افزایش جذب نیروی انسانی اتفاق خوب همه گیری کرونا

سید کامل تقوى نژاد معاون توسعه منابع و برنامه‌ریزى وزیر بهداشت گفت: همه گیرى ویروس کرونا در کنار مشکلاتی که به وجود آورد، اما در مقابل باعث رخ دادن اتفاقات خوبی نیز شد.

اخبار اجتماعی- تقوی نژاد گفت: در اسفند ماه موفق شدیم حدود ده هزار نیروی جدید را به کاروان سلامت کشور اضافه کنیم و بلافاصله بعد از کرونا این افراد که در آبان ماه شروع به کار کرده بودند، بدون تشریفات اداری شروع به کار کردند.

او افزود: خوشبختانه موفق شدیم ۲۲۸۴ مجوز جدید برای افزایش کادر بهداشت و درمان دریافت کنیم، سه هزار نفر نیز از افرادی که در آزمون سال گذشته شرکت کرده بودند قرار شد با نمره‌ای که در آزمون کسب کردند، جذب شوند و هفت هزار نیرو در آینده خیلی نزدیک اعلام خواهد شد که در آزمون‌های جذب شرکت کنند، بنابراین ۲۲ هزار و ۲۸۴ نفر نیروی جدید اضافه کردیم.

او ادامه داد: در شورای مدیریت و توسعه انسانی کشور تصویب شد کسانی که در این مدت با نظام بهداشت و درمان همکاری کردند به ازای هرماه فعالیتشان در این موضوع و در مواجه مستقیم با کرونا دو امتیار برایشان در نظر گرفته شود. در سال گذشته میزان عقب ماندگی کارانه کادر درمان حدود ۲۲ تا ۲۴ ماه بوده که با تلاش‌های صورت گرفته و وصول مطالبات از شرکت‌های بیمه‌ای، تعقیب وضعیت درآمدی دانشگاه‌ها و جلب اعتبارات دولتی و اعمال مدیریت، خوشبختانه امروز این میزان مطالبات به زیر ده ماه کاهش پیدا کرده است.

معاون توسعه منابع و برنامه‌ریزى وزیر بهداشت بیان کرد: در طول دولت یازدهم و دوازدهم مجموعا ۳۶ هزار تخت به تخت‌های موجود اضافه شد که این ظرفیت خوشبختانه یک‌سوم تخت‌های موجود در کشور است، یعنی تخت‌های فعلی کشور که حدود ۱۲۶ هزار تخت است در همین دولت طراحی و برنامه ریزی شد. با تجهیز منابع و تقویت بخش فیزیکی و همکاری موثر نهاد‌های دست‌اندرکار در این زمینه شاهد به بهره‌برداری رسیدن ۱۹۲۱ پروژه از این هفته تا پایان دولت خواهیم بود.

او افزود: ابتدا در هفته دولت، ۱۶۴ پروژه  مثل پروژه بیمارستانی، بلوک‌های زایمانی، طرح‌های اورژانس پیش بیمارستانی، پروژه‌های بهداشتی، کلینیک‌های ویژه و مراکز سرطان به بهره‌برداری خواهد رسید، پس از آن‌ هم  ۱۴۰۰ پروژه تا ۱۲ فرودین‌ماه ۱۴۰۰ به مناسبت سالگرد تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران به بهره‌برداری خواهد رسید.

تقوی نژاد گفت: برخی از این پروژه‌ها، پروژه‌های بزرگی‌است که آرزوی دیرینه مردم است. ما پروژه مهدی کلینیک را داریم که هزار تخت را در همین دولت در اختیار مردم قرار می‌دهیم. این پروژه بزرگترین طرح بیمارستان سازی در طول تاریخ نظام سلامت کشور است. گرچه در حال حاضر بیمارستان‌هایی با همین تعداد تخت وجود دارد اما اینکه یک بیمارستان با این تعداد تخت، در یک زمان تاسیس شود، اقدام قابل توجهی است. 

معاون توسعه منابع و برنامه‌ریزى وزیر بهداشت تصریح کرد: همیشه گمان می‌رود شهرستان‌های محروم از تجهیزات درمانی بی‌بهره‌اند اما در شهرهای اطراف تهران مثل پاکدشت و اسلامشهر که نیازمند ساخت بیمارستان بودند، با پیشرفت بسیار خوبی این امر در حال تحقق است. حدود ۹۳ پروژه داریم که در این مدت به بهره‌برداری می‌رسد و ۲۳ پروژه  هم در حال حاضر آماده بهره‌برداری است.

او در پایان بیان کرد: ما تا کنون ۱۶۴ شهید کادر درمانی را شناسایی کرده‌ایم که در هفته دولت ۱۶۴ پروژه به نام آن شهیدان نامگذاری شد و این از مواردی بود که در دستور کار قرار گرفته است.