کرونا باعث قطع همبستگی ایتالیا با اتحادیه اروپا نمی‌شود

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به طرح «ایتالگزیت» که اخیرا از سوی برخی گروه‌های ایتالیا برای خروج از اتحادیه اروپا ارائه داده شده، گفت: به عقیده برخی گروه‌ها در ایتالیا، شمال غنی و جنوب فقیر و است لذا این دو باید از یکدیگر جدا شوند؛ آن‌ها معتقدند این مهم نه تنها در سطح اتحادیه اروپا و جهان بلکه باید در داخل ایتالیا هم اجرا شود.

اخبار سیاسیاو افزود: اعتراض آنها به آینده همکاری با اتحادیه اروپا، به معنای خروج ایتالیا از این اتحادیه نیست؛ این گروه ملی‌گرا اولا در داخل ایتالیا به دنبال جدایی شمال از جنوب است و ثانیا انقدر نفوذ گسترده در داخل کشورش ندارد که این موضوع را به نتیجه رسانده و از اتحادیه اروپا خارج شود.

بهشتی‌پور با اشاره به منافع مشترک اتحادیه اروپا با کشور‌های عضو، اظهار کرد: منافع ایتالیا و اتحادیه اروپا در ماندن با یکدیگر است، اما بحران کرونا این موضوع را به صورت جدی مطرح کرد که کشور‌های عضو به جای اینکه به فکر ۲۷ کشور عضو باشند، هر کدام به مسائل داخلی خود پرداختند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به برگزیت انگلستان تصریح کرد: کسانی که در داخل ایتالیا خواهان خروج از اتحادیه اروپا هستند به هیچ وجه قدرت احزاب انگلستان که منجر به خروج از این اتحادیه شدند را ندارند؛ اولا اینکه در انگلستان برعکس ایتالیا حزب جبهه ملی خواهان ماندن در اتحادیه اروپا بود، اما در ایتالیا نفوذ چندانی ندارند که کل افکار عمومی این کشور را با خود همراه کنند.

او ادامه داد: اعتراض جدی این گروه‌ها به اتحادیه اروپا در دوران بحران کرونا اتفاق افتاد؛ زیرا مشکلات ایتالیا جدی شد و آنها انتظار داشتند کشور‌ها مانند آلمان و فرانسه کمک کنند که نکردند؛ حال این سوژه‌ای شده که گروه‌های ملی گرا بحث خروج را مطرح کنند، اما من بعید می‌دانم که جدی شود.

بهشتی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقاتی که در پی شیوع ویروس کرونا افتاده می‌تواند خدشه‌ای در همبستگی کشور‌های اتحادیه اروپا ایجاد کند یا خیر، تشریح کرد: بحران کرونا اکنون هم بر این همبستگی خدشه وارد کرده است؛ کشور‌هایی مانند ایتالیا و اسپانیا معترض هستند، اما اینکه باعث جدایی شود یا خبر جای تردید دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: برخی کشور‌های اروپایی معترض بوده و در همین راستا می‌پرسند که اگر ما یک اتحادیه هستیم پس چرا در شرایط بحرانی با یکدیگر همکاری نکرده و هر کشور به فکر خودش است؟ این یک اعتراض و خدشه است، اما نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که مانند انگلستان از اتحادیه اروپا خارج شوند.

او تاکید کرد: رشته‌های همبستگی ایتالیا و اسپانیا با اتحادیه اروپا محکم‌تر از آن است که کرونا موجب قطع کامل آن شود؛ آنها فقط به رفتار‌های کشور‌های عضو اعتراض کرده اند.

گفتنی است؛ پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، گروه‌های افراطی در دیگر کشور‌های این اتحادیه هم زمزمه‌هایی برای خروج داشتند که ایتالیا هم جزئی از آن‌ها بود؛ اکنون نیز برخی گروه‌ها و احزاب ایتالیایی با انتقاد از بی توجهی کشور‌های اتحادیه اروپا به وضعیت بحرانی این کشور که با شیوع کرونا بوجود آمد، طرحی را تحت عنوان «ایتالگزیت» برای خروج از اتحادیه اروپا ارائه داده‌اند.