ماسک‌ها در خوزستان نیمه برافراشته شد

پس از پایان ماه مبارک رمضان بود که زمزمه‌هایی از خطر قرمز شدن وضعیت خوزستان بلند شد و کم‌کم این زمزمه‌ها تبدیل به هشدار شد و پس از آن خوزستان در وضعیت قرمز فرورفت.

اخبار اجتماعی- استان خوزستان روزانه با شمار بسیار بالای مبتلایان به کرونا مواجه بود به‌طوری‌که گاهی یک چهارم شمار مبتلایان کشور را به خود اختصاص می‌داد.

اما پس از گذشت دو ماه از پیک بیماری کرونا در خوزستان سیاست‌های مقابله با کرونا تغییر یافت و پس از اجباری شدن استفاده از ماسک وضعیت رو به آرام شدن حرکت کردکرونا و از وضعیت قرمز خارج شد.

 هفته گذشته از طریق خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها خبر سفید شدن وضعیت کرونا در خوزستان اعلام شد که باعث جاری شدن امیدی دوباره در بین مردم گردید.

مسؤولان از همان ابتدا هشدار دادند که وضعیت سفید در خوزستان کاملاً شکننده است و با اندکی بی‌احتیاطی و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و به وضعیت قرمز اما با شدت بیشتری باز خواهیم گشت.

با گفتن تمام هشدارهای لازم اما میهمانی و دورهمی‌های خانوادگی به راه افتاده و مردم تصور می‌کنند کرونا برای همیشه از خوزستان دست کشیده و کاملاً از بین رفته‌است.

ماسک‌های نیمه برافراشته

بازارها و هارپر مارکت‌ها دوباره جان گرفتند و غوغایی در آن‌ها به پا شده، تفاوت حضور مردم با سه ماه گذشته نحوه استفاده از ماسک‌هایشان است. قبل از اجباری شدن استفاده از ماسک کمتر کسی به اهمیت ماسک توجه می‌کرد اما بعد از آن از روی اجبار عادتی در میان مردم شد که نتیجه مثبتی به دنبال داشت.

 اما این روزها با سفید شدن روی خوزستان، ماسک‌ها که پرچم پیروزی در مقابل کرونا بودند نیمه برافراشته شدند، در واقع ماسک‌ها هستند اما زیرچانه‌ها رو پوشانده است.

خانمی که برای خرید به یکی از هایپر مارکت‌های دزفول آمده بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص علت استفاده نامناسب از ماسکش می‌گفت: هوا بشدت گرم شده و استفاده از ماسک بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

 وی ادامه داد: خوشبختانه که وضعیت کرونا در خوزستان هم سفید شده و ویروس کمتر در بین مردم شیوع می‌کند و ماسک هم طبق عادت همراهمان است اما مثل گذشته در استفاده از آن حساس نیستیم.

ورود دوباره مسافران

دزفول شهری است که به دلیل گذشتن رودخانه از میان شهر دارای پارک های ساحلی زیادی است که به این سبب مسافران زیادی از درون و برون استانی به آن سفر می‌کنند.

در ایام پیک کرونا نه به طور ۱۰۰ درصد اما تقریباً از ورود افراد این پارک‌ها جلوگیری می‌شد، پس از اعلام وضعیت سفید کرونا تفرجگاه‌ها و پارک‌های ساحلی دزفول دوباره شلوغ شد و در روزهای آخر هفته هم‌زمان با تعطیلات مملو از مسافر می شود.

 یکی از این مسافران که از یکی از شهرهای استان خوزستان به دزفول آمده بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرو سفر به دزفول در ایام کرونا می‌گفت: پس از ۵ ماه تحمل کرونا و محدودیت‌هایش خوشبختانه وضعیت کرونا در خوزستان سفید و نگرانی‌ها کمتر شده است.

 او ادامه داد: پارک یک فضای باز است و خوشبختانه من و خانواده‌ام هم نشانه‌ای از کرونا نداریم و در طول مسیر هم حواسمان بود که نکات بهداشتی کاملاً رعایت شوند.

صحبت‌های این مخاطب در حالی بود که متأسفانه با عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در جمع ۱۵ نفره خانواده غافل از کرونا با علائم پنهان، دور هم نشسته بودند.

وضعیت کرونا در خوزستان در حالی سفید شد که به خاطر مهار آن صدها پزشک و پرستار شبانه‌روز تلاش کردند و صدها نفر مبتلا به کرونا جان باختند.

متأسفانه در همان روزهای نخست اعلام وضعیت سفید استفاده از ماسک کاهش یافت و دوباره میهمانی‌های فامیلی برقرار گردید، غافل از آنکه مسؤولین بارها هشدار داده‌اند که کرونا از بین نرفته و با سهل‌انگاری مردم با شدت بیشتری در خوزستان پیدا خواهد شد و این پیش‌بینی در سایر استان‌هایی که پس از تجربه وضعیت سفید دوباره در وضعیت هشدار و قرمز قرار گرفته‌اند.

در اوایل هفته جاری نیز استاندار خوزستان در جلسه مدیریت بیماری کرونا استان اعلام کرده بود که، در چهار هفته اخیر مراجعات و بستری‌ها کاهش یافته است اما در طول پنج روز گذشته به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌ها با توجه به اعلام وضعیت سفید در استان، خوزستان در حال رسیدن به مرز شکستگی وضعیت فعلی است.

زندگی همنوعان خود را به خطر نیاندازیم

 نباید از یاد برد که به خاطر غفلت از دستورالعمل‌های بهداشتی خانواده‌های زیادی در فشار اقتصادی قرار گرفتند و بعضی عزادار شدند.

 نباید از یاد برد که به خاطر کرونا خیلی‌ها از کار بیکار شدند و برنامه بسیاری از جوانان برای شروع زندگی‌شان به تعویق افتاد و یا آن‌گونه که در نظرشان بود آغاز نشد.

حالا که این بیماری تماماً به رفتار مردم بستگی دارد و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توان آن را کنترل کرد پس بهتر نیست برای داشتن چند لحظه حال خوب زندگی همنوعان خودمان را به خطر نیاندازیم؟