اینترنت دانشگاهی رایگان شد

تعطیلی دانشگاهها با توجه به شیوع کرونا در جهان به دلیل سرعت بالای انتقال آن با بازگشت زمانی کوتاه ،در اولویت برنامه‌های مبارزه با شیوع بیماری قرار دادند.

به گزارش افکارنیوز، با توجه شیوع پدیده کرونا در ایران مسئولان در اسفندماه تصمیم بر تعطیلی دانشگاه ها گرفتند و قرار بر این شد تا آموزش از طریق مجازی ادامه یابد تا اساتید به صورت آنلاین به آموزش دانشجویان بپردازند.

اخبار اجتماعی - در هفته‌های نخست شیوع ویروس کرونا و در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کووید 19، بسیاری از دانشگاه‌های کشور اعلام کردند که آموزش را متوقف نکرده و دانشجویانشان در خانه و به شیوه آموزش مجازی به تحصیل ادامه می‌دهند.

پس از پایان تعطیلات نوروز و با توجه به عدم کاهش نزخ کرونا در کشور تعطیلی مراکز آموزشی و دانشگاه ها تا 20 ام فروردین تمدید شد.

در آخرین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا و با توجه به بالا بودن نرخ ابتلا به کروناویروس تمامی دانشگاه ها و مدارس تا پایان فروردین ماه تعطیل شد و بر تداوم آموزش های مجازی تا پایان این دوره بحرانی تاکید شد.

مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور برقراری آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها حداقل تا ۲ ماه آینده ضروری است.

بیشتر بخوانید:

دانشگاهها در این ترم کلا تعطیل می شود؟

 پس از شیوع بیماری کرونا در کشور و حذف آموزش حضوری، عملاً آموزش در دانشگاه‌ها بر بستر مجازی قرار گرفت؛ اقدامی از سر اجبار که دانشجویان را با مشکل هزینه بر بودن این مدل از آموزش و دانشگاه‌ها را با چالش جدیدی برای فراهم کردن بستر آن روبرو کرد.

*آموزش مجازی و مشکلاتش

پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران، دانشگاه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل شدند و خوابگاه‌ها به سرعت تخلیه شد. با ادامه پیدا کردن قرنطینه خانگی و تداوم تعطیلی دانشگاه‌ها کم کم بحث آموزش مجازی قوت گرفت. آموزشی که تاکنون تجربه پرداخت و اجرای سراسری آن را نداشتیم؛ به همین خاطر بعضی دانشگاه‌ها به علت نبود و یا ضعیف بودن زیر ساخت پوشش دهنده برای آموزش مجازی از همان ابتدای راه با مشکل مواجه شدند.

خواسته دانشجویان از وزیر ارتباطات

دانشجویان خواستار رایگان شدن حجم اینترنت مصرفی کلاس‌های مجازی شدند و وزارت ارتباطات  در همین زمینه وعده‌هایی را در راستای رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی داد.

درخواست وزارت علوم برای اینترنت دانشگاهی رایگان

به دنبال درخواست دانشجویان وزیر ارتباطات وعده رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی را با ابلاغ به اپراتورها داد؛ اما این وعده‌ها در زمان اعلام شده، محقق نشد و عدم تحقق این وعده منجر به نامه نگاری وزیر علوم به وزیر ارتباطات در اواسط فروردین ماه شد.

در آن نامه وزیر علوم خطاب به وزیر ارتباطات اعلام کرد که «بررسی‌های میدانی از دانشگاه‌ها نشان می‌دهد ابلاغیه کاهش تعرفه اینترنت به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات پهنای باند، هنوز جنبه عملیاتی نیافته است» و با توجه به محدودیت زمانی موجود، از جهرمی خواسته شد تا اقدام لازم در این خصوص صورت گیرد و تفاهم نامه تکمیلی برای هم افزایی در این راستا با وزارت عتف تنظیم شود.

به فاصله یک روز از این نامه، وزارت ارتباطات نسبت به این نامه واکنش نشان داد و معاون این وزارتخانه از رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی و ابلاغ آن به همه اپراتورها خبر داد. اما با این حال همچنان برخی دانشگاه‌ها و دانشجویان اذعان دارند که این اقدام به طور کامل تحقق نیافته و با گذشت بیش از یک هفته از اعلام وزارت ارتباطات، هزینه اینترنت سامانه‌های مجازی برای همه رایگان نشده و صرفاً برخی اپراتورها اقدام به عملیاتی کردن این موضوع کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

واکسن کرونا چه زمانی آماده خواهد شد؟

چرا اینترنت دانشگاهی رایگان با تاخیر اجرا می شود؟

ستار هاشمی گفت: در پی مطرح شدن بیماری کرونا و احتمال شیوع آن در کشور، موضوع رایگان کردن اینترنت دانشگاه‌ها در وزارت ارتباطات در اوایل اسفندماه در دستور کار قرار گرفت؛ چرا که حوزه آموزش و بحث یادگیری و یاددهی در کشور، عملاً با شیوع این بیماری، یکی از حوزه‌های متاثر بود.

وی با بیان اینکه نگاه وزارت ارتباطات این است که حوزه آموزش در کشور تعطیل پذیر نیست و اساساً بحث آموزش یکی از ارکان مهم رشد و توسعه هر کشوری است، ادامه داد: لذا کاملاً به صورت داوطلبانه و براساس مسئولیت اجتماعی خود، مکاتبه‌ای را با وزارت علوم انجام دادیم و آمادگی خود را برای رایگان کردن ترافیک دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی علاقه مند که مطالب و دوره‌های آموزشی شان را بر بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه می‌دهند، اعلام کردیم.

واکنش صفوی به عملکرد اپراتورها در اختصاص اینترنت رایگان به دانشجویان

رییس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم  توضیح داد: در حال حاضر، نحوه عمل اپراتورها بحث اصلی است گرچه می دانیم این پیگیری وزارت ارتباطات و همکاری اپراتورها از روی الزام قانونی نیست بلکه از دید همدلی و همکاری با مردم به خصوص دانشجویان است.

صفوی تاکید کرد: اما سرعت عمل و همکاری اپراتورها (حال که وعده هم داده اند) بهتر است شفاف، سریع و علنی شود.

وی همچنین گفت: برخی اپراتورها تا چند روز قبل بر اساس لیست اول، رایگان شدن اینترنت دانشگاه ها را اعلام کرده اند؛ اما ۲ ‌نکته مهم وجود دارد، نخست اینکه لازم است هر چه سریع تر بر اساس آخرین لیست های ارسالی عمل کنند تا پوشش جامعی از دانشجویان را شامل شود.

رییس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم به دومین نکته اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس لیست اول تایید و اعلام شده توسط برخی اپراتورها، به هر دلیل از جمله مشکلات فنی یا اذعان دانشحویان همان لیست، اخباری مبنی بر لحاظ نشدن ترافیک رایگان شنیده می شود.

صفوی تاکید کرد: اپراتورها لازم است این موضوع را به صورت شفاف مشخص کنند که البته کار سختی هم نیست و کافی است با کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت یا تعدادی از دانشگاه ها به طور مستقیم تماس برقرار و آزمایش های لازم انجام شود.

با توجه به گذشت 40 روز از این طرح خبرها حاکی از آن است که اینترنت دانشگاه ها رایگان شد.

آموزش مجازی

اتصال دانشجویان و اساتید به سامانه الکترونیکی دانشگاه‌ها رایگان شد

معاون وزیر ارتباطات گفت: هم اکنون اتصال به این سامانه‌ها برای دانشگاه‌هایی که اطلاعات مربوطه خودشان را برای وزارت علوم ارسال کردند و وزارت علوم این لیست را برای وزارت ارتباطات ارسال کرده باشد رایگان است. به این معنی که هم دانشجویان و هم اساتید دانشگاه‌ها برای راهیابی ترافیکشان به این سامانه‌ها، هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

وام دانشگاه آزاد برای دانشجویان شاغل

سامانه‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها استانداردسازی می‌شود

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: نکته‌ای که روی آن تاکید می‌شود این است که مجموعه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز این آمادگی را اعلام کرده که بتواند اشکالاتی که به واسطه استاندارد نبودن سامانه‌های آموزش الکترونیکی برخی مراکز دانشگاهی و آموزشی وجود دارد حل و فصل کنند و استانداردسازی لازم را با همراهی و همدلی دانشگاهیان انجام دهند.

رایگان شدن اینترنت 75 سامانه مراکز و موسسات آموزشی

هاشمی گفت: براساس آخرین اطلاعات دریافتی در مجموع اینترنت تعداد ۷۵ سامانه مربوط به موسسات و مراکز آموزشی کشور که از سوی وزارت علوم به ما اعلام شده، با اتصال به شبکه ملی اطلاعات رایگان شده است. از این تعداد ترافیک ۵۵ سامانه دانشگاهی رایگان شده است. در همین حال تعداد ۷۲ سامانه مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز در قالب اتصال رایگان به اینترنت قرار گرفتند که امکان تکمیل شدن این لیست همچنان وجود دارد و ما در راستای مسئولیت اجتماعی خود این موضوع را دنبال می‌کنیم تا به نتیجه مطلوب و نهایی برسیم.