۷ توصیه ایمنی جمعیت هلال احمر برای جلوگیری از غرق شدگی

محمد نصیری سخنگوی جمعیت هلال احمر از افزایش ماموریت امدادو نجات در بخش دریا خبر داد و گفت: می‌خواهم تأکید کنم که شنا کردن در چاه نیمه‌ها، سد‌ها و دریا‌های ایمن نشده بسیار مخاطره آمیز است.

اخبار اجتماعینصیری در ادامه از افزایش تعداد غرق شدگانی خبر داد که در استخر های باغی جهت ذخیره آب کشاورزی و باغبانی شنا کرده بودند.

سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از حوادث احتمالی غرق شدگی با توجه به فصل گرما به ارائه مطالب آموزشی در ۷ مرحله اقدام کرد.

آموزش فن شنا و مهارت های گریز از خطر

توانایی و مهارت در فن شنا خطرات ناشی در آب و یا نزدیکی آب را کاهش می دهد و باید به این نکته توجه داشت که مهارت شنا کردن به معنی حفظ ایمنی نیست زیرا شنا کردن در آب های آزاد مانند دریا، دریاچه و رودخانه با استخر متفاوت است.

باید به این نکته آگاهی داشت شنا کردن در محیط های خارج از استخر خطرات متفاوتی از جمله امواج، کشیده شدن به فضاهای نا آشنا و جانوران گیاهی دارد و ذکر این نکته ضروری است که دانستن نکات ایمنی در آب فراتر از دانستن مهارت شنا است.

 شنا کردن با دیگران

شنا کردن با دیگران این امکان را به شما می دهد در زمان بروز حادثه از فرد همراه کمک بخواهید و در صورت بحرانی شدن شرایط فرد همراه با دادن علامت از ماموران امدادی درخواست کمک کند.

توجه به علائم و توصیه های ایمنی

تابلوها و علائم شما را از خطرات موجود آگاه می کند و باید از مفهوم هر یک از تابلو ها و علائم آگاهی لازم ایجاد شود.

شنا کردن در محل هایی که ناجی غریق حضور دارد

باید به این نکته آگاه باشید که هیچ آبی بی خطر نیست و لازم است مکان هایی برای شنا کردن انتخاب شود که در محیط آن ناجی غریق حضور دارد زیرا ناجی غریق در زمان حادثه می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن خود را به فرد حادثه دیده که دچار وحشت و اضطراب شده است برساند.

خودداری از شیرجه زدن در آب های ناشناخته

صدمات و معلولیت های مادام العمر از جمله حوادثی است که هرساله به دلیل شیرجه زدن افراد در آب های کم عمق و ناشناخته رخ می دهد.

ذکر این نکته ضروری است که شیرجه زدن در آب های عمیق نیز می تواند بستر بروز حادثه باشد زیرا برخورد بدن به سطح آب آن هم از ارتفاع بالا می تواند موجب بروز حادثه می شود.

استفاده از جلیقه نجات

در زمان بروز حادثه و مصدومیت استفاده از جلیقه نجات موجب روی آب ماندن بدن شناگر می شود و باید گفت جلیقه نجات یک وسیله ایمنی است که اگر فرد شناگر به فن شنا نیز آگاه باشد باز هم در زمان بروز حادثه به آن احتیاج پیدا میکند.

حفظ امنیت دیگران در زمان شنا

در هنگام شنا کردن متوجه شرایط پیرامون خود باشید و از ایجاد شرایط خطرناک خودداری کنید.

برای حفظ امنیت دیگران باید توجه ویژه ای به کودکان شود و از رها کردن آن ها به حال خود در اطراف دریاچه ها و رودخانه ها خودداری شود.