چرا خودرو در پارکینگ آتش می‌گیرد؟

 آتش گرفتن خودرو در پارکینگ ساختمان‌های مسکونی یکی از حوادثی است که زنگ آتش نشانی را به صدا در می‌آورد و اخیرا تعداد آن‌ها کم نیست.

اخبار اجتماعی-سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره علت این حوادث گفت: آتش سوزی خودرو‌ها در پارکینگ، علت‌های متفاوتی دارد که به خودرو یا به پارکینگ ساختمان‌ها مربوط می‌شود.

وی درباره علت‌های مروبط به خودرو‌ها افزود: مشکل نقص فنی در خوردو‌ها ممکن است علت حریق باشد. به عنوان مثال در خودرو‌های قدیمی، به مرور زمان ممکن است پوسیدگی در شلنگ‌های انتقال سوخت و نشت بنزین باشد؛ به این صورت که بنزین روی موتور یا گزوز ریخته و با داغ شدن، باعث آتش سوزی شود.

ملکی با اشاره به دیگر دلایل این نوع آتش سوزی اظهار کرد: انبارداری‌های غیراصولی نیز یکی دیگر از دلایل است. به عنوان مثال در یک پارکینگ چند خودرو و موتورسیکلت پارک شده و وسایل چوبی و قابل اشتعال نیز نگهداری می‌کنند که در صورت وجود یک جرقه، آتش سوزی رخ می‌دهد و آتش به خودرو‌ها سرایت می‌کند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: همچنین در برخی موارد ممکن است این آتش سوزی‌ها عمدی باشد.

وی با اشاره به اینکه آتش گرفتن خودرو در خیابان‌ها بسیار کم خطر‌تر است؛ افزود: آتش سوزی خودرو در پارکینگ ها، بسیار پرریسک و خطرناک است و اگر در مجتمع‌های بزرگ این آتش سوزی اتفاق افتد، جان تمام مردم آن مجتمع به خطر می‌افتد.

ملکی ادامه داد: اگر ساختمان‌ها تجهیزات اطفای حریق نداشته باشند، ساکنیم زمانی متوجه آتش می‌شوند که تمام راه‌های خروجی مملو از آتش و دود شده است و نجات یافتن آن‌ها اط طبقات بالایی سخت‌تر می‌شود.

چگونه از آتش گرفتن خودرو در پارکینگ جلوگیری کنیم؟

سخنگوی سازمان آتش نشانی درباره راهکار‌های جلوگیری از این آتش سوزی ها اظهار کرد: با ایمن ساختن ساختمان می‌توان از آتش سوزی خطرناک در پارکینگ جلوگیری کرد.

وی تشریح کرد: با نصب سیستم اعلام اطفاء حریق، مردم بلافاصله پس از آتش سوزی محل را ترک می‌کنند. با استفاده از درب دودبند می‌توان از سرایت آتش و دود به دیگر نقاط ساختمان جلوگیری کرد. همچنین با استفاده از سیستم‌های آب پاش می‌توان آتش را خاموش کرد.

ملکی در پایان توصیه کرد از انبارداری‌های غیراصولی و نگهداری الکل و بنزین در پارکینگ‌ها خودداری کرده و از سالم بودن سیستم اعلام اطفاء حریق اطمینان حاصل کنید.