طرح های جدید دارویی و تحقیقاتی برای درمان کرونا

حدود 7 ماه از شیوع بیماری کرونا در کشورمان می گذرد و هنوز روش درمانی و واکسن مشخص و مورد تاییدی برای آن وجود ندارد و همه ی کشورها در حال آزمون و خطای روش های مختلف درمانی هستند.

در این میان محققان ایرانی از همان ماه های اول شیوع کووید 19، توانستند به روش درمانی خوبی برای بهبود بیماران بدحال کرونایی دست یابند که به روش "پلاسمادرمانی" یعنی اهدای پلاسمای خون افراد بهبود یافته از کرونا به مبتلایان شناخته شده است.

نیاز به پلاسما برای بیماران کرونایی بیشتر از استقبال مردم است!

دکتر ابوالقاسمی گفت: تأثیر پلاسمادرمانی بر روند بهبودی بیماران کرونایی و کاهش مرگ و میر بسیار مؤثر بوده و همه جای دنیا از این روش استفاده می کنند. ما انتظار داریم که استقبال افراد بهبود یافته از کرونا برای اهدای پلاسمای خون بیشتر از این ها باشد. اما هنوز نیاز به پلاسما بیشتر از استقبال مردم است و به حد قابل قبول نرسیده ایم.

وی خاطرنشان کرد: نمی توانیم بگوییم اهدای پلاسما در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر کمتر بوده اما نیاز بیماران کرونایی برای دریافت پلاسما بیشتر است.  ما در مرکز بقیه الله، یک مرکز پلاسما فقط مخصوص بیماران کرونایی احداث کرده ایم  و انتظار داشتیم حداقل روزانه 10 الی 15 نفر به مرکز ما مراجعه کنند اما به این انتظار نرسیده ایم.

پلاسمادرمانی؛ درمانی ارزان و خداپسندانه برای بیماران کرونایی

او افزود: مردم باید بدانند که اهدای پلاسما بسیار کار خداپسندانه و نجات دهنده ای هست و اصلا قابل مقایسه با داروهای گران قیمت برای درمان کرونا که در بیمارستان ها استفاده می شود نیست. یک روش ارزان است که اگر کسی در این روش مشارکت کند اجر معنوی بسیار بالایی دارد.

ابوالقاسمی گفت: دانشگاه بقیه الله شروع کننده بحث پلاسما درمانی بود و الان این روش به صورت یک خدمت و به عنوان یک روش درمانی توسط سازمان انتقال خون در شهرستان ها مدیریت می شود و ما هم در بقیه الله آن را انجام می دهیم. کشور آمریکا و اروپایی ها نیز تجربه ما را در پلاسمادرمانی استفاده کردند  و الان در بسیاری از کشورهای عربی این روش درمانی در حال اجراست و موفقیت آمیز هم بوده است.

طرح های جدید دارویی و تحقیقاتی برای درمان کرونا

رئیس دانشگاه بقیه الله با بیان اینکه هنوز داروی جدیدی در پروتکل درمانی بیماران مبتلا به کرونا معرفی نشده و کماکان درمان ها روی داروهای مطرح شده در حال انجام است، بیان کرد: پس از شیوع کرونا، در دانشگاه بقیه الله طرح های مختلفی از نظر پروتکل ها، بررسی ها و درمان های مختلف به صورت تحقیقاتی در حال اجراست و نتایج آن به مرور در اختیار کمیته علمی وزارت بهداشت قرار می گیرد و خود ما نیز از نتایج آن استفاده می کنیم.

کشور آمریکا و اروپایی ها نیز از تجربه ما در پلاسمادرمانی استفاده کردند  و الان در بسیاری از کشورهای عربی این روش درمانی در حال اجراست.

خدمات بیمارستان بقیه الله برای بیماران کرونایی

وی ادامه داد: بخشی از بیمارستان بقیه الله را که به بیماران کرونایی اختصاص دادیم، الان تقریبا ظرفیتش  پر شده است یعنی در واقع بیشتر از هر موقعی در دو سه ماه گذشته، این ظرفیت تکمیل شده است. در این بخش همه امکانات سی سی یو و آی سی یو را در اختیار بیماران کرونایی قرار داده ایم.

او اضافه کرد: فکر می کنم بزرگترین بیمارستان نیروهای مسلح هستیم که بیش از یک سوم کل بار کرونای نیروهای مسلح به همراه 50 درصد خدماتی که به مردم آزاد می دهیم را به دوش می کشیم. بخش دیگر از بیمارستان بقیه الله هم که باید فعالیت های مربوط به بیماری های قلبی، کودکان و سرطانی ها را انجام بدهد هم به طور کاملا جدا، کار رسیدگی و درمان بیماران را انجام می دهد.

وضعیت تأمین دارو برای کودکان سرطانی با توجه به تحریم های ظالمانه

رئیس انجمن علمی خون و سرطان کودکان ایران در خصوص تأمین داروهای کودکان سرطانی با توجه به تحریم ها هم گفت: کشور به هر طریق قانونی حتی در شرایط سخت تحریم ها، داروها را تأمین می کند و نمی گذارد مردم در سختی بمانند و صدمه ببینند. تا الان تلاش بر این بوده که بار مالی داروها و هزینه های درمان بر دوش خانواده ها نباشد و مسئولین مربوط و بیمه ها مردم را تحت حمایت قرار می دهند.

حسن ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه تا جایی که امکان دارد باید از تجمعات مردم پیشگیری شود، عنوان کرد: اگر با این منوال پیش برویم موج دوم کرونا که در آن هستیم فشار زیادی بر بیمارستان ها ، کادر درمان و اقتصاد بیمارستان ها وارد می کند.

رئیس دانشگاه بقیه الله (عج) به بهداشت نیوز گفت: علاوه بر تأمین سخت اعتبارات، الان در شرایطی هستیم که مردم باید خودشان با رعایت مسائل بهداشتی و عدم شرکت در محافل عمومی و تجمعات، موج ابتلا به کرونا را سبک کنند تا بیمارستان ها نفسی بتوانند بکشند. این روزها موج سنگینی  از بیماران به بیمارستان ها و مراکز مراجعه می کنند و باید راه هایی برای کنترل و قطع زنجیره انتقال در نظر گرفته شود.