چاقی عاملی برای تشدید ابتلا به کرونا

یک متخصص ارشد بیماری‌های واگیردار در فرانسه می‌گوید، افراد چاق در صورت ابتلا به ویروس کرونا در معرض خطر بروز علائم شدید هستند.  بنا بر اظهارات پروفسور ژان فرانسوا دلفریزی، آمریکا به طور خاص، به علت آمار بالای چاقی آسیب پذیر خواهد بود.

اخبار اجتماعی- به گفته دلفریزی، چاقی همچون سن و داشتن پیش زمینه‌های بیماری، می‌تواند به پیچیدگی‌های شدید ویروس کرونا منجر شود.

دلفریزی به رادیوی فرانس اینفو گفته: «این ویروس وحشتناک است. می‌تواند جوانان را هدف قرار دهد. مخصوصا افراد فربه را. کسانی که اضافه وزن دارند واقعا می‌بایست مراقب باشند. به همین خاطر ما نگران دوستانمان در آمریکا هستم. جایی که مشکل چاقی مساله شناخته شده ایست و افراداحتمالا بیشترین مشکلات را به خاطر چاقی و اضافه وزن خواهند داشت.»

طبق استاندار‌های نظام درمانی بریتانیا، ان اچ اس، شاخص توده بدنی (BMI)، گرچه برای همه دقیق نیست، اما متداول‌ترین روش برای تشخیص چاقی افراد است. به شکلی که افراد با بی ام آی بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ به عنوان افراد سالم شناخته می‌شوند. در حالی که افراد با ۲۵ تا ۲۹.۹ بی ام آی دارای اضافه وزن و افراد با بی ام آی بالای ۳۰ چاق در نظر گرفته می‌شوند.

از سال ۲۰۱۸ میلادی، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، ۴۲.۴ درصد آمریکایی‌ها را چاق درنظر گرفته، در حالی که براساس ارزیابی‌های نظام درمانی بریتانیا، تنها ۲۹ درصد از بزرگسالان این کشور چاق شناخته شده اند.

دلفریزی گفته، ۸۸ درصد از کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند فقط علائمی مشابه آنفلونزای شدید دارند. فرانسه از ۱۸ مارس گذشته تدابیر قرنطینه را اعمال کرده و دست کم تا ۱۵ ماه جاری میلادی آن را ادامه می‌دهد.

این کشور، تا روز پنجشنبه، ۸۶،۳۳۴ مورد مبتلا به ویروس کرونا و ۱۲،۲۱۰ جان باخته داشته است.به گفته دلفریزی، درصد کسانی که بدنشان در مقابل ویروس مصونت ایجاد کرده کمتر از پیش بینی‌های قبلی است.

او گفته: «آمار اولیه نشان می‌دهد که تعدا افرادی که مصونیت پیدا کرده اند بین ۱۰- ۱۵ درصد است که از آنچه تصور می‌شد پایین‌تر است. این میزان کمتر از ۵۰ و یا ۶۰ درصدی است که برای رسیدن به ایمنی جمعی لازم است.»

این متخصص همچنین به بهترین شیوه برای پایان دادن به قرنطینه از سوی دولت پرداخت و بر اهمیت ذخیره کافی تجهیزات مورد نیاز از جمله ماسک صورت، کیت‌های آزمایشی و وسایل ردیابی مبتلایات تاکید کرد.

فرانسه اکنون بنا دارد تا ظرفیت تست ویروس را در سطح کشور افزایش دهد. چنانچه همین حالا هم این ظرفیت را به شکل چشمگیری افزایش داده و از روزی ۳۰۰۰ مورد در اواسط ماه مارس به ۳۰،۰۰۰ رسانده.  در حالی که دلفریزی امیدوار است ظرفیت تست ویروس کشور طی دو هفته آینده به روزانه ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار مورد افزایش یابد.