نیکوتین، عامل اصلی سرطان مغز و ریه

سرطان ریه یکی از بیماری‌هایی است که با سیگار کشیدن رابطه نزدیکی دارد. مطالعات پیشین نشان می‌دهد در حدود 90 درصد موارد ابتلا به سرطان ریه، رد پای سیگار کشیدن مشخص است، اما جدای از ابتلا به سرطان ریه بین افراد سیگاری، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد  بین افراد سیگاری، احتمال این‌که سرطان ریه گسترش بیشتری پیدا کرده و بعد از ریه، مغز را هم درگیر کند، بیش از سایرین است، اما چرا چنین است؟

 نیکوتین مغز را آسیب‌پذیر می‌کند

اخبار اجتماعی- برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد در نزدیک 40 درصد موارد ابتلا به نوع شایع سرطان ریه، سلول‌های سرطانی علاوه بر ریه، مغز را هم درگیر می‌کند. در غالب موارد، این درگیر شدن مغز معنای غم‌انگیزی دارد؛ این‌که به احتمال زیاد بیمار کمتر از شش ماه فرصت زندگی خواهد داشت و برای درمان هم ناچار از تحمل، فرایندهای بیشتر و گسترده‌تری است.

پیش از این مشخص شده بود گسترش سرطان ریه به مغز، در غالب اوقات در افرادی که سابقه سیگار کشیدن داشتند، روی می‌دهد اما مشخص نبود که دقیقا چه چیزی باعث این موضوع می‌شود. حالا به تازگی در مطالعه‌ای که در آمریکا انجام شده است، محققان به نتایج قابل توجهی در این زمینه دست یافته‌اند.

بررسی این محققان نشان می‌دهد نیکوتین موجود در سیگار نقش مهمی در گسترش سلول‌های سرطان ریه به مغز دارد. در آزمایش روی موش‌های آزمایشگاهی، این محققان متوجه شدند، نیکوتین باعث سرکوب گروهی از سلول‌های ایمنی مغز شده و همین باعث می‌شود مغز آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به سلول‌های سرطانی پیدا کند، اما این یافته‌ها چه کاربردی در زندگی ما دارند؟

   حالا چه کنیم؟

همه می‌دانیم که سیگار کشیدن عوارضی به شدت مخرب بر سلامت ما دارد. این مطالعه هم تاکیدی دوباره بر این موضوع است و نشان می‌دهد سیگار می‌تواند عوارضی بسیار گسترده‌تر از تصور اولیه ما داشته باشد.

نکته بعدی اما برای افرادی است که می‌خواهند سیگار را ترک کنند. محققان این مطالعه می‌گویند با توجه به عوارض مرتبط با نیکوتین بهتر است افرادی که در پی ترک سیگار هستند، سراغ محصولات نیکوتین‌دار نروند. بر این اساس توصیه می‌شود اگر فردی برای کمک به ترک سیگار در پی استفاده از آدامس‌های نیکوتین‌دار یا دیگر محصولات دارای نیکوتین است، استفاده از این محصولات را به شکلی محدود در برنامه خود قرار دهد و تصور نکند که چنین محصولاتی هیچ عارضه‌ای ندارد. توجه داشته باشیم که عوارض چنین محصولاتی هر چند از اصل سیگار کشیدن کمتر است اما باز هم عوارض دارند و البته هنوز همه‌ عوارض احتمالی آن ها شناسایی نشده است.

   نیکوتین چیست؟

نیکوتین در حالت طبیعی، یک مایع بی‌رنگ است که وقتی سوزانده می‌شود، در مجاورت با هوا بوی تنباکو از آن متصاعد می‌شود. گونه‌های متنوعی از گیاه تنباکو یا توتون وجود دارد که کیفیت و مرغوبیت آن‌ها بستگی به میزان نیکوتین دارد، هرچه نیکوتین موجود در آن‌ها کمتر و قند موجود بیشتر باشد، مرغوب‌تر است و با کیفیت بهتری می‌سوزد.

  علایم اعتیاد شما به نیکوتین 

  اگر روزانه بیش از ۱۰ سیگار می‌کشید

 اگر کمتر از ۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن از خواب احتیاج به کشیدن سیگار دارید

  با ترک سیگار دچار اشکال در تمرکز، سردرد، سرگیجه، اختلال خواب، سوءهاضمه، تعریق، تندخویی و اضطراب می‌شوید در این صورت باید هر چه سریع‌تر برای ترک سیگار اقدام کنید.