وضعیت اینترنت دانشجویان به کجا رسید؟

حدود ۸ ماهی از بروز ویروس خطرناک کرونا در کشور می‌گذرد و به همین ترتیب نهادهای بهداشتی  برای حفظ سلامت جسمانی افراد به خصوص دانشجویان آموزش‌ها را از حضوری به مجازی تغییر داده اند.

در ترم کرونایی گذشته بسیاری از دانشجویان به علت زندگی در مناطق محروم و هزینه بر بودن اینترنت‌ها تصمیم به حذف ترم کرونایی خود گرفتند تا به اینصورت کلاس‌ها را به شیوه سنتی یا حضوری در شرایط عادی ادامه دهند.

آموزش‌های مجازی در تمامی دانشگاه‌های کشور از نیم سال دوم تحصیلی سال ۹۸_۹۹ آغاز شد، برخی از دانشگاه‌ها به شیوه مناسب این مسیر را ادامه دادند و برخی دیگر با مشکلات وسیعی مواجه شدند، اما با وجود تمامی این درگیری‌ها موضوع تهیه اینترنت وهزینه بر بودن آن یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های جامعه دانشگاهی به خصوص برای دانشجویان شناخته شد.

با توجه به هزینه بسیار بالای کلاس‌های مجازی به منظور شرکت دانشجویان در کلاس‌های آموزشی، رایگان شدن حجم اینترنت مصرفی کلاس‌های مجازی درخواست تمامی دانشجویان است و برای تحقق  آن وزارت ارتباطات وعده‌هایی داده است.

البته که برخی دانشجویان از رایگان نبودن اینترنت مصرفی برای شرکت در کلاس‌های آموزشی گله داشتند و طبق این موضوع وزارت ارتباطات اعلام کرد که تنها آی‌پی‌هایی که توسط دانشگاه‌ها اعلام شده، رایگان است و دانشجویان باید از آن‌ها استفاده کنند.

رایگان شدن دامنه اینترنت تمامی دانشگاه های کشور

سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران اظهار کرد: برای رفع مشکل اینترنت دانشجویان از چند طریق اقدام کرده ایم و طبق ملاقاتی بین وزرای علوم و ارتباطات تصمیم بر این شد تا دامنه اینترنت تمام دانشگاه‌های کشور به صورت رایگان باشد.

او با بیان اینکه دانشگاه تهران برای دانشجویان مناطق کمتر برخوردار به دنبال تهیه بسته‌های اینترنتی است، تاکید کرد: نیاز دانشجویان به اینترنت و مشکلات مادی آن‌ها باید از طریق فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها گواهی شود؛ به این‌صورت بسته‌های حمایتی در اختیارشان قرار بگیرد تا دانشجویان از فرایند آموزش عقب نمانند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره اتصال دانشجویان به اینترنت گفت: طبق بررسی‌های وزارت علوم اعلام شد که ۳ الی ۵ درصد دانشجویان در روستا‌های دور افتاده یا مناطق محروم مشکل اتصال به اینترنت دارند.

عدم همکاری اپراتورها با دانشگاه ها به منظور کاهش هزینه اینترنت 

سیاوش خرسندی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر طبق رایزنی‌هایی که با وزارت ارتباطات انجام داده است قصد کاهش یا بی هزینه کردن تعرفه اینترنت دانشجویان را باتوجه به مجازی بودن آموزش‌ها دارد، اما همکاری اپراتور‌ها در این زمینه کمی ضعیف بوده و قول‌های خود را عملی نمی‌کنند.

خرسندی ادامه داد: در کلاس‌های مجازی، ارتباطات ویدیوئی هزینه بر بوده و به یک معضل بزرگ برای استادان و دانشجویان تبدیل شده است؛ چراکه برای برگزاری درست آموزش‌ها به این تکنیک احتیاج داریم، اما همکاری اپراتور‌ها برای رفع مشکل اینترنت دانشجویان ضعیف بوده و انتظار داریم این همکاری تا حدودی تقویت شود.

وضعیت اینترنت دانشجویان به کجا رسید؟

رایزنی های وزارت ارتباطات و وزارت علوم به منظور رفع اینترنت دانشجویی

حتی وزیر علوم به منظور درک دانشجویان با توجه به مجازی شدن کلاس‌ها و هزینه بر بودن اینترنت دانشجویان نامه‌ای به وزیر ارتباطات نوشته است و در آن خواستار کاهش تعرفه اینترنت دانشجویان شده است که در ادامه می‌خوانید.

منصور غلامی وزیر علوم در نامه‌ای به محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: بررسی‌های میدانی از دانشگاه‌ها نشان می‌دهد ابلاغیه کاهش تعرفه اینترنت به اپراتور‌های ارائه دهنده خدمات پهنای باند هنوز جنبه عملیاتی نیافته است.

در متن نامه غلامی به وزیر ارتباطات آمده است:

«همانگونه که مستحضرید شرایط خاص حاصل از شیوع ویروس کرونا نه تنها ایران بلکه تمام جهان را تحت تأثیر شدید خود قرار داده است و از این رو تمام روش‌های کاری و ارتباطی و آموزشی دچار دگرگونی غیرمنتظره‌ای شده اند.

اولویت‌های پشتیبانی از خدمت رسانی به مردم و استفاده از زیرساخت فناوری اطلاعات به عنوان عامل توانمندساز در کشور‌های مختلف متناسب با اقتضائات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی متفاوت است. به دلیل حضور گسترده نسل جوان کشور در فعالیت‌های آموزشی به عنوان دانشجو یا استاد در حال حاضر پشتیبانی از فعالیت‌های تحصیلی آن‌ها یکی از موارد مهم مدیریت بحران در کشور محسوب می‌شود.

بر این اساس جنابعالی با تشخیص درست و به موقع نیاز جوانان این مرز و بوم پیشنهاد ارائه رایگان حجم مشخصی ظرفیت اینترنت جهت استفاده آحاد مردم و همچنین کاهش هزینه‌های دسترسی دانشجویان به اینترنت را به منظور کاهش فشار مالی برگزاری کلاس‌های الکترونیک، ارائه کردید که این موجب آرامش روحی بخش بزرگی از جامعه خصوصاً اکثر جوانان و نیز اساتید دلسوز ایشان شد.

پیرو این تدبیر، مکاتبات متعددی توسط وزارت علوم با دانشگاه‌ها انجام شده و به صورت همزمان تعامل نزدیک و مستمری با معاونین وزارت ارتباطات طی جلسات متعدد حضوری و غیرحضوری صورت پذیرفت که منجر به صدور ابلاغیه کاهش تعرفه به اپراتور‌های ارائه دهنده خدمات پهنای باند شد.

با این وجود بررسی‌های میدانی و بازخورد‌های همکاران دانشگاهی نشان می‌دهد که هنوز این ابلاغیه‌ها جنبه عملیاتی پیدا نکرده و پیش بینی می‌شود فشار روحی و بار روانی جامعه دانشگاهی همزمان با شروع برگزاری و حضور در کلاس‌های الکترونیکی به شدت زیاد شود.

البته جنابعالی به خوبی واقف هستید که این همکاری علاوه بر جنبه‌های ارزنده فوق الذکر، یک سرمایه گذاری طولانی مدت است و عملاً اقداماتی که لازم بود ظرف چند سال آتی و با تلاش زیاد در راستای استفاده از بستر فناوری برای ارائه خدمات (خصوصاً در بحث آموزش و یادگیری) صورت گیرد، اکنون در بحران حاضر به یک فرصت ارزشمند تبدیل شده و امید است با همراهی شما و همکاران وزارت ارتباطات به عنوان زیربنای اساسی تحول دیجیتال موجب توسعه گسترده‌تر، مؤثرتر و به روزتر علم و دانش و اشتراک دانش در ایران شود.

خواهشمند است دستور فرمائید با عنایت به محدودیت زمانی موجود به نحو مقتضی اقدام لازم در این خصوص مبذول و در صورت صلاحدید تفاهم نامه تکمیلی نیز برای هم افزایی در این راستا با وزارت عتف تنظیم شود».

همچنین برای رفع این معضل ستار هاشمی، معاون وزیر ارتباطات درباره برنامه این وزارت خانه برای رایگان سازی ترافیک آموزش مجازی مراکز دانشگاهی در ترم جدید یا ترم تحصیلی ۹۹_۱۴۰۰ اظهار کرد: به علت تعطیلی مراکز دانشگاهی با توجه به شیوع ویروس کرونا و کمک حداکثری به آموزش به عنوان یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه کشور در شرایط اجتماعی و اقتصادی اعلام شد تا وزارت ارتباطات در اقدامی داوطلبانه تصمیم به ارائه ترافیک رایگان در بستر شبکه ملی اطلاعات به جامعه دانشگاهی یعنی استادان و دانشجویان بگیرد این دستورالعمل در برنامه وزارت ارتباطات قرار گرفته است.

علت برخوردار نشدن دانشجویان از اینترنت دانشجویی در ترم قبل

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره اعتراض دانشجویان به برخوردار نشدن از اینترنت رایگان در ترم گذشته، اظهار کرد: اینترنت دانشجویی مختص کسانی است که آموزش را از طریق اینترنت دانشگاه‌ها ببینند. برخی اعتراض می‌کنند که هزینه اینترنت ما کاهش پیدا نکرده و دلیلش این است که این دانشجویان اینترنت خود را از مسیری غیر از دانشگاه گرفته اند.

او ادامه داد: این دانشجویان اینترنت خود را از پلتفرم‌هایی غیر از پلتفرم اصلی دانشگاه‌ها گرفته بودند در حالی که اینترنت دانشجویی شامل این موارد نمی‌شود بلکه شامل دانشجویانی می‌شود که از طریق پلتفرم دانشگاه‌ها وصل می‌شوند.

گفتنی است، حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات در این رابطه گفته است، تخصیص اینترنت با دانشجویان شامل پلتفرم‌های آموزش مجازی مورد تایید وزارتخانه‌های علوم است که با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها، کلاس‌های درس به صورت مجازی روی این بستر‌ها برگزار شود. آدرس IP پلتفرم دانشگاه‌ها در اختیار اپراتور‌ها قرار می‌گیرد و به این وسیله دسترسی به این سایت‌ها برای دانشجویان شامل تسهیلاتی می‌شود.

وضعیت اینترنت دانشجویان به کجا رسید؟

اما با تمام این تفاسیر تاکنون مشخص نشده است که این خواسته دانشجویان تا چه زمانی محقق می شود و وعده رایگان شدن اینترنت دانشجویان، رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت.