امتحانات نهایی با سوالات الزامی و انتخابی

امتحانات نهایی دانش‌آموزان از روز شنبه 17 خرداد آغاز می‌شود و تا 16 تیر 99 ادامه دارد.

 طبق اعلام سازمان سنجش ، کنکور سراسری هم در روزهای 30 و 31 مرداد 99 برگزار خواهد شد.

برگزاری امتحانات پایه دوازدهم قطعاً به صورت حضوری خواهد بود و طراحی سؤالات بدین ترتیب است که 80 درصد محتوای کتاب‌های درسی که در آموزش‌های حضوری ارائه شده است برای همه دانش‌آموزان مبنا قرار می‌گیرد و 16 نمره از این بخش سوال طرح می‌‌شود و 4 نمره باقی‌مانده نیز مربوط به 20 درصد محتوای کتاب‌های درسی است که به صورت مجازی ارائه شده و در این جا دو نوع سوال طراحی می‌شود، 4 نمره از درصدی که توسط آموزش غیرحضوری تدریس شده است تا افرادی که تمایل داشتند به آن پاسخ دهند و 4 نمره نیز از همان 80 درصد قبلی.

فعلاً وضعیت محتوای کتاب‌های درسی پایه دوازدهم در کنکور 99 مشخص نیست و سخنگوی سازمان سنجش در اینباره گفته است: در آموزش و پرورش کلاس‌ها از اول اسفند به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و پوشش اینترنت در همه جای کشور وجود ندارد. ممکن است آموزش و پرورش از محتوای پایه دوازدهم مباحثی را حذف کند و به محض اینکه هرگونه تغییر در محتوای آزمون و حذفیات از سوی آموزش و پرورش به سازمان سنجش ارسال شود، اعلام خواهیم کرد.

طبق اعلام مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش؛ با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع بیماری کرونا و تغییر در فرآیند آموزش در سال تحصیلی   99-1398 که در جریان آن :

1- فرآیند آموزش حضوری، طبق بررسی‌های انجام گرفته از اول مهرماه تا پایان بهمن ماه استمرار داشته و 80 درصد محتوای کتب درسی به صورت حضوری تدریس شده است.

2- از اول اسفند ماه تا پایان سال تحصیلی جاری، 20 درصد باقیمانده محتوای کتب درسی به صورت غیر حضوری و از طریق شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، ابتکارات دبیران در بستر پیام رسان‌ها و نیز شبکه شاد تدریس می‌شود.

در طراحی سؤالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم نیز دو بخش در نظر گرفته شده است:

1- سوالات الزامی؛  برای کسب 16 نمره از 80 درصد محتوای کتب درسی که به صورت حضوری تدریس شده است و دانش‌آموزان ملزم به پاسخگویی به تمام سوالات آن هستند.

 2- سوالات انتخابی؛  برای کسب 4 نمره  که در دو نوع طراحی می‌شوند، نوع اول از 20 درصد محتوای کتب درسی که به صورت غیر‌حضوری تدریس و نوع دوم از محتوای 80 درصدی که به صورت حضوری تدریس شده است در این بخش دانش آموزان اختیار دارند سوالاتی را که برای پاسخگویی آنها آمادگی بیشتری دارند انتخاب و پاسخ دهند.  

 بدیهی است  در این شیوه ضمن  ارزشگذاری  به تلاش دانش‌آموزان و معلمانی که آموزش‌های غیر حضوری را دنبال کرده‌اند، به همه دانش‌آموزان، بویژه افرادی که به هر دلیل نتوانسته‌اند از آموزش‌های غیر‌حضوری استفاده کنند نیز با پاسخگویی کامل به سوالاتی که از بخش تدریس حضوری طرح شده، فرصت کسب نمره 20 داده می‌شود تا بدلیل عدم دسترسی به آموزش‌های غیر حضوری حقی از آنها تضییع نشود. همچنین به جهت تعیین دقیق محتوای کتب درسی در قالب دو بخش 80 و 20 درصد، برای تمام موضوعات درسی پایه دوازدهم، عناوین دروس و محدوده مورد نظر برای هر عنوان کتاب تعیین شده است که توجه دانش‌آموزان به آن جلب می شود.

تدابیر حفظ سلامت دانش‌آموزان در حوزه‌های امتحان

همچنین برای حفظ سلامت دانش آموزان و رعایت پروتکل های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی، تعداد 637 هزارو 968 دانش‌آموز به دو گروه تقسیم شده‌اند ؛

گروه اول،  دانش‌آموزان رشته‌های علوم تجربی و ریاضی- فیزیک .

گروه دوم،  دانش‌آموزان رشته‌های ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی ، سوم متوسطه و پیش دانشگاهی نظام قبلی .

برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی بین صندلی‌ها  1.8 تا 2 متر فاصله در نظر گرفته شده و حوزه‌های امتحانی نیز به تعداد کافی پیش بینی و مهیا شده است . همچنین تدابیری اتخاذ شده که با جلب همکاری مراقبین سلامت و کارشناسان شبکه‌های بهداشت و درمان، سلامت دانش‌آموزان رصد و آنها ملزم به استفاده از ماسک و دستکش شوند و در فاصله هر جلسه امتحان تا امتحان بعدی،  سالن، صندلی‌ها و ملزومات حوزه‌ها ضد عفونی شوند.

جدول عناوین دروس امتحان نهایی و تفکیک محتوای 80 و 20 درصدی کتاب‌های درسی پایه دوازدهم در امتحانات را از اینجامشاهده کنید.