سهم دست های آلوده در انتقال عفونت بیمارستانی

فروغ مولا، تاکید کرد: رعایت بهداشت دست ساده‌ترین و مؤثرترین راه پیشگیری از انتقال عفونت ‌های بیمارستانی به بیمار است.

اخبار اجتماعی- به گفته وی، عفونت‌های بیمارستانی سالانه میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده و باعث تحمیل هزینه‌های فراوان به سیستم‌های بهداشتی و درمانی و حتی مرگ بیمار می‌شود.

مولا افزود: طبق آمار حداقل ۱۰ درصد افراد بستری شده در بیمارستان‌های کشورهای در حال توسعه دچار این عارضه ناخواسته می‌شوند و این آمار در مورد بیماران بستری در بخش‌های ICU به دلیل استفاده از کاتترها و ابزار پزشکی مختلف بسیار بیشتر است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خاطرنشان کرد: با رعایت اصول پیشگیری و کنترل می‌توان حداقل ۳۰ درصد میزان ابتلاء به عفونت بیمارستانی را کاهش داد و ساده‌ترین و مؤثرترین راه پیشگیری از انتقال عفونت بیمارستانی به بیمار، رعایت بهداشت دست است.

مولا با ذکر این مطلب که کادر بهداشتی و درمانی همه مراکز ارائه خدمات به بیمار در ۵ موقعیت تعیین شده از سوی سازمان جهانی بهداشت موظف به رعایت بهداشت دست هستند، گفت: این موقعیت‌ها شامل قبل از تماس با بیمار، بعد از تماس با بیمار، قبل از انجام پروسیجرهای تمیز و آسپتیک، بعد از تماس با ترشحات بیمار و بعد از تماس با محیط اطراف بیمار می‌شود.

به گفته وی، کادر بهداشتی و درمانی رعایت بهداشت دست را از دو طریق شستشو با آب و صابون و استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده الکلی می‌توانند انجام دهند که اگر دست‌ها به طور واضح کثیف هستند حتماً باید با آب و صابون شسته شوند و اگر دست‌ها به طور واضح کثیف نیستند می‌توان از محلول‌های ضدعفونی کننده دست با پایه الکل استفاده کرد.

مولا با بیان اینکه در شستشوی معمولی دست‌ها معمولاً نواحی شست، بند انگشتان و مابین انگشتان خوب تمیز نشده و میکروارگانیسم ها در آن نقاط باقی مانده و باعث انتقال بیماری می‌شوند، تاکید کرد: زمانی دست‌ها کاملاً تمیز و بهداشتی شسته می‌شوند که نقاط مذکور نیز کاملاً به صابون یا محلول الکلی آغشته شده و شسته شوند.

وی به نامگذاری سال ۲۰۲۰ به عنوان سال پرستار و ماما از سوی سازمان جهانی بهداشت به مناسبت دویستمین سالگرد تولد فلورانس نایتینگل اشاره کرد و گفت: نقش برجسته فلورانس نایتینگل به عنوان یک پرستار در پیشگیری از عفونت در بیماران انکارناپذیر است. وی جزو اولین افرادی بود که تشخیص داد میکروارگانیسم ها می‌توانند توسط فرد مراقبت کننده به بیمار منتقل شوند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در توضیح شعار امسال روز جهانی بهداشت دست مبنی بر «پرستاران و ماماها: مراقبت تمیز در دستان شما است»، افزود: سازمان جهانی بهداشت ارائه مراقبت صحیح همراه با رعایت اصول پیشگیری و کنترل عفونت را یکی از ضروری‌ترین اولویت‌هایی می‌داند که در ۱۰ سال آینده باید به آن پرداخته شود. مشارکت پرستاران ماهر در این راه دشوار می‌تواند منجر به ارتقا و بهبودی خدمات ارائه شده در بیمارستان‌ها و رسیدن سریع‌تر به اهداف سازمان جهانی بهداشت شود.

وی، رعایت بهداشت و شستشوی منظم دست را بهترین راه حذف میکروارگانیسم های روی دست برشمرد که هم از بیمار شدن فرد پیشگیری می‌کند و هم باعث جلوگیری از انتقال میکروارگانیسم ها به دیگران می‌شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه شیوع بیماری‌های نوپدید همچون کرونا ویروس باعث افزایش اهمیت رعایت بهداشت دست برای مردم شده است، گفت: بیماری کووید ۱۹ واکسن و درمان اختصاصی ندارد و بهترین راه برای پیشگیری از بیماری این است که فرد در معرض ویروس قرار نگیرد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه راه انتقال این بیماری از شخصی به شخص دیگر است، رعایت بهداشت دست و فاصله اجتماعی با سایر افراد دو راه اصلی و مهم در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری است.

مولا به افراد توصیه کرد دست‌های خود را حداقل ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشویند. به ویژه پس از ورود به منزل، پس از عطسه و سرفه، قبل، بعد و حین پختن غذا، قبل از غذا خوردن، بعد از تماس با سطوح مشکوک و آلوده و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی حتماً دست‌های خود را بشویند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که آب و صابون در دسترس نباشد باید دست‌ها را با محلول الکلی حداقل دارای ۶۰ درصد الکل ضد عفونی کرد. دست‌ها را کاملاً به محلول الکلی آغشته کرده و مابین انگشتان، اطراف شست و بند انگشتان را کاملاً مالش دهید تا الکل خشک شود. توجه داشته باشید که هرگز با دست آلوده نباید چشم، بینی و دهان خود را لمس کنید.