ننشانه‌های کمبود ویتامینD در بدن

کمبود ویتامین D می تواند پیامدهای منفی بسیاری برای سلامت انسان داشته باشد. یک رژیم غذایی متعادل که مقدار درست از ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های ضروری، انرژی، و پروتئین را در اختیار بدن قرار می دهد، نقشی کلیدی در حفظ سلامت انسان ایفا می کند.

 اخبار اجتماعی- کمبود هر یک از این مواد مغذی می تواند اثری منفی بر کیفیت زندگی انسان داشته باشد. این مواد مغذی چگونگی رشد و عملکرد بدن را تنظیم می کنند. ویتامین D یکی از مواد مغذی کلیدی برای حفظ سلامت بدن انسان محسوب می شود.

ویتامین D به بدن در جذب کلسیم کمک می کند که برای تقویت رشد استخوان ها ضروری است. کمبود این ویتامین می تواند بر سلامت کلی انسان تاثیرگذار باشد. سطح کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر نشان دهنده کمبود ویتامین D است. در ادامه با برخی نشانه ها و علائم کمبود این ماده مغذی بیشتر آشنا می شویم.

بیمار شدن مکرر

سیستم ایمنی بدن از شما در برابر عوامل بیماری‌زا، مانند باکتری ها و ویروس ها، محافظت می کند. ویتامین D با سلول های سازنده سیستم ایمنی در تعامل است. زمانی که بدن با کمبود این ماده مغذی مواجه است، اثر منفی بر سیستم ایمنی گذاشته و شما را هرچه بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، آلرژی ها، آسم، و اگزما می سازد. اینها تنها بخش کوچکی از مواردی هستند که به واسطه بروز مشکلات در عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان می توانند شکل بگیرند.

خستگی مداوم

خستگی می تواند بر تقریبا تمام جنبه های زندگی انسان تاثیرگذار باشد. برخی مطالعات ارتباط بین کمبود ویتامین D و خستگی در زنان را نشان می دهند. ویتامین D سطوح انرژی را افزایش می دهد و شما را برای مدت زمان طولانی‌تر فعال نگه می دارد. از این رو، اگر در میانه های روز با احساس خستگی شدید مواجه می شوید، بررسی سطوح ویتامین D بدن یکی از گزینه هایی است که می توانید مد نظر قرار دهید.

افت سلامت استخوان ها

سلامت ضعیف استخوان ها یکی دیگر از نشانه های سطوح پایین ویتامین D در بدن است. مقدار مناسب ویتامین D در رژیم غذایی شما به بدن در ساخت و حفظ استخوان ها کمک می کند. کمبود کلسیم و ویتامین D می تواند آسیب های استخوانی را افزایش داده و موجب کمردرد شود. ضعف سلامت استخوانی خطر شکستگی ها و آسیب دیدگی های دیگر را افزایش می دهد. از این رو، به دریافت مقادیر کافی ویتامین D برای ساخت استخوان ها و عضلاتی سالم نیاز دارید.

ریزش مو

شکستگی و ریزش مو معمولا به استرس نسبت داده می شوند. با این وجود، عوامل دیگر نیز می توانند به سلامت مو آسیب برسانند. کمبود ویتامین D یکی از آنها است که می تواند موجب ریزش موی شدید شود. آلوپسی یک بیماری خودایمنی است که به واسطه ریزش شدید مو تعریف می شود.

اگرچه داده های زیادی در این زمینه وجود ندارند، اما ممکن است ارتباطی بین آلوپسی و کمبود ویتامین D وجود داشته باشد. برخی مطالعات نشان می دهند افراد مبتلا به آلوپسی یا ریزش مو با الگوی زنانه دارای سطوح پایین‌تر ویتامین D هستند که می تواند با ریزش موی شدید مرتبط باشد.

بهبودی کند زخم ها

بدن انسان دارای مکانیزم های خودبهبودی است که به ترمیم و بهینه‌سازی سلامت کمک می کنند. اما اگر بهبودی زخم های شما به کندی صورت می گیرد، این می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین D باشد. ویتامین D نقش مهمی در مبارزه با عفونت، کنترل التهاب و حصول اطمینان از روند مناسب بهبودی آسیب ایفا می کند. سطوح ناکافی ویتامین D می تواند روند بهبودی را مختل کرده یا حتی به طور کامل در معرض خطر قرار دهد.

درد عضلانی شدید

تشخیص این که چه چیزی موجب درد عضلانی می شود، دشوار است، اما برخی مطالعات نشان می دهند که این می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین D باشد. کمبود این ماده مغذی می تواند موجب ضعف در عضلات شده و به دردهای عضلانی مزمن هم در بزرگسالان و هم کودکان منجر شود. کارشناسان شواهد قابل توجهی در این زمینه ندارند، اما به گفته آنها این شرایط به صورت خفیف آغاز شده و با گذشت زمان وخیم‌تر می شود. همچنین، بین درد مزمن در عضلات و سطوح پایین ویتامین D خون پیوندی وجود دارد.

سخن پایانی

برای مقابله با کمبود ویتامین D می توانید مواد غذایی سرشار از این ماده مغذی مانند ماهی های سالمون، تن و ساردین، روغن جگر کاد، زرده تخم مرغ، قارچ و خوراکی های غنی شده با ویتامین D مانند شیر گاو، شیر سویا و آب پرتقال را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین، قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید می تواند به تولید ویتامین D در بدن کمک کند. با بازگشت این ویتامین به سطوح مطلوب در بدن، علائم نیز معمولا از بین می روند.