به گزارش افکارنیوز، مجید امرایی، مدیر سرای روزنامهنگاران ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح برنامههای این نهاد در بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: امسال، دومین سال حضور سرای روزنامهنگاران در نمایشگاه کتاب است. طبق برنامهای که طراحی شده، طی مدت برگزاری نمایشگاه، هر روز در غرفه سرا پذیرای دوستان خبرنگار و اهالی رسانه هستیم.

وی افزود: دوستان خبرنگار می‌توانند با هماهنگی با غرفه سرا، نشست‌ها، گفتگو‌ها و یا مصاحبه‌های خود را در این غرفه انجام دهند. به علاوه برای بازه زمانی ۱۴ تا ۲۲ اردیبهشت که در نمایشگاه حضور داریم، سلسله ‌نشست‌هایی با موضوع مختلفی در حوزه کتاب و رسانه، در این غرفه برگزار می‌شوند که هم مدیران رسانه و هم اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران حوزه رسانه، کتاب و ارتباطات در این برنامه‌ها حضور خواهند داشت و از نزدیک با مخاطبانشان گفتگو خواهند کرد.

امرایی در ادامه گفت: چندین برنامه رونمایی کتاب هم قرار است در غرفه سرای روزنامه‌نگاران برگزار شود. سعی داریم طراحی فضای غرفه‌ به گونه‌ای باشد که همکاران و دوستان رسانه‌ای ما، برای ارسال اخبارشان مجبور نباشند به محل رسانه‌شان بروند و این امکان را داشته باشند که تا از محل غرفه سرا، اخبار خود را مخابره کنند. به همین جهت در حال برنامه‌ریزی و تدارک چندین دستگاه رایانه و تهیه خط اینترنت برای غرفه هستیم. البته وسعت این طرح بستگی به متراژ غرفه‌ای دارد که در اختیار ما قرار می‌دهند.

مدیر سرای روزنامه‌نگاران گفت: درخواستی که ما برای مساحت غرفه داده‌ایم، بیش از ۱۰۰ متر است تا بتوانیم فضایی را برای صندلی‌ نشست‌ها، محلی را برای پذیرایی از میهمانان و محلی را برای گفتگو‌هایی که دوستان خبرنگار انجام می‌دهند، اختصاص بدهیم. اگر متراژ بیشتری برای غرفه سرا در نظر گرفته شود، می‌توانیم رایانه‌های بیشتری برای غرفه در نظر بگیریم.

امرایی ادامه داد: سال گذشته، اولین سالی بود که سرای روزنامه‌نگاران ایران فعالیتش را شروع کرده بود و تلاش همکارانمان بر برپایی تعدادی برنامه و نشست بود. امسال تلاش داریم در دومین حضورمان در نمایشگاه کتاب، بهتر از سال گذشته کار کنیم؛ چون نمایشگاه کتاب تهران یک رویداد بین‌المللی است و ما هم سعی داریم در حد وسع و توانمان، ارتباط میان کتاب و رسانه را بهبود ببخشیم و سهم خودمان را در این راه ادا کنیم.

وی گفت: اگر قرار باشد سمبل و نمادی از یک رویداد بین‌المللی را در کشورمان مثال بزنیم، باید از نمایشگاه کتاب تهران نام ببریم. البته این رویداد هنوز ضعف‌هایی دارد. یکی از این نقاط ضعف، آن است که ما هر سال، اهالی کتاب در عرصه بین‌الملل را دعوت می‌کنیم؛ در حالی‌که هنوز نتوانستیم مخاطبان بین‌المللی را به نمایشگاهمان جذب کنیم. به علاوه نمایشگاه ما هنوز انعکاس بین‌المللی ندارد. این رویداد وقتی می‌تواند بین‌المللی و کاملاً تاثیرگذار باشد که هم اهالی کتاب مانند ناشران، هم مخاطبان و خریداران بین‌المللی را به خود جذب کند. به علاوه عامل سومی هم در این میان مطرح است و آن انعکاس بین‌المللی است. هرگاه این ۳ عامل در کنار یکدیگر وجود داشته باشند، می‌توان منتظر تاثیرگذاری نمایشگاه کتاب در عرصه فرهنگ بین‌الملل باشیم.