زمان بازگشایی دانشگاهها/آخرین جزییات و شرایط برگزاری امتحانات

اخبار اجتماعی- دانشگاه‌های کشور که به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا از اسفند سال گذشته تا کنون تعطیل بوده اند و با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها ضوابط و قوانینی در خصوص حذف ترم یا شهریه دانشگاه‌ها و زمان برگزاری امتحانات و سایر اموری که با تعطیلی دانشگاه‌ها با مشکل مواجه شده بودند اعمال شد.

به گزارش افکارنیوز، مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم گفت: تعیین اینکه چه زمانی امکان بازگشایی دانشگاه‌ها به صورت حضوری فراهم شود با ستاد ملی مبارزه با کرونا است. اگر این ستاد تشخیص دهد که شرایط مهیاست و همه می‌توانند به دانشگاه‌ها بازگردند قطعا دانشگاه‌ها باز می‌شوند. ولی موضوع این است که باید منطقی فکر کنیم.

مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم گفت: هنوز شرایط در کشور نرمال نیست. در کشور چین و شهر ووهان با وجود اینکه تعداد مبتلایان جدید چندین هفته است به صفر رسیده و مورد جدید ابتلایی نداشتند، اما همچنان سیستم آموزش حضوری را راه اندازی نکرده اند.

جزئیات بازگشایی دانشگاه ها پس از ماه مبارک رمضان

دکتر علی اکبر حق دوست درباره جزئیات بازگشایی دانشگاه ها پس از ماه مبارک رمضان توضیح داد: تقویم پیشنهادی آموزشی را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارایه کردیم و موافقت مشروط مسئولان مرتبط را گرفتیم؛ اگر این ستاد پس از رصد به این جمع بندی برسد، دانشگاه ها را هدفمند با برنامه ریزی بازگشایی خواهیم کرد. به عبارتی اگر شرایط به همین شکل به سمت کاهش موارد ابتلا پیش برود و اپیدمی جدیدی مشاهده نشود، این کار انجام می شود.

وزارت علوم

حضور و غیاب اختیاری است

حق دوست با اشاره به اینکه حضور و غیاب دانشجویان در این دوره اجباری نخواهد بود، افزود: دانشجویان می تواند تک درس یا کل ترم تحصیلی خود را حذف یا درس خود را ناتمام اعلام کنند و در ترم تحصیلی بعد آن را ادامه دهند.

آموزش مجازی فعالانه دنبال خواهد شد

وی با اشاره به اینکه سیستم آموزشی فعالانه بحث آموزش مجازی را دنبال خواهد کرد، گفت: اگر درسی در دانشگاه ها به صورت مجازی در حد قابل قبول ارایه شده باشد، فقط چند جلسه برای رفع اشکال آن درس برگزار می شود و در نهایت امتحان آن درس برگزار می شود.


بیشتر بخوانید:

اینترنت دانشگاهی رایگان شد


امتحانات حضوری برگزار می‌شود

وی ادامه داد: تا الان برنامه‌ریزی‌ها به این صورت است که امتحانات حضوری برگزار شوند. اگر شرایط شیوع بیماری به همین روال ادامه پیدا کند و روند ابتلا کاهشی باشد، امتحانات در تیرماه برگزار می شود.

امتحان نهایی

جزییات زمان دقیق بازگشایی دانشگاه ها

حیدرزاده رییس سنجش آموزش پزشکی از زمان بازگشایی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی بلافاصله بعد از یایان ماه مبارک رمضان در ۶ خرداد ماه بازگشایی می‌شوند.

زمان پایان نیم سال دوم تحصیلی ۹۸-۹۹

حیدرزاده درباره زمان پایان نیم سال دوم تحصیلی ۹۸-۹۹ گفت: ترم تحصیلی جاری تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت و امتحانات پایان ترم هم از اول تا پانزدهم مرداد ماه ۹۹ برگزار می‌شوند.

حق دوست ادامه داد: امتحانات جامع دانشجویان پزشکی هم بر اساس تقویم زمانی مشخص از انتهای تیرماه تا انتهای تابستان خواهد بود. به جز یک مورد که در مهرماه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا با ما خواهد بود و موضوعی نیست که یک یا دو ماهه تمام شود، گفت: شاید مهرماه سال جاری شرایط بحرانی تری داشته باشیم و باید خودمان را برای این وضعیت آماده کنیم تا مشکلی برای روند آموزشی دانشجویان پیش نیاید.


بیشتر بخوانید:

واکسن کرونا چه زمانی آماده خواهد شد؟


امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد حضوری برگزار می‌شود

رئیس  دانشگاه آزاد گفت: مقرر شده است که امتحانات به صورت حضوری برگزار شود و پیش بینی می‌کنیم در یک دوره یک ماه در فصل تابستان به صورت حضوری کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را برگزار کنیم. به دانشجویان اجازه دادیم اگر با آموزش مجازی وضعیت مطلوبی نداشتند ۳ درس را حذف کنند و سال آینده علاوه بر واحد‌های انتخابی تا سقف ۳ درس را بدون پرداخت شهریه انتخاب کرده و با شرکت در کلاس‌های حضوری نمره را جایگزین کنند.

اولین تیر ترکش ویروس کرونا در کشور بر پیکره کنکور دکتری ۹۹ وارد شد و باعث شد این کنکور در تاریخ مقرر یعنی ۹ بهمن برگزار نشود. بعد از آن سایر آزمون‌ها نیز به طور کامل لغو شدند و زمان جدیدی برای برگزاری آن‌ها اعلام شد؛ البته در این بین تاریخ برگزاری برخی آزمون‌ها دوباره تغییر کرد.

تیر ماه زمان برگزاری کنکور سراسری ۹۹

بر اساس اعلام سازمان سنجش کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ در روز‌های ۱۲ و ۱۳ تیر برگزار می‌شود و تاکنون تصمیمی برای تغییر زمان برگزاری این آزمون گرفته نشده است، ولی با توجه به سخنان وزیر آموزش و پرورش کنکور سراسری باید حداکثر ۲۰ روز بعد از پایان امتحانات نهایی برگزار شود.

کنکور

آزمون کارشناسی ارشد ۹۹

آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ نیز که پیش از این به دلیل مرحله دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۹ فروردین به روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه ۳ و ۴ اردیبهشت۹۹ تغییر یافته بود طبق مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و تعطیلی کلیه مراکز آموزش عالی آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ روز‌های پنجشنبه و جمعه ۲۲ و ۲۳ خرداد برگزار خواهد شد.

آزمون دکتری نیمه متمرکز ۹ خرداد ۹۹

آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۹ ابتدا قرار بود در روز ۹ اسفند ۹۹ برگزار شود. با توجه به همه گیری ویروس کرونا و تصمیم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا این زمان به فروردین ۹۹ موکول شد اما پس از آن دوباره ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد کلیه آزمون‌های کشوری در فروردین و اردیبهشت به تعویق می‌افتد.

بنابر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۱۳۹۹ در صبح جمعه ۹ خرداد سال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

آزمون‌های غیرحضوری پایان پودمان دوره‌های علمی کاربردی

نظر به مصوبات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و برای جلوگیری از شیوع این ویروس در دانشگاه جامع علمی کاربردی ، آزمون‌های پایان پودمان دوره‌های علمی کاربردی به شیوه غیرحضوری که قرار بود در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت برگزار شود، لغو شد و زمان برگزاری آن‌ها به شیوه غیرحضوری متعاقبا اعلام می‌شود.


بیشتر بخوانید:

وام دانشگاه آزاد برای دانشجویان شاغل


آزمون زبان تخصصی دوره دکتری دانشگاه پیام نور

برگزاری آزمون زبان تخصصی دوره دکتری دانشگاه پیام نور ETPNU که برای ۳۱ فروردین برنامه‌ریزی شده بود، لغو به تاریخ دیگری موکول شده که دانشگاه پیام نور زمان جدید را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

آزمون EPT دانشگاه آزاد

طبق اعلام مرکز سنجش پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی تاریخ برگزاری آزمون‌های EPT و فراگیر مهارت‌های عربی برگزاری آزمون EPT در ۵ اردیبهشت لغو و و زمان برگزاری آن در آینده اعلام خواهد شد.