صلح و سازش در دستورکار شورای حل اختلاف

حجت الاسلام و المسلمین مظفری رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور با اشاره به موضوع صلح و سازش اظهار کرد: با توجه به ماموریت جدیدی که از سال گذشته رئیس قوه قضائیه آنرا  ابلاغ کرد شورای حل اختلاف در راستای هدف اصلی خود، موضوع صلح و سازش را  در دستور کارش قرار داده است.

اخبار اجتماعیرئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور گفت: شورای حل اختلاف از تمام ظرفیت‌های خود در راستای توسعه صلح و سازش استفاده می‌کند در این شعبه ارجاع پرونده ها با شکایت شاکی شروع می‌شود  و با گذشت همین شاکی هم مختومه می‌شود  البته درصورتی که  مصالحه‌ای صورت نگرفت این پرونده به دادسرا ارجاع می‌شود.

وی با اشاره به پرونده‌هایی که به این مجتمع ارجاع می‌شوند، بیان کرد: در تمام حوزه ها چه درحوزه پرونده‌های حقوقی ، خانواده و ملکی پرونده‌ها به مجتمع ارجاع می‌شود و بخش عمده‌ای از این پرونده‌ها قابل مصالحه هستند و در همین راستا سیاست توسعه شعب مجتمع‌های ویژه را در پیش گرفته‌ایم که اولین مجتمع تخصصی ویژه صلح وسازش هم  در کنار مجموعه دادسرا در تهران افتتاح شد و قرار است  پرونده‌های قابل صلح دادسرا به این مجتمع ارجاع شوند.

مظفری  درباره زمان رسیدگی به پرونده‌های صلح و سازش گفت: پرونده‌های صلح و سازش تابع وقت رسیدگی نیستند و به محض ارجاع پرونده برای آن وقت تعیین می‌شود و از طرفین برای انجام صلح و سازش دعوت خواهد شد.

رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور ادامه داد: قانون ۱ ماه را برای صلح و سازش تعیین کرده است، اما  این یک ماه قابل تمدید  تا ۲ ماه است و اگر  زمینه مصالحه  باشد  وقت بیشتری گذاشته می‌شد تا طرفین به یکدیگر نزدیک شوند.