برگزاری حضوری امتحانات، اولویت آموزش و پرورش است

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در خصوص نرم‌افزار شاد اظهار کرد: با آمدن کرونا مدارس تعطیل شد، دلیل تعطیلی مدارس مراقبت از سلامت بچه‌ها و رعایت فاصله اجتماعی بود.

اخبار اجتماعیحاجی میرزایی افزود: اگر این تعطیلات یک یا دو هفته بود قابل اغماض بود اما چون تعطیلات طولانی شد و دورنمایی از آینده نداریم باید آموزش را استمرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما نمی‌توانیم یک سال تحصیلی دانش‌آموزان نادیده بگیریم، زیرا بخش مهمی از محتوایی که امسال یاد می‌گیرند باید پشتوانه معلومات سال آینده‌شان باشد و از آن در سال آینده استفاده کنند.

ارتباط تلویزیون ارتباط تعاملی نیست

حاجی میرزایی افزود: تلویزین کمک خوب و مؤثری کرد، اما  اگر بخواهیم همه برنامه‌هایمان را از طریق تلویزیون ارائه کنیم، نیازمند ۱۲ کانال آموزشی هستیم که برای هر پایه یک کانال اختصاص دهیم، چون بیش از ۲۵۰ عنوان دستگاه است که این امکان وجود ندارد ضمن اینکه ارتباط تلویزیون ارتباط تعاملی نیست، معلم و دانش‌آموز نمی‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند.

او تصریح کرد: ما در جستجوی بستری بودیم تا بتوانیم این ارتباط تعاملی را برقرار کنیم، باید این محیط از نظر دسترسی به بخش‌های دیگر امن باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بنابراین شبکه آموزشی دانش‌آموز را راه‌اندازی کردیم که در این محیط ارتباط بین معلم و دانش‌آموز را برقرار کردیم، همان ارتباطاتی که در مدرسه است در محیط مجازی شکل می‌گیرد. معلم در کلاس خودش با دانش‌آموزان ارتباط دارد و مدیر هم بر این فرایند نظارت دارد.

حاجی میرزایی افزود: خوشبختانه این اقدام آموزشی از روز نیمه‌شعبان آغاز شده است. هر روز بیش از یک میلیون نفر به این شبکه می‌پیوندند و بیش از ۱۲ میلیون افرادی هستند که تا کنون به این سامانه پیوستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات به وجود آمده در این سامانه، گفت: مشکلی که این کار را تهدید می‌کند این است که برخی از افراد ممکن است در منطقه‌ای زندگی کنند که دسترسی به اینترنت یا گوشی هوشمند ندارند و این مسیر را نمی‌توانند، تعقیب کنند.

حاجی میرزایی افزود: بنابراین برای همه کسانی که دسترسی به امکانات لازم را دارند، راه رسمی آموزش و پرورش و مسیر سازمان آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل سامانه شاد است که باید از آن استفاده کنند.

او با اشاره به مناطق محروم، گفت: در مناطقی که دسترسی ندارند، مدیران و مدرسان آن مناطق را موظف کردیم که شیوه‌های مختلفی را برای استمرار دانش‌آموزان طراحی کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: متعهد هستیم که هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نشود و اگر در منطقه محروم زندگی می‌کند از طریق بسته ها‌ی آموزشی، راهبران آموزشی، تولید و عرضه بسته‌های آموزشی از طریق آموزش تلویزیون‌های محلی و منطقه‌ای، آموزش‌های رادیویی و حتی در مواردی ممکن است به صورت حضوری کار آموزش این مناطق هم دنبال خواهد شد.

حاجی میرزایی در پاسخ به مشکلات به وجود آمده در سامانه شاد، گفت: این سامانه از نظر فنی تا ۴۰ میلیون نفر ظرفیت دارد و روابط بین دانش‌آموزان و معلمان را برقرار می‌کند، تیم مجهزی را از بهترین متخصصان ایراد تجهیز کردیم که پشتیبانی فردی این سامانه را بر عهده دارند.

او گفت: طبیعی است که کار در این حجم از گستردگی با مشکلاتی روبرو باشد، به همین منظور  یک مرکز تلفن ایجاد کردیم که تماس می‌گیرند و اشکالات را منعکس می‌کنند و اشکالات برطرف می‌شود اگر اشکالات فنی باشد، تیم فنی به ما اطمینان داده است که به سرعت هر گونه مشکل فنی را برطرف می‌کند.

اولویت ما آزمون حضوری است

وزیر آموزش و پرورش در خصوص امتحانات گفت: ما در مورد امتحانات تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هستیم در صورتیکه پایان دوران آموزشی ما باشد و کل محتویات آموزشی ما تدریس شود. اگر امکان آزمون حضوری باشد، قطعا اولویت ما آزمون حضوری است.

حاجی میرزایی ادامه داد: اگر سیاست‌های وزارت بهداشت، اجازه آزمون حضوری را ندهد، به شیوه‌های دیگری آزمون حضوری را برگزار خواهیم کرد.

او گفت: خطاب به دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان گفت: نگران نباشید، ما هرگونه سیاست تسهیل را برای این سال آموزشی به بهترین وجه به انجام برسد اتخاذ خواهیم کرد.