حقایقی درباره سوء تغذیه

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، كودكان سالمتر، يادگيري بهتري دارند و بزرگسالان با تغذيه مناسب بازدهي بيشتري پيدا ميكنند و ميتوانند فرصتهايي براي ريشهكني تدريجي چرخههاي فقر و گرسنگي ايجاد كنند.

از سوی دیگر، سوء تغذیه به هر شکلی یک تهدید جدی برای سلامت انسان محسوب می‌شود. امروزه جهان با شمشیر دولبه سوء تغذیه مواجه است که شامل کمبود دریافت مواد غذایی و یا اضافه وزن به ویژه در کشورهای در حال توسعه است.

سازمان جهانی بهداشت در این گزارش اعلام کرد که در تلاش برای ارائه مشاوره علمی و ابزار سیاست گذاری برای کمک به کشورها در راستای اقدام برای بهبود وضعیت سلامت تغذیه‌ای است.

بر اساس این گزارش، سوء تغذیه به هر شکلی که باشد یک عامل اصلی در بروز بیماری و مرگ زودهنگام برای مادران و کودکان است. کمبود ریزمغذی‌ها شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی عامل یک سوم مرگ و میر اطفال است و به رشد سالم و زندگی مفید در طول عمر آسیب می‌رساند.

هم چنین اضافه وزن نیز که یکی دیگر از اشکال سوء تغذیه است با بروز بیماری‌های مزمن ارتباط دارد. یکی از شاخص‌های کلیدی سوء تغذیه مزمن کندی یا توقف رشد است.

طبق آخرین آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۰ میلادی، در حال حاضر حدود ۱۷۱ میلیون کودک در سراسر جهان مبتلا به کندی رشد هستند.

به گفته کارشناسان این سازمان، وجود ویتامین‌ها و املاح ضروری موجود در رژیم غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد سالم ضروری است و کمبود ویتامین A، روی، آهن و ید از نگرانی‌ها و دغدغه‌های ابتدایی در حوزه بهداشت عمومی است.

آمارها نشان می‌دهد حدود دو میلیون نفر در سراسر جهان با کمبود ید مواجه هستند و بیش از یک سوم کودکان پیش دبستانی در دنیا کمبود ویتامین A دارند. کمبود این ویتامین از عوامل اصلی نابینایی قابل پیشگیری در کودکان است.