر شده محلی به صورت داربست در فضای مناسب ایجاد و خانواده هایی که تمایل دارند، دامهای خود را در آن محل نگهداری کنند.