آخرین وضعیت تفاهم نامه پادگان ۰۶

زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ، در توضیح آخرین وضعیت احداث بوستان ارتش در پادگان ۰۶ با اشاره به اینکه مباحث پیرامون بوستان ارتش و توافق شهرداری تهران با ارتش در دو بخش قوانین و مذاکرات تقسیم بندی می‌شود، گفت:  از سال ۸۸ بر اساس قانون قرار بر این بود تمام پادگان‌ها از شهر خارج شوند و اولین مذاکرات شهرداری تهران با ارتش برای خروج پادگان ۰۶ از تهران در سال ۹۲ به بن بست خورد.

اخبار اجتماعی - عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بر اساس قانون، دو راه حل برای انتقال و خروج پادگان‌ها از محدوده شهری پیش‌بینی شده است، گفت: شهرداری باید به ازای هر متر مربع معادل ۳۵ درصد قیمت مسکونی بافت مجاور را پرداخت کند که خارج از توان مالی مدیریت شهری‌ است و یا با تهیه طرح موضعی مشخص توسط نهاد متولی پادگان که حداقل ۴۰ درصد آن باید به سطوح خدماتی اختصاص یابد، موضوع انتقال صورت پذیرد.

نژاد بهرام تصریح کرد: در توافق کنونی با رایزنی‌های انجام شده سهم خدماتی به جای ۴۰ درصد خدمات، ۷۰ درصد خدمات در قالب فضای سبز پیش‎بینی شده است.

او ادامه داد: در زمان توافق اولیه شهرداری تهران با ارتش قرار بر این شد میزان بارگذاری به مساحت یک میلیون و ۷۸۰ هزار متر مربع ایجاد شود و در آن زمان نیز ارتش رقمی نزدیک به یکصد میلیارد تومان پرداخت کرد و در مذاکرات سال ۹۶ این متراژ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع رسید که در توافق نهایی به ۶۳۰ هزار متر مربع رسید.

او با تأکید بر اینکه سرانه‌های خدماتی در زمین پیش بینی شده است، بیان کرد: یکی از موضوعات پیش پای شهرداری تهران این بود که شهرداری تهران باید زمین را بخرد و تملک کند که با توجه به ارزش ملک‌های مجاور و مساحت ۵۰ هکتاری پادگان رقم تملک زمین به اندازه‌ای بالا می‌شد که کار خرید آن از عهده شهرداری تهران خارج می‌شد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران افزود: از دیگر مواردی که پیش پای شهرداری تهران بود توافق با ذی‌نفعان بود و به دلیل آن که پیش‌تر در توافق اولیه شهرداری با ارتش در سال ۹۲، ارتش رقمی بالغ بر یکصد میلیارد تومان پرداخت کرده بود به نوعی حقی برای او ایجاد شده بود و از سویی نیز تقاضای ارتش کاملا در چارچوب قانون فرادست موجود و ملاک عمل بود.

نژادبهرام با اشاره به اینکه پهنه پادگان ۰۶ مختلط و تجاری است (M,S)، ادامه داد: بر اساس پهنه زمین پادگان باید درخواست مجوز انجام می‌شد و همین موضوع موجب شد مذاکرت ابتدایی به سرانجام نرسد و پیشنهاد‌ها در شورای عالی شهرسازی تصویب نشود.

او بیان کرد: با مصوب نشدن مذاکرات، با برگزاری جلسه‌هایی حق بارگذاری در پادگان ۰۶ به ۶۳۰ هزار متر مربع رسید و نکته قابل تأمل دیگر این بود که به دلیل وجود ساختمان‌هایی با ارزش میراثی و تأکید مدیریت شهری و الزام شورای عالی مبنی بر حفظ تمام محدوده‌های واجد ارزش، در شکل و محدوده بارگذاری اصلاحات جدی صورت گرفت.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران افزود: بر اساس تفاهم نامه انجام شده بارگذاری در پادگان ۰۶ تنها در ۳۰ درصد سهم ارتش از پادگان انجام می‌شود که با تراکم انجام شده برای بارگذاری این میزان به ۲.۷ هکتار رسید.

نژادبهرام ادامه داد: با بارگذاری مورد توافق در پادگان ۰۶ پیش بینی این است که میزان جمعیت پذیری ۳ هزار نفر باشد.

او با اشاره به دو ایستگاه مترو در محدوده پادگان ۰۶ بیان کرد: یکی از موارد مورد توجه این است که ما در محدوده پادگان ۰۶ به دنبال احداث منطقه TOD هستیم و این موضوع از سوی مدیریت شهری تعقیب می‌شود که پهنه T در طرح تفصیلی قرار گیرد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه پیش از تفاهم مطالعات ترافیکی و زیست محیطی انجام شده است، افزود: با توافق انجام شده ۳۵ هکتار به فضای سبز شهری تهران اضافه می‌شود و باید به این نکته تأکید کرد که ما در حوزه مدیریت شهری با برخی از معذوریت‌ها و امکانات مواجه هستیم.

او با اشاره به اظهارنظر برخی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر اینکه توافق پادگان ۰۶ باید در صحن شورای شهر تهران ارائه می‌شد، گفت: سابقه نداریم که موضوع انتقال پادگان‌ها و توافق‌های بین دستگاهی آن در شورای شهر تهران مطرح شود، زیرا این موضوع همان طور که اشاره شد به طور دقیق و با جزئیات در قالب قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیرو‌های مسلح به خارج از حریم شهر‌ها تعیین تکلف شده، اما حل این مشکل با ارائه شیوه نامه‌ای برای سال‌های بعد امکان پذیر شود.