چگونه بعد از نامزدی با خانواده همسر ارتباط برقرار کنیم؟

محبوبه زرین قلم روانشناس و مشاور  درباره چگونگی ارتباط با خانواده همسر، اظهار کرد: پایه‌های یک زندگی مشترک در دوران نامزدی و عقد بنا می‌شود بعضی افراد تصور می‌کنند ازدواج پیوند بین دو نفر است در صورتی که ازدواج پیوند بین دو خانواده و حتی دو خاندان و اقوام محسوب می شود ،ازدواج یک تعامل است.

اخبار اجتماعی-​وی با بیان اینکه همسرانی که بعداز ازدواج با خانواده همسر خود ارتباط سالم و کارآمدی داشته باشند سلامت روانی یکدیگر را تضمین می‌کنند، افزود: روابط سالم و درست با خانواده همسر علاوه بر محبوبیت بین آن‌ها، موجب کسب رضایت همسر شده و البته تضمینی برای یک زندگی موفق است.

این روانشناس با اشاره به اینکه برای برقراری ارتباط سالم با خانواده طرف مقابل ۱۰ راهکار کارآمد توصیه می‌شود، گفت: هرگز همسرتان را در بن بستی قرار ندهید که مجبور باشد بین شما و خانواده اش یکی را انتخاب کند و بهتر است یک نکته را بدانید که حتی اگر والدین همسر شما از نظر خودتان بسیار بد باشند به هر حال پدر و مادر وی هستند.

 زرین قلم تصریح کرد: واقع بین باشید و انتظارات واقعی از خانواده مقابل داشته باشید، فراموش نکنید شما در یک فیلم یا سریال تخیلی ایفای نقش نمی‌کنید انسان‌ها با تفاوت‌های بسیاری بدنیا می‌آیند و کنار هم زندگی می‌کنند قرار نیست خانواده همسرمان طبق رویا‌های پرورانده در ذهنمان رفتار کنند.

وی با بیان اینکه خانواده همسرتان خانواده خودتان نیستند، بیان کرد: این خیلی خوب است که بعضی از زوجین سعی می کنند خانواده همسرشان را مثل خانواده خودشان بدانند و به آن‌ها محبت بورزند، اما فراموش نکنیم شاید پدر و مادرتا هر رفتاری  که از شما سر می زند را تحمل کنند و در هر شرایطی شمارا دوست بدارند، اما نباید انتظار داشته باشید پدر و مادر همسرتان نیز همین گونه باشند این رابطه متفاوت است و نمی‌توان گفت بدتر است یا بهتر، پس بهتر است جایگاه پدر و مادر و خانواده همسرمان را بدانیم و رفتاری که مناسب با شان آنها و خودمان است را انجام دهیم.

این روانشناس با بیان اینکه تا حد امکان از شخص سوم برای رساندن حرفتان و منظورتان استفاده نکنید، گفت: از همسرتان یا هر شخص دیگری نخواهید با خانواده اش در مورد کاری که شما را می‌آزارد صحبت کند بلکه مستقیما خودتان ورود کنید شما با آموختن مهارت جراتمندی می‌توانید محترمانه احساستان رابیان کرده و انتظاراتتان را مطرح کنید.

 زرین قلم با تاکید بر اینکه لطفا بالغ رفتار کنید، ادامه داد: یاد بگیرید گاهی شرایط را از دریچه نگاه خانواده همسرتان ببینید حتی اگر با مسئله‌ای موافق نیستید پخته رفتار کنید و تفاوت‌ها را ببینید و بپذیرید.

وی بیان کرد: تعارض در زندگی زناشویی و بین همسران تقریبا امری اجتناب ناپذیر است پس فراموش نکنید در حضور خانواده همسرتان به همسرتان خیلی احترام بگذارید تا خیالشان از بابت رابطه شما دو نفر راحت باشد، به یاد داشته باشید در مورد اختلاف با همسرتان بهتر است با خانواده‌ها صحبت نکنید، چون بعد از مدتی شما با همسرتان آشتی می‌کنید، اما خانواده‌ها همچنان تصور می‌کنند زندگی شما پر از بدبختی و مشکلات است، توصیه می‌شود در این خصوص از مشاوران خانواده کمک بگیرید.

این روانشناس در رابطه‌ها مودب باشید، گفت: از توهین و حمله به شخصیت خانواده‌های یکدیگر بپرهیزید رفتار شما نشانه تربیت شما و شخصیت شماست پس خودتان را بدرستی معرفی کنید، گاهی به اشتباه فکر می‌کنیم وقتی با فردی صمیمی هستیم اجازه داریم از هر واژه وکلماتی برای ارتباط استفاده کنیم به خاطر داشته باشید بی ادبی و صمیمیت هیچگاه در یک مسیر نیستند.

 زرین قلم با تاکید بر اینکه کینه توز نباشید، اضافه کرد: در هر خانواده‌ای با توجه به تفاوت‌های فرهنگی و خانوادگی ممکن است رنجش‌هایی بوجود آمده باشد پس مدام نبش قبر نکنید و برای مسئله‌ای که یک بار شما را آزرده فقط یک بار غصه بخورید از تکرار این مسائل آزار دهنده چیزی جز سلب آرامش خودتان و همسرتان کسب نخواهید کرد.

وی با اشاره به اینکه حد و مرز‌ها را مشخص کنید، افزود: رابطه‌های نامحدود و تعریف نشده با خانواده یکی از همسران می‌تواند سر منشا اختلاف میان زوجین شود، بپذیرید که همسر شما  حق دارد که به اندازه شما از این زندگی سهم ببرد پس اگر مرزی برای وی تعریف می‌کنید ابتدا لازم است خودتان و خانواده تان به آن پایبند باشید  و به یاد داشته باشید خانواده سالم را باید با ساخت روابط سالم بدست آورد.