خطر افزایش مرگ و میر بیماران مبتلا به ایدز با شیوع کرونا

محققان درباره تاثیرات مخرب شیوع ویروس کرونا در جهان در مبارزه با ویروس اچ آی وی (ایدز) هشدار دادند.

اخبار اجتماعی- بر این اساس، در بیست و سومین کنفرانس بین المللی ایدز، دانشمندان هشدار دادند شرایط فعلی جهان و شیوع گسترده ویروس کرونا می‌تواند پیشرفت‌ها در مبارزه با ایدز، بیماری سل و مالاریا را تحت الشعاع قرار دهد.

دانشمندان بر این باورند کووید ۱۹ هم اینک در ابعاد جهانی گسترش پیدا کرده است و همین امر در برنامه مبارزه با بیماری ایدز اختلال ایجاد می‌کند. همچنین با همه گیری این ویروس، دسترسی به دارو‌های ایدز کاهش و در عین حال فقر گسترش یافته است. از سوی دیگر، به دلیل آنکه مبتلایان به ایدز از ضعف سیستم ایمنی بدن رنج می‌برند، در مقابل این بیماران از آسیب پذیری بیشتری برخوردارند.

پیتر سندز، مدیر صندوق مبارزه جهانی با بیماری ایدز در این باره گفت: درحالی که هنوز مبارزه جهانی با ویروس اچ آی وی به پایان نرسیده است، ما مجبور به مقابله با یک همه گیری دیگر جهانی هستیم. کووید ۱۹ در شش ماه نخست سال میلادی ۲۰۲۰ بیش از ۵۰۰ هزار نفر در جهان را از پای درآورده است. این میزان یک سوم بیشتر از میزانی است که ما انتظار داشتیم ویروس اچ آی وی در مدت مشابه قربانی بگیرد.

همچنین به دلیل مصرف مشترک داروی‌های آنتی رترووایرل برای بیماران کرونایی و مبتلایان به ایدز، خانواده این دارو کمیاب شده است. برآورد می‌شود ۳۸ میلیون نفر در جهان به ویروس اچ آی وی مبتلا هستند که ۲۰ درصد این بیماران در کشور آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند.

از آوریل ۲۰۲۰، ۳۶ کشور جهان از فقدان دارو‌های آنتی رترووایرل خبر دادند که همین امر خطر بزرگی برای بیماران مبتلا به ایدز است.

کنفرانس بین المللی مبارزه با ایدز که از سال ۱۹۸۵ در آتالانتا برگزار می‌شود، امسال برای نخستین بار به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین و ویدئو کنفرانس برگزار شد.

تاکنون ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این میان، ۶۱۰ هزار تن جان خود را از دست داده اند.