عارضه چشم صورتی می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به کرونا باشد؟

قاسم فخرایی جراح و متخصص چشم پزشکی و فوق تخصص گلوکوم (آب سیاه) درباره عارضه چشم صورتی گفت: ترشحات چشمی هم می‌تواند یکی از علائم ابتلا به ویروس کرونا باشد.

اخبار اجتماعی-او افزود: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند علاوه بر ترشحات دهان، بینی و تنفسی اگر ترشحات چشمی یا اشک روی سطوح ریخته شوند، ممکن است باعث انتقال ویروس شوند.

این جراح و متخصص چشم پزشکی تصریح کرد: عارضه چشم صورتی یک نوع التهاب سطح چشم است که باعث صورتی شدن یا قرمز شدن سطح چشم می‌شود و درگیری چشمی ویروس کرونا به این صورت ایجاد می‌شود، البته ویروس‌های دیگر هم می‌توانند باعث درگیری چشمی شوند.

فخرایی ادامه داد: افراد با فاصله گذاری اجتماعی می‌توانند نکات پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت کنند و حسن این بیماری به این صورت است که همانند ترشحات بینی، دهان و تنفسی پرتاب نمی‌شوند و فقط روی سطح چشم و صورت باقی می‌ماند؛ بنابراین افرادی که به عارضه چشمی یا ویروس کرونا مبتلا هستند تنها از تماس یا لمس صورت آنها، آلودگی انتقال پیدا می‌کند.

او افزود: اگر ترشحات چشمی افراد مبتلا به کرونا هنگام گریه کردن مانند اشک روی سطوح بریزد باعث انتقال ویروس خواهد شد.

این فوق تخصص گلوکوم اظهار کرد: هر عارضه چشمی صورتی کرونا نیست، بلکه کرونا هم می‌تواند عارضه چشم صورتی یا قرمز رنگ و سایر بیماری‌ها بدهد.

فخرایی گفت: فقط عارضه چشمی نشان دهنده کرونا نیست، بلکه علائم دیگر مانند تنگی نفس، تب، مثبت بودن تست کرونا از نشانه‌های ابتلا به این ویروس خطرناک و کشنده است.

آلودگی می‌تواند باعث بروز عارضه «چشم صورتی» شود و این ویروس از طریق اشک چشم قابل انتقال خواهد بود. دانشمندان به این نتیجه دست یافتند که از بین ۳۸ بیمار مبتلا به کرونا، ۱۲ نفر دارای عارضه چشم صورتی بودند. در دو تن از این بیماران، ویروس کرونا هم در آب چشم و هم در آب بینی شان مشاهده شد.

دکتر «لیانگ لیانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تری گورجز چین، در این خصوص می‌گوید: «برخی از بیماران مبتلا به کرونا دارای علائم چشمی هستند و احتمال دارد این ویروس در ترشحات ملتحمه بیماران مبتلا به COVID-۱۹ وجود داشته باشد».

ملتحمه همان غشای پوشاننده سفیدی چشم و غشای قسمت داخلی پلک است و طبق نظریه لیانگ، ویروس کرونا ممکن است به این بخش از چشم بیماران مبتلا به COVID-۱۹ حاد حمله کند. این نشان دهنده این نکته است که اگر فرد چشم‌های آلوده خود به این ویروس را بمالد و با فرد دیگر به خصوص هنگام معاینه چشم ارتباط برقرار کند احتمال انتقال این ویروس وجود خواهد داشت.

ناگفته نماند که هرچه شدت بیماری فرد مبتلا به COVID-۱۹ بیشتر باشد، احتمال بروز عارضه چشم صورتی در او بیشتر خواهد بود. و طبق همین نظرات، دانشمندان توصیه می‌کنند که تمام کادر درمانی بیمارستان‌ها علاوه بر لباس، دستکش و کلاه مخصوص، عینک محافظ هم داشته باشند تا خدایی نکرده به این ویروس خطرناک و کشنده مبتلا نشوند.

بهتر است بدایند که عارضه چشم صورتی زمانی روی می‌دهد که عروق خونی چشم متورم شوند و التهاب پیدا کنند که در اینصورت مشخصه آن، قرمزی چشم خواهد بود.