تبلیغات گمراه‌ کننده و مرگبار با رنگ و لعاب درمان کرونا

از زمان شیوع بیماری کرونا در سراسر دنیا عده‌ای سودجو برای کسب درآمد از آشفته بازار تجهیزات درمانی، بازار شایعات را از همیشه گرم و داغتر مدیریت می‌کنند.

اخبار اجتماعی-تبلیغ و قیمت‌گذاری برای واکسن جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از نخستین شایعات درمانی به راه افتاده در جوامع مختلف به شمار می‌رود که دستپخت سودجویان و دلالان حوزه سلامت در سراسر دنیاست.

در حال حاضر هیچ ضمانتی برای مبتلا نشدن سایر افراد به بیماری کرونا وجود ندارد و تبلیغات رنگارنگ صفحات مختلف مجازی و انتشار آنها در میان مردم، شگرد کلاهبردان و شیادان فرصت طلب است.

سوداگران موادمخدر نیز از قافله شیادی کاسبان کرونا در روزهای ملتهب و شرایط روانی ناآرام و استرس بار مردم عقب نماندند و سعی در سواستفاده از این ناآرامی دارند.

تبلیغات گسترده قاچاقچیان موادمخدر درباره نقش مصرف مواد افیونی در میان مصرف کنندگان انواع مخدرها و محرک‌ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق استعمال مواد تجویزی، از بازار داغ شایعات در حوزه موادمخدر و بازی با جان مردم حکایت دارد.

تریاک نخستین ماده‌ای بود که سوداگران مرگ آن را به مصرف کنندگان سایر مواد مخدر پیشنهاد دادند و از آن با عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن معتادان، یاد کردند.

تبلیغات گمراه‌ کننده و مرگبار با رنگ و لعاب درمان کرونا

بازی با جان مردم معضلی است که در مواقع بروز بحران و بیماری‌های همه‌ گیر همواره در اغلب جوامع و به انواع مختلف از طرف سودجویان و جهت کسب درآمد وجود داشته است.

بهروز مشکینی پزشک و درمانگر اعتیاد و مدیر پیشین مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: درمانگران اعتیاد در خصوص این معضل در همه جای دنیا با دو سیستم اعتیاد و ضداعتیاد مواجه هستند و این مسئله در کشور ما نیز به همین شکل است.

او افزود: در برخی از کشورها سیستم اعتیاد شامل قاچاقچیان و موادفروش‌ها و در برخی نقاط، شامل مصرف کنندگان مخدرها می‌شود و سیستم ضداعتیاد نیز شامل بخش‌های مبارزه با موادمخدر و همچنین فعالان و مراکز پیشگیری و درمان اعتیاد و انجمن‌های فعال در زمینه خودیاری معتادان می‌شود که در زمره حوزه بهداشتی - درمانی قرار می‌گیرند.

این مشاور خانواده و درمان اعتیاد اضافه کرد: واقعیت تلخ این است که سوداگران موادمخدر در همه جای دنیا و البته به دلیل منافع زیاد و گسترده‌ای که برای قاچاقچیان دربردارد، با شتاب بیشتری و متناسب با شرایط روز، باورهای غلطی همچون مفید بودن موادمخدر در درمان بیماری‌های مختلف از جمله کرونا را در بین جامعه هدف خود ترویج می‌دهند. این تبلیغات مضر و گمراه‌کننده در زمینه درمان تمامی دردها و درمان فشار خون و دیابت همچنان ادامه دارد.

مشکینی تصریح کرد: سوداگران مرگ بلافاصله پس از شیوع بیماری کرونا در ایران، موضوع دروغین نقش و تاثیر دو مخدر تریاک و شیره در پیشگیری از ابتلا به این بیماری را بین مصرف کنندگان و چه بسا سایر افراد را مطرح کردند تا منابع درآمدی جدید برای خود دست و پا کنند. تبلیغات دروغین و فریبنده این چنینی در مورد مصرف مشروبات الکلی هم انجام شده که متاسفانه موجب نابینایی و مرگ گروه زیادی شده و آمار آن قابل تامل است.

او یادآور شد: مصرف هیچ یک از مخدرها نه‌تنها در مبتلا نشدن افراد به بیماری کرونا نقشی ندارد، بلکه با تضعیف سیستم ایمنی بدن افراد، ضریب احتمال ابتلا آن‌ها به بیماری کووید ۱۹ را نیز افزایش می‌دهد.

تکذیب تاثیر مصرف تریاک در پیشگیری از ابتلا به کرونا

 

مدیر پیشین مرکز ملی مطالعات اعتیاد در ادامه خاطرنشان کرد: ریه افراد معتاد به دلیل مصرف موادمخدر، سیگار و قلیان و در برخی از افراد استعمال حشیش و گراس از سلامت کافی برخوردار نبوده است و خواستگاه بیماری کرونا نیز ریه اشخاص محسوب می‌شود و این مسئله دلیل اصلی تکذیب و رد باور غلط تاثیر مصرف موادمخدر در پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ است.

مشکینی تاکید کرد: افراد مصرف کننده مواد مخدر به طور عمومی، در مجموع مراقبت زیادی از خود ندارند و موارد خودمراقبتی را رعایت نمی‌کنند و بیشتر از سایرین چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ جسمانی آسیب‌پذیر و در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری کرونا هستند.

او افزود: ترکیبات مخدر از جمله تریاک و شیره و همچنین مخدر هروئین، حاوی مرفین است و مصرف آن‌ها موجب می‌شود که بدن فرد مصرف کننده در ظاهر درد را حس نکند و این امر ورود سایر بیماری‌ها به بدن شخص معتاد را پنهان می‌کند و در نهایت بیشترین آسیب جسمی را به چنین افرادی وارد می‌کند و متاسفانه در بسیاری از موارد منجر به مرگ فرد می‌شود. پنهان ماندن بیماری موجب می‌شود آنها دیرتر برای درمان خود مراجعه کنند. تحقیقات انجام شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشان می‌دهد مصرف کنندگان مواد بیش از دیگران به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و زودتر هم جان خود را از دست می‌دهند.

این درمانگر اعتیاد تصریح کرد: روند درمانی معتادان مبتلا به کرونا با سایر بیماران متفاوت است و در هنگام پذیرش و بستری فرد معتاد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ اگر خود فرد یا همراهان وی به مشکل اعتیاد خود به مخدرها اشاره نکنند، احتمال فوت او به دلیل تلفیق مشکلات ناشی از اعتیاد و عوارض شدید تنفسی بیماری کرونا بسیار افزایش می‌یابد.

مشکینی یادآور شد: ارائه شرح حال دقیق بیماران معتادی که به کرونا هم مبتلا می‌شوند برای پزشک و درمانگر او اهمیت بالایی در نجات جان فرد بیمار دارد و خانواده افراد مصرف کننده به هنگام انتقال آن‌ها به بیمارستان مراکز درمانی نباید از بیان کردن آن غفلت کنند.

او تاکید کرد: از آنجا که همه افراد به شبکه‌های مجازی و اینترنتی دسترسی ندارند، رسانه‌های دیداری و شنیداری نظیر رادیو و تلویزیون در آگاه ساختن مردم به ویژه خانواده‌هایی که با افراد مصرف کننده موادمخدر زندگی می‌کنند، نقش مهمی دارند. افراد سالم نباید به این تبلیغات دروغین توجه کنند زیرا هم آمادگی جسمانی آنها برای میزبانی بیماری کرونا افزایش می‌یابد و هم اگر از این بیماری رهایی پیدا کنند، خطر وابستگی به موادمخدر را خواهند داشت.

لزوم توجه کاربران به صحت اخبار فضای مجازی

بدون تردید این نخستین باری نیست که سوداگران مرگ از آب گل‌آلود وضعیت سلامت مردم جامعه قصد ماهیگیری دارند و به انتشار آگهی‌های دروغین و ترویج باوری غلط در میان افراد اقدام می‌کنند. بازار شایعات این افراد وقتی رونق می‌گیرد که عده‌ای بدون داشتن هیچ گونه اطلاعات علمی و پزشکی، گفته‌ها و سخنان این کلاهبرداران را تایید و در میان مردم منتشر می‌کنند. با کمی دقت و تحقیقی مختصر می‌توان مهر رد چنین شایعاتی را ثبت و از گسترش آن جلوگیری کرد.