تأثیر کرونا بر سلامت مادران باردار

مهری مشایخی عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان ، درخصوص تأثیر کرونا بر بارداری اظهار داشت: در ایران مانند تمام کشورهای دنیا برای درمان زوج‌های نابارور از روش‌های نوین استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به IVF، تخمک اهدایی و رحم اجاره‌ای اشاره کرد البته زوجین باید قبل از استفاده از روش‌ها اقدامات تشخیصی را انجام دهند و بر اساس اندیکاسیون‌ها از این روش‌ها استفاده می‌شود.

اخبار اجتماعیوی با بیان اینکه زوجین نابارور در این دوران باید اقدامات تشخیصی را انجام دهند، گفت: در کشور ما همه روش‌های درمان انجام می‌شود و میزان موفقیت به اندازه سایر کشورهاست.

این متخصص زنان در پاسخ به این پرسش که بیماران بیشتر از کدام روش استفاده می‌کنند، افزود: آ یو آی، آی وی اف و میکرواینجکشن از جمله روش‌هایی است که فرد با آنها درمان می‌شود اما اثربخشی روش‌های درمان بر اساس سن زوجین متفاوت است و اثربخشی این روش‌ها از 30 تا 45 درصد است.

مشایخی درخصوص تأثیر کرونا بر بارداری افراد، گفت: کرونا ویروسی ناشناخته است و هنوز فرصت مطالعاتی کافی نداریم، اما ابتلای مادر باردار می‌تواند عوارضی را بر روی جنین داشته باشد؛ طبق آخرین مطالعات, کرونا از مادر به جنین منتقل می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان گفت: شاید عوارض این ویروس که روی جنین چه اثراتی می‌گذارد طی سال‌های بعد ببینیم، لذا لازم است اگر کسی قصد بارداری در این دوران را دارد، بررسی‌های دقیقی انجام دهد و سپس اقدام به بارداری کنند اما توصیه می‌شود اگر زوج جوان هستند حاملگی را به تعویق بیندازند تا شیوع اپیدمی کاهش پیدا کند. توصیه می‌شود از بارداری در اوج بیماری پرهیز شود و در صورت بارداری نیز مراقبت‌های لازم را انجام دهند.