پافشاری مدیریت شهری تهران در اجرای طرح ترافیک

به گزارش افکارنیوز، مدیریت شهری تهران در شرایطی که شهروندان پایتخت در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند برای اجرای طرح ترافیک بهانه‌های متعددی را مطرح می‌کند. در پی شیوع ویروس کرونا و لزوم حفظ بهداشت و توصیه پرهیز از حضور در امکان عمومی، کارشناسان توصیه بر استفاده از خودروهای شخصی به جای حمل و نقل عمومی و مترو دارند، اما مدیریت شهری بر اجرای طرح ترافیک تأکید دارد.

*با اجرای طرح های جدید ترافیکی به دنبال کسب درآمد نیستیم

اخبار اجتماعی- برخی از فعالان و صاحب نظران، دلیل اصرار مدیریت شهری تهران را مشکلات مالی شهرداری مطرح می‌کنند اما محسن پورسیدآقایی، معاون سابق حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران درباره درآمد شهرداری از محل عوارض طرح‌های ترافیکی گفته بود: « بارها اعلام کردیم با اجرای طرح های جدید ترافیکی به دنبال کسب درآمد نیستیم، در آمد شهرداری با اجرای طرح های ترافیکی جدید نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش داشته است.»

درآمد حاصل از طرح ترافیک برای شهرداری روزانه یک میلیارد و نیم !*

اما به تازگی عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران ، اعلام کرد: «درآمد حاصل از طرح ترافیک برای شهرداری روزانه یک میلیارد و نیم است که این رقم در یک سال به حدود 300 تا 350 میلیارد تومان می‌رسد.»

درنهایت قفل شدن خیابان‌های پایتخت یکی دیگر از بهانه‌های است که شهرداری تهران برای ادامه طرح ترافیک مطرح می‌کند. اما طرح ترافیک حتی پیش از شیوع بیماری کرونا با انتقاد پلیس راهور ناجا نیز همراه بوده است. سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید: «این طرح منجر به کاهش آلودگی بیشتر با هدف کسب درآمد توسط شهرداری تهران و نه کاهش آلودگی و ترافیک است.»

شورای شهر تهران نیز از موافقان اجرای طراح ترافیک در پایتخت است. زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با « افکارنیوز» درباره اجرای طرح ترافیک به بسته پیشنهادی کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری تهران اشاره کرد و از ذکر جزئیات در باره آن اظهار بی اطلاعی کرد. بسته ای که دریافت اخذ عوارض از شهروندان تهران را طلب می‌کند.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز عدم دریافت عوارض طرح ترافیک خلاف قانون دانست و تاکید کرد شهرداری باید هر چه سریع‌تر مجوزهای لازم آن را بگیرد. اما  این اظهارات عضو شورای شهر تهران با مخالفت محمد تقی‌زاده، معاون استاندار تهران همراه بود. وی در پاسخ به علیخانی اظهار داشت: «وقتی چنین طرحی نداریم شورای شهر تهران چگونه و از کدام طرح می‌خواهد عوارض دریافت کند؟!»

علیخانی

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز از این بسته پیشنهادی حمایت می‌کند و می‌گوید: «زمانی که در ستاد کرونا موضوع لغو طرح ترافیک مطرح بود حناچی باید لایحه دو فوریتی درباره این مسأله به شورای شهر ارسال می‌کرد پرداخت عوارض طرح ترافیک پروسه قانونی است.»

اما سرانجام با وجود بهانه‌های متعدد مدیریت شهری تهران، روز گذشته محدودیت‌های ترافیکی پایتخت تا پایان شرایط شیوع کرونا لغو شد. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با اعلام این خبر گفت: «طرح ترافیک تا زمانی که مقدمات افزایش حفاظت فیزیکی در حمل و نقل عمومی را افزایش ندهیم اجرایی نمی‌شود.»

استاندار تهران درباره اجرای طرح ترافیک اظهار داشت: « بیماری کرونا یک وابستگی به محیط‌های پر جمعیت دارد و در این محیط‌ها شیوع گسترش پیدا می‌کند و بنابر این ما معتقد بودیم که طرح ترافیک باید لغو شود و مردم از حمل و نقل عموی کمتر استفاده کنند.»

وزیر بهداشت نیز در این باره می‌گوید: «فعلاً اجرای طرح ترافیک در تهران نخواهیم داشت تا مقدمات حفاظت فردی مثل ماسک و دستکش را فراهم کنیم.»

نمکی

هر چند که ستاد مقابله با کرونا از لغو محدودیت های ترافیکی پایتخت تا پایان شرایط شیوع این بیماری خبر می‌دهد اما مدیریت شهری تهران همچنان برای اجرای طرح ترافیک تهران پافشاری می‌کند. محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران که باز هم بر بسته پیشنهادی شورای شهر تأکید دارد، می‌گوید: «قرار است این بسته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور طی چند روزه آینده به سرانجام برسد و تکلیف طرح ترافیک تهران مشخص شود.»