حضور شهردار تهران در هیأت دولت به نمایندگی از ۵۰ میلیون نفر است

پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس با اصحاب رسانه برگزار کرد، گفت: موضوع شیوع کرونا برای شهرداری تهران به معنای افزایش هزینه و کاهش درآمدها بود که البته این مسئله فقط مشکل ما نیست و همه شهرداری‌ها با آن رو به رو هستند.

اخبار اجتماعی-  شهردار تهران با تاکید بر اینکه عملا درآمدهای شهرداری در حوزه فرهنگی ، اجتماعی از دسترس خارج شد، اظهار کرد: این در حالی است که شاهدیم همه تاکید به رعایت فاصله فیزیکی دارند و ما مجبوریم با همان ناوگان قبلی سرویس دهی‌ به شهروندان  را افزایش دهیم .

او با بیان اینکه در حال حاضر مترو و اتوبوس با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، گفت: یکی از کارهایی که دولت‌ها در شرایط کرونایی انجام می‌دهند، حمایت ویژه است که متاسفانه ما از این شرایط بی بهره هستیم.

حناچی در خصوص کاهش درآمدهای شهرداری ادامه داد: در بخش نقدی ۷۰ درصد عملکرد داشتیم و در حوزه غیر نقد نیز در شرایط عادی مشکل داشتیم.

شهردار تهران با اشاره به لایحه دو فوریتی بسته حمایتی در شرایط کرونایی اظهار کرد: این لایحه در شورا به تصویب رسیده ولی دستگاه‌های نظارتی نظراتی داشتند که آن را پیگیری خواهیم کرد.

حناچی در خصوص سرنوشت پرونده‌های تخلفات در شهرداری اظهار کرد: پیگیر احقاق حقوق شهر و شهروندان هستیم و بی سر و صدا این موضوع را دنبال می‌کنیم و اصراری نیست که موضوع را جار بزنیم.

او با تاکید بر اینکه بخش حقوقی شهرداری این موضوع را پیگیری می‌کند گفت: در بسیاری از پرونده‌ها نیز توانستیم به حق و حقوقمان برسیم که البته لازم است اداره کل حقوقی شهرداری نشست خبری بگذارد تا جزئیات این پرونده‌ها، تشریح شود.

حناچی  در مورد نحوه خرج کردن اوراق مشارکت اظهار کرد: اوراق مشارکت سال ۹۷ که در اختیار بانک آینده بود با پیگیری‌های انجام شده گرفته شد و به شهر بازگشت که البته بازپرداخت ۵۰ درصد این اوراق برعهده شهرداری و ۵۰ درصد دیگر برعهده دولت است.

او با اشاره به سرانجام رسیدن ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ که ۵۰۰ میلیارد تومان آن برای اتوبوس و یکهزار میلیارد تومان آن برای مترو است  گفت:  این اوراق عمدتا برای خطوط شش و هفت است که در این خطوط هزینه می‌شود.

او تصریح کرد : البته بخش اول خط ۱۰ مترو به زودی افتتاح می‌شود و حتما این اوراق در حمل و نقل عمومی هزینه خواهد شد.

شهردار تهران در ادامه به موضوع عدم حضورش در جلسات هیات دولت پرداخت و گفت: حضور شهردار تهران در دولت براساس قانون و آیین نامه‌ها به عنوان مهمان است و شهردار تهران عضو هیات دولت نیست.

حناچی با بیان اینکه از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی و دوره کرباسچی حضور شهردار در جلسات هیات دولت باب شد اظهار کرد: این حضور هم برای دولت و هم برای شهرداری مفید بود، چرا که می‌توانستیم بسیاری از مشکلات را به صورت مستقیم حل کنیم.

او ادامه داد: مثلا اگر مشکل اوراق مشارکت حل شد به دلیل پیگیری‌های مستقیم شهردار تهران در حاشیه هیات دولت بود و دقت داشته باشید که شهردار تهران رئیس مجمع کلانشهرها نیز هست و حضورش در هیأت دولت به نمایندگی از ۵۰ میلیون نفر است.

وی با بیان این که در دولت هشتم ، نهم و دهم شهردار در جلسات حضور نداشت، اظهار کرد: این که حضور شهردار چقدر مؤثر است می‌توانیم به نقش غیر مستقیم شهرداری در سیل  ۹۸ گرگان، خرم آباد، خوزستان، آتش سوزی جنگل‌های زاگرس، سقوط هواپیمای اوکراینی و کرونا اشاره کنیم که این حضور به صورت غیر مستقیم بود.

حناچی در خصوص زمان شرکتش در جلسه هیات دولت گفت: به نظرم رابطه دولت و شهرداری دو طرفه است و شخصیت بنده به گونه‌ای است که ادبیات تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم و معتقدم با تلاش، ممارست و پیگیری می‌توان مسائل را حل کرد.