دانشگاهها در این ترم کلا تعطیل می شود؟

تعطیلی دانشگاهها با توجه به شیوع کرونا در جهان به دلیل سرعت بالای انتقال آن با بازگشت زمانی کوتاه ،در اولویت برنامه‌های مبارزه با شیوع بیماری قرار دادند. 

به گزارش افکارنیوز، با توجه شیوع پدیده کرونا در ایران مسئولان در اسفندماه تصمیم بر تعطیلی دانشگاه ها گرفتند و قرار بر این شد تا آموزش از طریق مجازی ادامه یابد تا اساتید به صورت آنلاین به آموزش دانشجویان بپردازند.

اخبار اجتماعی - در هفته‌های نخست شیوع ویروس کرونا و در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کووید 19، بسیاری از دانشگاه‌های کشور اعلام کردند که آموزش را متوقف نکرده و دانشجویانشان در خانه و به شیوه آموزش مجازی به تحصیل ادامه می‌دهند. 

پس از پایان تعطیلات نوروز و با توجه به عدم کاهش نزخ کرونا در کشور تعطیلی مراکز آمومزشی و دانشگاه ها تا 20 ام فروردین تمدید شد.

در آخرین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا و با توجه به بالا بودن نرخ ابتلا به کروناویروس تمامی دانشگاه ها و مدارس تا پایان فروردین ماه تعطیل شد و بر تداوم آموزش های مجازی تا پایان این دوره بحرانی تاکید شد.

مسوول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور برقراری آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها حداقل تا ۲ ماه آینده ضروری است.

بیشتر بخوانید:

زمان واریز مرحله دوم بسته حمایتی دولت

ثبت نام وام کرونا+جزئیات

پرداخت وام به آسیب دیدگان کرونا

پیگیری یارانه حمایت معیشتی / حداقل درآمد خانوارها از یارانه حمایتی

وام دانشگاه آزاد برای دانشجویان شاغل

وام مسکن 250 میلیون تومانی

تعویق سه ماه وام های قرض الحسنه/ بازگشت اقساط کسر شده به حساب هموطنان

علی اکبر صفوی درباره ادامه آموزش های الکترونیکی بعد از پایان تعطیلات سال جدید، اظهار داشت: امکان بازگشایی دانشگاه ها به روال معمول یک تا دو ماه آینده وجود ندارد و احتمال فعال شدن کلاس های درس پایین است.

صفوی همچنین گفت: حتی اگر در یک ماه آینده شیوع این ویروس و تعداد مبتلایان کاهش پیدا کرده باشد، شرط بازگشایی مجدد دانشگاه ها آن است که تک تک دانشجویان به خصوص آنها که وارد خوابگاه می شوند مورد تست کرونا قرار گیرند و با اطمینان اجازه ورود به آنان داده شود.

وی ادامه داد: با توجه به آمار بالا و حضور دانشجویان در نقاط مختلف و پراکنده کشور، به طور قطع اجرای این برنامه زمان بر و با پیچیدگی همراه خواهد بود.

در هر صورت نیم سال دوم تحصیلی 98- 99 جزو دوره تحصیلی فعال دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و به دلیل لزوم تسلسل ورود دانشجویان جدید در مهر 99 و نیز لزوم دانش آموختگی برخی از دانشجویان شاغل به تحصیل در آخرین نیم سال تحصیلی خود (در نیم سال جاری) الزام اتمام نیمسال دوم 98-99 امری محرز و قطعی است.

درخواست وزارت علوم از دانشگاه های سراسر کشور

طبق تاکید وزارت علوم با توجه به احتمال تداوم وضعیت فوق العاده ناشی از همه گیری ویروس کرونا در کشور و با توجه به اصول فوق به منظور کمک به تسهیل آموزش و تداوم آن لازم است تا انعطاف مورد نیاز در مقررات تحصیلی که برای شرایط متعارف وضع شده است در نظر گرفته شود و این موارد به شکل استثنایی ویژه نیم سال دوم تحصیلی 98-99 باشد و تسری آن به نیم سال‌های بعدی مطلقا مجاز نیست.

دانشگاه ها می توانند نیم سال دوم را ادامه دهند

تعطیلی دانشگاهها

وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مبنای به پایان بردن نیم‌سال جاری اتکای حداکثری بر آموزش‌های الکترونیکی قرار دهند و آموزش‌های الکترونیکی در نیم سال جاری برای همه دروس شامل کلیه دروس عمومی و اختصاصی در همه مقاطع تحصیلی بدون محدودیت و با مدیریت دانشگاه مجاز است.

دانشجویان می توانند ترم خود را حذف کنند

حذف یک درس یا چند درس بی توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیم  سال و یا حذف کامل واحدهای درسی نیم سال در صورت تقاضای دانشجو مجاز است و نیم سال حذف شده جزو سنوات تحصیل دانشجو محسوب نمی‌شود.

خبر حذف ترم دانشگاه ها تکذیب شد

پس از انتشار خبری مینی بر اینکه دانشجویان می توانند ترم جاری را حذف کنند، برخی از روسای دانشگاه ها اعلام کردند که دانشجویان به هیچ وجه نمی توانند این ترم را حذف کنند. 

این خبر از طرف سید علی‌اکبر صفوی مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم تکذیب شد و درباره برنامه حذف ترم گفت حذف ترم شایعه است، در جلسه ای که نشستی با مسئولان دانشگاه‌های بزرگ داشتیم  همه گفتند ما درحال کار هستیم و کسی این موضوع را به زبان نیز نیاورد.

وی ادامه داد: اما می‌توان به دانشجو اختیار دارد، به عنوان مثال یک کلاس ۳۰ دانشجو دارد پنج نفر از دانشجویان اعلام می‌کنند که می‌خواهند حذف کنند، خب به آنها اختیار داده شود تا حذف ترم کنند.

تعطیلی دانشگاه کرونا

غیبت دانشجویان در کلاس حضوری مانع شرکت در آزمون پایانی نشود

در این بخش‌نامه در خصوص تعداد غیبت دانشجویان در کلاس‌های مجازی یا حضوری نیز تاکید شد. در این خصوص شورای آموزشی دانشگاه تصمیم گیری کند تا غیبت بیش از حد مجاز کنونی در مقررات تحصیلی برای جلسات حضوری یا الکترونیکی موجب حذف درس و جلوگیری از شرکت دانشجو در جلسه امتحان پایان دوره نشود.

دانشجویان می‌توانند امتحانات پایان ترم خود را در دانشگاه محل زندگی خود بدهند

همچنین در صورت استمرار وضعیت ویژه در کشور یا برخی مناطق کلیه کلاس‌ها به روش الکترونیکی برگزار و امتحان پایانی به شکل حضوری انجام شود در این صورت دانشجو می‌تواند با نظر موافق دانشگاه مبدا  مشروط به موافقت  دانشگاه محل زندگی خود یا دانشگاه مقصد به شکل حضوری امتحان خود را در دانشگاه مقصد بدهد و نمره برای ثبت درکارنامه توسط دانشگاه مقصد به دانشگاه مبدا ارسال شود.

دانشگاه های علوم پزشکی تا پایان شهریور ماه ترم را به پایان می رسانند

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابلاغ نامه‌ای آموزشی به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرد: ترم تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی تا پایان شهریورماه ۹۹ ادامه خواهد داشت و دیگر ترم تابستانی تحصیلی وجود ندارد همچنین واحد‌های نظری به صورت مجازی و واحد‌های عملی و کارآموزی در تابستان ارائه خواهد شد و شرط ارائه پایان نامه قبل از معرفی به آزمون دانشنامه در این سال تحصیلی لغو می‌شود.

دانشگاه فرهنگیان با آموزش های مجازی به فعالیت خود ادامه می دهد

تعطیلی دانشجویان

حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه علرغم تقویت زیرساخت‌های لازم برای برگزاری کلاس‌های الکترونیکی، اما دروس اصلی را نمی‌توان به صورت مجازی برگزار کرد، افزود: با این وجود منتظر دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و کلاس‌ها را به صورت آنلاین پیش می‌بریم تا ببینیم برای بازگشایی دانشگاه‌ها و برپایی کلاس‌های حضوری چه زمانی را به ما اعلام می‌کنند.

برنامه دانشگاه آزاد "به پایان رساندن ترم تحصیلی جاری" است

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد تابع تصمیمات ستاد ملی مدیریت کرونا است ولی تا زمان اعلام تصمیمات آن‌ها برنامه دانشگاه آزاد همچون دیگر دانشگاه‌ها این است که این ترم را به پایان برسانند؛ یعنی آموزش تا زمانی که ستاد مدیریت کرونا اعلام کند به صورت مجازی پیگیری می‌شود و هنگام بازگشایی دانشگاه‌ها، بقیه‌ آموزش به صورت حضوری ادامه می‌یابد تا بتوانیم به نحو احسن ترم را به پایان برسانیم. طبیعتاً هر زمانی که دانشگاه باز شد از فرصت‌ها برای کلاس‌های عملی و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

با توجه به اظهارنظر نظرهای مسئولان وزارت علوم و همچنین روسای دانشگاه ها باید منتظر تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا باشیم تا پس از عادی شدن اوضاع جامعه مجوز ادامه فعالیت دانشگاه ها و برگزاری کلاس ها به صورت حضوری صادر شود. همه دانشگاه ها به آموزش از راه دور و آنلاین دروس روی آوردند و باید منتظر ماند تا مسئولین ذی ربط درباره نحوه برگزاری امتحانات تصمیم گیری نمایند.