جولان دستفروشان  پایتخت با وجود بحران کرونا

اخبار اجتماعی- جولان دستفروشان در شهر تهران با وجود بحران کرونا به معضل اساسی این روزهای پایتخت تبدیل شده است هرچند که  شهرداری تهران پیش از این نیز در جمع آوری دستفروشان شهر عملکرد ناموفقی داشته اما با آغاز کسب و کارها، این قشر از جامعه برای تأمین نیازهای مادی خود، بساط دستفروشی را در سطح شهر پهن کرده‌اند. این در حالی است کارشناسان و مسئولان حوزه سلامت بر رعایت فاصله اجتماعی تأکید دارند و عدم توجه به این مسئله را از دلایل شیوع ویروس کرونا می‌دانند.

به گزارش افکارنیوز، بر اساس آمارهای اعلامی حدود ۵ هزار دستفروش توسط مدیریت شهری شناسنامه‌دار شده‌اند اما آماری از تعداد دستفروشان بدون شناسنامه وجود ندارد. پیش از شروع سال نو به برخی از آن‌ها عیدی یک میلیون تومانی اختصاص داده شد که با اعتراض برخی دیگر از دستفروشان دنبال بود. با وجود انتقادها از عملکرد ضعیف مدیریت شهری تهران برای مقابله با کرونا ، پیروز حناچی، شهردار تهران در گفت‌وگوی مجازی با صادق خان، شهردار لندن از موفقیت تهران در مقابله با ویروس کرونا می‌گوید این در حالی است که مسئولان از وضعیت خطرناک پایتخت در برابر کرونا خبر می‌دهند.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده است: « هنوز آمار در استان تهران چندان کاهش نیافته است.» انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز به تازگی هشدار داده است که «اگر روند روزهای اخیر در استان تهران ادامه یابد و شرایط موج بیماری صورت گیرد همه گشایش‌های صورت گرفته لغو و برای اعمال محدودیت‌ها اقدام می‌شود.»

دستفروش

حضور دستفروشان در سطح معابر و شهر تهران خطرات فراوانی را به همراه خواهد داشت. زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران حضور دستفروشان در سطح پایتخت را خطرناک دانست و گفت: «برای ادامه فعالیت دستفروشان معاونت خدمات شهری استعلامی از ستاد ملی مقابله با کرونا بگیرد و پروتکل‌های بهداشتی اجرا و در غیر این صورت شهرداری باید با حضور دستفروشان در سطح شهر مقابله کنند.» رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفته است موضوع دستفروشان باید در ستاد ملی کرونا مورد بررسی قرار بگیرد و سیاستی که آنها اتخاذ می‌کنند را اجرایی خواهیم کرد البته باید توجه داشت به علت مشکلات معیشتی دستفروشان شرایطی باید فراهم شود تا آن‌ها امرار معاش کنند.

هرچند که فعالیت دستفروشان به دلیل ایجاد سد معبر ممنوع است، تمت پیش از این مدیریت شهری به دلیل شرایط اقتصادی و مشکلات ناشی از آن کج‌دار و مریز با دستفروشان مدارا کرده است. زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران می‌گوید: « به دلیل شرایط کرونا فعالیت دستفروشی باید به طور کامل متوقف می‌شد. در حال حاضر هم دستفروشان به دلیل ایجاد تجمع و احتمال انتقال کرونا در جمعیت فعالیتشان نباید تا بازگشت شرایط شهر به حالت عادی انجام گیرد.» عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت:«مدیریت شهری  باید موضوع ساماندهی فعالیت دستفروشان جهت پیشگیری از سد معبر توجه داشته باشد و برای جلوگیری از سد معبر بازارچه یا محل‌هایی پیش از کرونا برای فعالیتشان در نظر می‌گرفت.»

مسئله امرار معاش دستفروشان یکی از مهم‌ ترین عوامل حضور آن‌ها در سطح شهر است که مدیریت شهری تهران در طول این سال‌ها نسبت به آن توجه کافی نداشته است، حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به حضور دستفروش‌ها در سطح شهر تهران برای امرا معاش می‌گوید: «پس از مدت ها که به دلیل شیوع بیماری کرونا شهر تعطیل بود، اقتصاد بساط گستران دچار مشکل شده و آنها برای امرار معاش دشواری‌هایی دارند. با آغاز به کار دوباره برخی از مشاغل، شاهد تکرار وضعیت گذشته هستیم . مسئولان سد معبر باید پیگیری های لازم را در این خصوص انجام دهند تا این بساط گستران باعث ازدحام در پیاده روها نشوند.»

در این ایام که ویروس کرونا بر فعالیت اقتصادی بسیاری از افراد جامعه به ویژه دستفروشان سایه انداخته و معیشت آن‌ها را به مشکل مواجه کرده است، مدیریت شهری تهران برای مقابله با ویروس کرونا و کمک به دستفروشان باید تدابیر جدی اتخاذ کند تا فعالیت این قشر، خطر جدی برای شهروندان نداشته باشد. چرا که به گفته رئیس ستاد مقابله با کرونا تهران، اگر شهروندان این کلان شهر نکات مربوط به فاصله اجتماعی را رعایت نکنند آثار کرونا دوباره بروز می‌یابد و موج جدید این ویروس در پایتخت شکل خواهد گرفت.