آمادگی هلال احمر برای مقابله با موج دوم بیماری کرونا

کریم همتی در جلسه ویدئو کنفرانس با معاونین، مدیران عامل و روسای سازمان های جمعیت هلال احمر ، ضمن تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع)، از زحمات همکاران ستادی، مدیران و مسئولان استانی در موضوع مقابله با ویروس کرونا تقدیر کرد و گفت: اعضای هلال احمر در این عرصه، پا به پای ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و مسئولان وزارت بهداشت، اقدامات ارزشمند و قابل تحسینی انجام دادند، هر چند که شاید بسیاری از خدماتی که ارائه شد در حیطه وظایف هلال احمر نبود.

*لزوم تعامل سازنده با مسوولان استانی

اخبار اجتماعی- همتی تاکید کرد: لازم است به دور از هیاهوهای سیاسی؛ تعامل و هماهنگی سازنده و مثبتی با استانداران، مسئولان سیاسی و امنیتی و نظامی و همکاری تنگاتنگی با آنها داشته باشیم چراکه جمعیت هلال احمر در حین بحران ها به عنوان هسته مرکزی خدمت به مردم محسوب می‌شود و برای ارائه خدمات ارزشمند و با کیفیت، همپوشانی و همکاری تمام دستگاه ها نیاز است.

*آمادگی هلال احمر برای مقابله با موج دوم بیماری کرونا

وی در ادامه تاکید کرد: در روزها و ماههای پیش رو در سال جاری، تمام کارها و فعالیت های هلال احمر، باید رنگ و بویی از کرونا داشته باشد چراکه براساس پیش بینی ها، این بیماری در سرزمین پهناور ما و در جای جای دنیا وجود خواهد داشت. بنابراین لازم است از آمادگی لازم برخوردار باشیم تا در زمان بحران احتمالی و موج دوم این بیماری، بتوانیم خدمات مناسب و شایسته ای ارائه دهیم.

*اجرای مانور ساعت صفر با حضور تمام دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین به برگزاری مانور ساعت صفر در استان قزوین اشاره کرد و افزود: این مانور برای اولین بار با حضور رئیس جمعیت هلال احمر و بدون هیچگونه اطلاع قبلی برگزار شد. انتظار ما این است که همکاران و مدیران عامل، آمادگی خود را برای حوادث احتمالی به حداکثر ممکن برسانند. در زلزله اخیر تهران در همان ساعات و لحظات اولیه بعد از حادثه، هم رئیس جمهوری و هم وزیر کشور با من تماس گرفته و گزارش‌های لازم را دریافت کردند. بنابراین، آمادگی برای مواجهه با شرایط بحرانی و همچنین همواره در دسترس بودن و فعالیت 24 ساعته و شبانه روزی، اولویت مدیران و مسئولان هلال احمر باید باشد چراکه هلال احمر نهادی گسترده با خدماتی ضروری و حیاتی است.

همتی تاکید کرد: مانور بعدی ساعت صفر در هلال احمر با همکاری تمام دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران برگزار می شود و مانوری بزرگ بوده که بدون اطلاع قبلی و در ساعت غیر معمول اجرا خواهد شد. مناطق براساس تقسیم بندی، مشخص و استانهای معین باید آماده باشند و طبق یک برنامه مدون، اولین فرد پاسخگو در حادثه باید مشخص باشد.

وی همچنین بر آمادگی بیشتر در امدادرسانی تاکید کرد و گفت: تاکید رئیس جمهوری این است که در هر زمان، ممکن است حادثه ای در نقطه ای از کشور رخ دهد بنابراین آمادگی دستگاه های مدیریت بحران باید به شکلی باشد که آبروی نظام و آبروی جمعیت هلال احمر در حوادث و بحران های احتمالی حفظ شود.

*تاکید رئیس جمهوری بر ضرورت توجه به آموزش همگانی امدادونجات

وی در ادامه افزود: براساس قانون مدیریت بحران، آموزش همگانی امدادی به جمعیت هلال احمر سپرده شده که این مهم، وظیفه هلال احمر را سنگین تر و سخت تر می کند. رئیس جمهوری در تماس با بنده ضمن تقدیر از خدمات هلال احمر، بر آموزش همگانی برای تمام مردم، همه گروه های سنی، تمام مشاغل و در تمام فصول سال، تاکید داشت بنابراین باید فعالیت های برجسته هلال احمر در این حوزه چه در صدا و سیما و چه با استفاده از فضای مجازی و دیگر وسایل و امکانات ارتباطی، ساری و جاری باشد و به طور جدی پیگیر انجام این وظیفه باشیم.

همتی گفت: در سایر حوزه ها مثل خدمت به محرومان و نیازمندان که جزو وظایف ذاتی جمعیت هلال احمر است، باید با کمک خیرین و دوستی با شرکا، انجام وظیفه کرده و اهداف جمعیت را در این حوزه تدوین کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به ضرورت صرفه جویی در هزینه ها نیز افزود: برای پشت سر گذاشتن سال مالی سخت پیش رو، صرفه جویی و هماهنگی با خزانه داری جمعیت باید مد نظر باشد اما این به معنی انجام نشدن وظایف مهم هلال احمر نیست بلکه لازم است کارها و فعالیت ها با درایت بیشتری انجام شود.

*ارتقای خدمات و فعالیت‌های هلال در حوزه جوانان

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه به خدمات هلال احمر در حوزه جوانان و مهمترین وظایف جمعیت در این حوزه اشاره کرد و افزود: لازم است برنامه ریزی مناسبی برای جذب جوانان با اجرای برنامه های اردویی، تفریحی، علمی و .. داشته باشیم. باید جاذبه هلال احمر را بالا برده و تلاش کنیم هلال احمر به روزهای خوب خود نزدیک تر شود. همچنین با تلاش، همکاری و هماهنگی لازم، برای ارتقاء سطح کیفی و کمی حوزه جوانان هلال احمر بخصوص در زمینه دانشگاه ها و مدارس اقدام کنیم. بنابراین سعی و تلاش همه مسئولان سابق و فعلی جمعیت هلال احمر، باید حفظ آبروی جمعیت هلال احمر باشد. این مهم با تلاش مدیران و فعالیت های روابط عمومی های استان ها قابل تحقق است و انتظار این است که فعالیت ها و خدمات هلال احمر در این حوزه و سایر حوزه ها، بدون بزرگنمایی به مردم گزارش شود.

*پیگیری لازم برای جذب 1000 امدادگر

همتی تاکید کرد: در موضوع جذب 1000 امدادگر جمعیت، مکاتبات لازم با سازمان اموری اداری و استخدامی انجام شده و لازم است مدیران جمعیت پیگیری های بعدی را نیز برای استخدام این نیروها انجام دهند.

وی افزود: هلال احمر در سال جاری و به دلیل امکان شیوع ویروس کرونا، برای موضوع حج تمتع هنوز تصمیمی از سوی کشور عربستان اعلام نشده و تا این لحظه قطعیتی برای اعزام زائران وجود ندارد. اما لازم است مدیران با پرهیز از هرگونه هزینه مازاد، برای انجام واکسیناسیون زائران آمادگی لازم را داشته باشند، چون ممکن است تحت شرایطی، امکان اعزام برخی زائران برای عملیات حج وجود داشته باشد.

*به دنبال شفافیت عملکرد جمعیت در حوزه داوطلبان هستیم

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: در حوزه داوطلبان، به دنبال شفافیت در عملکرد و رساندن کمک های خیرین به محرومان و نیازمندان با نیت اهدا کنندگان هستیم. باید تلاش کنیم ما به سراغ محرومان برویم و به دور از هیاهوهای رسانه ای و ... به محرومان و نیازمندان رسیدگی کنیم. بضاعت جمعیت در این زمینه محدود و مشخص است اما باید به شکل قانونمند و با هدف حل مشکلات نیازمندان، هر مقداری که می توانیم کمک کننده باشیم.

*استفاده از توانمندترین نیروهای داخلی جمعیت به منظور ارتقای کیفیت خدمات

همتی با آرزوی توفیق برای مدیران سابق جمعیت، برای همکاران و مدیران جدید آرزوی موفقیت کرد و افزود: دکتر گلفشان رئیس سازمان جوانان هلال احمر از مدیران باسابقه جمعیت هلال احمر از استان قم، دکتر فرید مرادیان از مدیران با تجربه استان کهگیلویه و بویراحمد و آقای عارفی از مدیران قدیمی هلال احمر ایلام، سوابق ارزشمندی در دوران خدمت خود در هلال احمر دارند. امیدواریم در جای جای کشور بتوانیم از توانمندترین نیروهای داخلی جمعیت هلال احمر استفاده کنیم و با اتکا به توانمندی و شایستگی این نیروها، خدمات شایسته ای به مردم ارائه دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش و کوشش و جدیت مدیران، مسئولان و همکاران هلال احمر، خدمات این جمعیت ارتقا پیدا کند.