کودک بی سرپرست، بر اثر کرونا فوت نکرده است

قبادی دانا معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان بهزیستی کشور در ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: با شیوع کرونا در چین اولین بخشنامه بهزیستی به ۲۵۰۰ مرکز تحت پوشش که از سالمندان، معلولین، معتادان و فرزندانی که سرپرست غیر موثر دارند، نگهداری می‌کنند در سراسر کشور ابلاغ شد.

اخبار اجتماعی- اوافزود: سالمندان گروه‌های پرخطر هستند و ۵.۳ احتمال ابتلای سالمندان و ۴.۸ برابر احتمال مرگ و میر سالمندان نسبت به جمعیت عادی بیشتر است.

رییس سازمان بهزیستی گفت: از ۲۵۳۱ مرکز شبانه روزی تنها ۴۵ مرکز نگهداری سالمندان آلوده به کرونا شده اند؛ که این ۱.۸ درصد کل مراکز کشور را تشکیل می‌دهند. به طور خاص برای مراکز سالمندان و معلولان ۳۰ مرکز آلوده است که ریت ما ۴.۲ درصد است.

او ادامه داد: میزان فوت در مراکز سالمندان و معلولین تا ۲۳ فروردین، ۵۵ نفر بوده که یک و دو دهم درصد کل فوت شدگان کشور را در اثر کرونا تشکیل می‌دهد. از این ۵۵ نفر، ۷۱ درصد سن بالای ۷۰ سال و ۲۷ درصد سن بالای ۹۰ سال داشتند.

قبادی دانا تاکید کرد: به منظور پیشگیری و گسترش ویروس کرونا، طبق بخشنامه‌های اولیه هرگونه ملاقات از مراکز معلولان و سالمندان ممنوع اعلام و قرنطینه هر مرکز آغاز شد و به همه مراکز توصیه شد تا از پرسنل ثابت و تمام وقت استفاده کنند و از همکاری با پرسنل داوطلب حتی المقدور جلوگیری شود.

توزیع دستکش و ماسک بین معتادان متجاهر

قبادی دانا تصریح کرد: ۵۹ نفر از کسانی که در مراکز سالمندان مبتلا شده بودند، بهبود یافتند. از ۱۰ هزار کودک تحت پوشش بهزیستی کودکی بر اثر کرونا فوت نکرده است. ۷ مورد کرونا مثبت در یکی از مراکز نگهداری بودند که بهبودی برای آن‌ها حاصل شد. در پاتوق معتادان متجاهر با ۲۵۸ تیم مراجعه و آموزش‌های لازم را به آن‌ها دادیم؛ همچنین ۴۸۷ هزار ماسک و ۵۶۴ هزار دستکش بین آن‌ها توزیع شد.

او گفت: با توجه به این‌که محدودیت‌هایی برای تجمع این افراد در یک مرکز وجود دارد، از پذیرش مورد جدید در همه مراکز جلوگیری شده است. اگر مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد ملی مقابله با کرونا این باشد که طرح جمع آوری اجرایی شود، می‌توانیم این کار را آغاز کنیم و افراد را قبل از ورود به کمپ‌ها تحت تست قرار بدهیم تا مطمئن شویم که مبتلا به ویروس کرونا نیستند.

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: طبق قانون برنامه توسعه همکاری بین بخشی برای رسیدگی به معتادان متجاهر؛ متولی امر ستاد مبارزه با مواد مخدر بهزیستی و شهرداری‌ها هستند و دستگاه‌های نظامی و سازمان زندان‌ها می‌توانند مداخله لازم را داشته باشند. در کمپ‌های ماده ۱۶ که معتادان کارتن خواب نگهداری می‌شوند، سازمان بهزیستی، سپاه، بسیج و سازمان زندان‌ها؛ عملکرد ستادی به عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر است و دستگاه‌ها بنابر سهم خود بخشی از این افراد را تحت پوشش قرار می‌دهند.

او ادامه داد: بحث درمان و بازتوانی اعتیاد پیچیده است و جنبه‌های اقتصادی و روانی و اجتماعی دارد، بنابراین بخش‌های مختلف باید با همکاری کار را مدیریت کنند؛ به همین منظور ستاد مبارزه با موادمخدر به عنوان ستاد هماهنگی عمل می‌کنند و سایر دستگاه‌ها تابع ستاد هستند.

قبادی دانا درباره بودجه تخصیص یافته برای حمایت از معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها اظهار کرد: ۴.۵ میلیارد تومان ستاد مبارزه با مخدر و ۴.۵ میلیارد تومان سازمان بهزیستی برای کاهش آسیب و پیشگیری و آموزش کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر تخصیص داده و ۲۵۸ مرکز کاهش آسیب ما و تیم‌های سیار در سرپناه‌های شبانه و روزانه و موبایل ون در ۳ هزار و ۲۶۹ پاتوق یا نقطه پرخطر و تجمع حاضر شدند.

او افزود: بیش از ۷۶ هزار مورد آموزش درباره ویروس کرونا داده شده است و ۵۶۴ هزار جفت دستکش و ۴۷۸ هزار ماسک و ۲۷۰ هزار لیتر مایع ضدعفونی توزیع شده است. همچنین ۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه تب سنج برای تب سنجی اختصاص دادیم.

قبادی نیا ادامه داد: ۴۳۴ مورد مشکوک از کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر به مراکز درمانی ارجاع دادیم و برای مراکز اقامتی بهزیستی در هفته اولین فروردین بالغ بر ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با سرانه ۵ میلیون تومانی تخصیص دادیم تا اقلام بهداشتی را تامین کنند. در سوم اسفند مبلغ ۷۰۰ هزار تومان برا‌ی هر فرد شارژ کردیم که بیش از یک هزار و ۱۰۰ مرکز در ارتباط با کرونا دریافت کردند.

افسردگی و خشونت در خانه پس از بحران کرونا

رییس سازمان بهزیستی درباره اضطراب و افسردگی و خشونت در خانه پس از بحران کرونا گفت: بعد از اینکه وزیر رفاه خط ۱۴۸۰ را اعلام کردند و سازمان بهزیستی یک خط برای مشاوره تلفنی ایجاد کرد تعداد تماس‌ها با ۱۴۸۰ سه برابر شد.

او ادامه داد: طبق آمار بالغ بر ۲۰ هزار و ۹۹۰ نفر به سامانه خود ارزیابی روانشناسی مراجعه و علایم افسردگی و اضطراب را اعلام کرده اند. نرخ افسردگی در این جمعیت برای علائم شدید و متوسط ۲۰.۵ بود و این افراد نیازمند تکنیک‌های کنترل استرس بودند. براین اساس افرادی که علایم شدید دارند به صورت تلفنی از روانشناسان خدمات دریافت می‌کند.

او ادامه داد: سامانه ۱۲۳ در روز جمعه با پیامکی به مردم اطلاع رسانی شد به این ترتیب ۸۰ میلیون شهروند ایرانی با این سامانه آشنا شدند. براین اساس ۱۱ هزار و ۸۵۲ تماس با این سامانه انجام شد که ۳۰ درصد آن غیرمرتبط بوده است. البته ۲.۲ درصد تماس‌ها منجر به مداخله اورژانس اجتماعی شده است.

اقدامات انجام شده برای کودکان کار و افراد بی خانمان

قبادی دانا گفت: تیم‌های اورژانس اجتماعی در ارتباط با کودکان کار و افراد بی خانمان در زمینه اطلاع رسانی برای وجود ویروس کرونا اقداماتی انجام داده و همزمان اقلام ضد عفونی کننده و دستکش و ماسک هم در اختیار این افراد قرار گرفته است. جمع آوری این افراد در یک مرکز به صورت تجمعی می‌تواند باعث بروز مشکل شدیدی برای این افراد شود. زیرا فاصله گذاری اجتماعی یکی از اصولی است که باید این روز‌ها به آن عمل کنیم.

قبادی دانا گفت: جمع کردن کودکان کار خیابانی پاک کردن صورت مسئله است، این افراد باید ساماندهی شوند. بخشی از این افراد کسانی هستند که توسط قاچاق کودک انتقال داده شده‌اند که باید پیگیری قضائی صورت گیرد. ستاد ملی مقابله با کرونا هر گونه تجمع را ممنوع کرده اند و با ساماندهی معتادان و کودکان خیابانی ما با هدف کاهش آسیب اقدام کرده ایم.

او افزود: برای حفظ سلامت آن‌ها و کاهش آسیب برای کودکان بی سرپرست و معتادان متجاهر آموزش‌های لازم را داده اند و همزمان اقلام ضدعفونی، ماسک و دستکش در اختیار آن‌ها قرار داده ایم. 

کمک هزینه معیشتی به خانوار‌های دارای معلول

رییس سازمان بهزیستی اظهار کرد: در هفته اول فروردین امسال با حمایت دولت و تخصیص اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه، کمک هزینه معیشتی برای ۱۹۱ هزار خانوار که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بودند و سطح درآمد خانوار در دهک یک، دو و سه قرار داشت یعنی خانوار‌هایی که دارای معلولان با بیشترین شدت معلولیت و همچنین توأم با حداقل درآمد و قرار داشتن در دهک درآمدی بسیار پایین جامعه قرار داشتند، بین ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان روی کارت بانکی آن‌ها شارژ شد.

میزان بروز ویروس کرونا در مهد کودک بالاست

او بیان کرد: آنچه پیش از شروع تعطیلی‌ها وجود داشت به این شکل بود که مادرانی که فرزند ۱۰ ساله یا کوچک‌تر دارند در منزل بمانند و نفرات جایگزین به جای آن‌ها در محل کار حاضر شوند. توصیه ما این است که کارکنانی که کودک خود را قبلا در مهد کودک نگهداری می‌کردند در خانه بمانند.

قبادی دانا افزود: مهد کودک یکی از محل‌های تجمع بوده و میزان بروز ویروس کرونا در این محل‌ها بالاست.

نحوه فرزند خواندگی در شرایط بروز کرونا

او درباره فرزند خواندگی در شرایط بروز کرونا گفت: سامانه ملی فرزندخواندگی را آماده کرده ایم تا کودکانی که نیاز به سرپرست دارند در سامانه اطلاع رسانی کنیم. قرار بود سامانه در اسفند راه اندازی شود که با شیوع کرونا این سامانه به تعویق افتاد چرا که نیاز به رفت و آمد خانواده‌ها بود.

مشکلات ویروس کرونا برای ناشنوایان

رییس سازمان بهزیستی درباره مشکلات ویروس کرونا برای ناشنوایان اظهار کرد: طبق مطالعات میزان ابتلای این افراد به ویروس کرونا خیلی تفاوت معنی داری نسبت به سایر افراد نداشته است. البته در نابینایان مواجه بیشتری ممکن است وجود داشته باشد.

او ادامه داد: در مورد آموزش راه‌های پیشگیری، کنترل و پر کردن اوقات فراغت تلاش کردیم از رسانه‌های دیداری مثل صداوسیما استفاده کنیم. همچنین از استانداران خواستیم شرایطی فراهم شود که ماسک‌های شفاف تولید شود تا این افرادی که با ناشنوایان در ارتباط هستند، استفاده کنند. زیرا وقتی کسی ماسک می‌زند، امکان لب خوانی برای ناشنوایان وجود ندارد و در نتیجه افرادی که با ناشنوایان در ارتباط هستند باید از ماسک‌هایی استفاده کنند که در قسمت دهان شفاف باشد.

کاشت حلزون برای کودکان در شرایط شیوع کرونا

قبادی نیا بیان کرد: کاشت حلزون برای کودکان در شرایط شیوع کرونا انجام می‌شود چراکه اگر این بازه زمانی در نظر گرفته نشود ممکن است مشکلاتی برای این کودکان اتفاق بیفتد.

او افزود: کمک هزینه‌ها برای این کودکانی که به کاشت حلزون نیاز دارند، برقرار است و تسهیلات هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت هم برای این افراد انجام می‌شود. این عمل جراحی «های تک» و بسیار هزینه بر بوده و هزینه آن بیش از ۱۲۰ میلیون تومان است و بسیاری از کشورها امکان اجرای آن را ندارند. در ایران با همت هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد این کار در حال انجام است.

تامین اقلام بهداشتی برای مراکز تحت پوشش بهزیستی

رییس سازمان بهزیستی درباره تامین اقلام بهداشتی برای مراکز تحت پوشش بهزیستی اظهار کرد: در سوم اسفند سال گذشته مبلغ دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سرانه ۳۰ هزار تومان برای تهیه محلول‌های ضدعفونی کننده و ماسک برای مراکز بهزیستی شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی تخصیص دادیم که این مبلغ واریز شده است.

او ادامه داد: علاوه بر آن در هفته اول فروردین امسال نیز برای مراکز نگهداری معلولان و سالمندان مبلغ ۲۴ میلیارد تومان به صورت سرانه هر معلول و سالمندی که در مرکز نگهداری می‌شود مبلغ ۵۰۰ هزار تومان ارسال شد که در واقع این مبلغ می‌توانست برای استاندارد نگه داشتن تعداد پرسنل مراکز کمک کند تا بتوانند مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را به طور مناسب تهیه کنند.

رئیس سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون از نیرو‌های خدوم بهزیستی فردی جان خود را از دست داده است، گفت: تمام نیرو‌های بهزیستی که در مداخلات حاضر شدند به گان، ماسک، دستکش و اقلام بهداشتی و ضدعفونی تجهیز شده اند و آموزش‌های لازم را برای پیشگیری و خود مراقبتی به ان‌ها داده ایم و متاسفانه فقط یکی از همکاران ما ۱۵ روز بعد از آخرین حضور در محل کار بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد و یک مورد دیگر هم در یکی از استان‌ها ثبت شده است.

قبادی دانا در پاسخ به سوالی درباره سازوکار درمان مبتلایان در مراکز بهزیستی توضیح داد: در اپیدمی مهمتر از موضوع درمان موضوع پیشگیری است و مهمترین اقدامی تسریع در پیشگیری است و اقدامی که در سازمان بهزیستی انجام شد. به طوریکه ورود خیرین و ملاقات خانواده‌ها را ممنوع کردیم و مراکز را قرنطینه و ایزوله کردیم. طبق بررسی‌ها مشخص شد آلودگی مراکز به دلیل ابتلای پرسنل بود که به بیرون رفت و آمد داشتند و درخواست کردیم از پرسنل شبانه روزی استفاده شود.

او افزود: ما تمام موارد مشکوک را به اطلاع وزارت بهداشت می‌رسانیم و آن‌ها را به مراکز درمانی منتقل می‌دهیم اگر نیاز به مراقبت آی سی یو بوده انجام شده است. دربرخی کشور‌ها اخباری داشتیم که به سالمندان آمبولانس و ونتیلاتور اختصاص نداده بودند که ما حتی یک مورد این چنینی نداشتیم و این جای قدردانی دارد. در برخی کشور‌ها سالمندان رها شده بودند و برخی از آن‌ها در خانه سالمندان یا منزل فوت شده بودند. نگاه انسانی و نگاه مردم دارانه اینگونه بوده که بیش از ۳۰ هزار مادر یاران و پدریاران به گونه‌ای از معلولان و سالمندان مراقبت کرده‌اند که گویی از پدر یا مادر خود مراقبت کرده‌اند.

قبادی دانا گفت: بیماران تا پایان دوره در بیمارستان بستری هستند و دوره نقاهت در مراکز ایزوله سپری می‌کنند. از وزارت بهداشت درخواست داریم که تمام مراکز و پرسنل ما را مورد تست قرار بدهند. البته این کار در برخی مراکز انجام شده است برای مثال در یکی از مراکز برای ۵۵۰ مددجو این تست توسط یکی از خیرین انجام شد که ۲۰ مورد مثبت شناسایی شدند.