انجام یک چالش شگفت انگیز برای جلوگیری از افسردگی

یاسر مهدویان روانشناس و مشاور  درباره راهکارهای جلوگیری از افسردگی با شیوع ویروس کرونا ، اظهار کرد: این روزها از تمام رسانه ها هشدارهایی مبنی بر ماندن در خانه به گوش ما می رسد و فرهنگ درست این است که به این هشدارهای مهم توجه کنیم و در خانه بمانیم.

اخبار اجتماعی- وی بیان کرد: اما مشکل این است که چگونه این شرایط را به گونه‌ای سازمان دهی کنیم که باعث خستگی و افسردگی ما نشود چراکه بودن در یک محیط کوچک مثل خانه کمی سخت است.

این روانشناس ادامه داد:البته در نگاه اول بودن در کنار خانواده بسیار جالب و دوست داشتنی است اما وقتی قرار باشد شرایط در خانه ماندن طولانی شود تحمل آن راحت نیست و چه بسا که باعث افسردگی شود.

مهدویان اضافه کرد: پیشنهاداتی برای تحمل این شرایط وجود دارد مانند؛ بازی کردن گروهی همراه با خانواده ، نگاه کردن فیلم های زیبا، خواندن کتاب، ورزش کردن یا حتی دیدن کلیپ های آموزشی مانند؛ آموزش گیتار، یوگا، طراحی، خطاطی و چیزهای دیگر.

وی تصریح کرد: فرض کنید خانواده‌ای سه نفره هستید پدر، مادر و دختر، شما می توانید بدین گونه عمل کنید: امروز پدر تبدیل می‌شود به مادر خانواده و وظایف مادر را انجام می‌دهد و مادر وظایف پدر خانواده را بر عهده می‌گیرد، آشپزی پدر باید دیدنی باشد و اخبار گوش کردن مادر حتما قابل توجه خواهد بود.

این‌ روانشناس افزود: زمانی که دختر خانواده تبدیل به مادر خانواده می شود و مسئولیت های مادر بر عهده ی او قرار می‌گیرد و مطمئناً تجربه جالبی خواهد بود و زمانی که پدر خانواده قرار است دختر خانواده باشد و موقعیت دختر خود را در خانه تجربه کند می توانند لحظه لحظه زندگی دختر خود را در خانه حس کند و چه زیباست زمانی که مادر خانواده دختر خانواده می شود یا دختر خانواده وظیفه پدر را انجام می دهد.

مهدویان با اشاره به اینکه این چالش بسیار جالب و شگفت انگیز خواهد بود، اضافه کرد: از یک طرف باعث خنده و شادی خواهد شد چرا که بسیاری از کارها و وظایف گوناگون را تجربه خواهند کرد و بسیاری از این وظایف شاید از عهده آنها بر نیاید و دستاورد آن خرابکاری های زیبا و خنده دار باشد، مانند زمانی که پختن غذا به نحو احسن انجام نمی گیرد یا زمانی که پدر خانواده مادر را به هنگام اخبار گوش کردن می بیند و تذکر های او را به هنگام سکوت دیگران می شنود.

وی ادامه داد: این چالش نتایج بهتری نیز دارد مانند پی بردن به اشتباهاتمان، چرا که گاهی محکوم کردن دیگران به سکوت یا غر زدن و ناراحت شدن ما بر اثر درست انجام ندادن وظایف دیگر اعضای خانواده کار صحیحی نیست و شاید اینگونه آگاهی ها باعث شود ارتباط ما با خانواده مان بسیار بهتر و زیباتر شود.