فهرست کالاهای آسیب‌رسان به سلامت اعلام شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فهرست نهایی کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت در سال ۹۹ را اعلام کرد که به شرح زیر است:

 اخبار اجتماعی-​  به استناد قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، تاکید کرد: بر اساس ماده ۷- بند ج: این قانون، هرگونه تبلیغات خدمات و کالا‌های آسیب رسان به سلامت موضوع ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانه‌ها ممنوع است.

همچنین بر اساس ماده الحاقی ۴۸-هرگونه تولید و واردات و عرضه کالا‌ها و خدمات آسیب رسان به سلامت و دارو‌های با احتمال سوءمصرف، مشمول عوارض خاص تحت عنوان عوارض سلامت است. فهرست خدمات و اقدامات و کالا‌های آسیب رسان به سلامت و دارو‌های با احتمال سوء مصرف توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و درصد عوارض (حداکثر ده درصد ارزش کالا) برای این کالا‌ها در ابتدای هر سال توسط کارگروهی با مسؤولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تعیین و ابلاغ می‌شود. صددرصد مبلغ وصولی پس از واریز به خزانه و مبادله موافقتنامه به‌صورت درآمد - هزینه در اختیار دستگاه‌های اجرائی مربوطه قرار می‌گیرد.