افزایش شیوع ۳ بیماری مشترک انسان و دام

حمیدرضا شیرزادی بعدازظهر شنبه در گردهمایی کشوری کارشناسان بیماری‌های قابل‌انتقال بین انسان و دام در اردبیل تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین این بیماری‌ها بیماری تب مالت است که در استان‌های لرستان، کردستان، کرمانشاه و همدان گزارش می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری تب مالت بیماری قابل‌انتقال به انسان از طریق دام است، بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت نگه‌داری دام و رعایت نشدن بهداشت در نگه‌داری از عوامل تشدید بیماری است.

 رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت به ضرورت مصرف فرآورده‌های لبنی پاستوریزه نیز اشاره کرد و گفت: بی‌توجهی به این موضوع در کنار کشتار و عرضه بهداشتی دام موجب شده است تب مالت در کشور با افزایش همراه شود.

شیرزادی همچنین به توسعه صنایع دام‌پروری بی‌توجه به ضرورت‌های علمی اشاره کرد و افزود: همچنان در روستاها موارد متعددی از بی‌توجهی به بهداشت دام و یا زندگی در کنار دام مشاهده می‌شود.

وی با تأکید به ضرورت اطلاع‌رسانی گسترده به روستاییان و دامداران ادامه داد: در عین حال در سطح شهرها نیز لازم است پرهیز از مصرف مواد لبنی سنتی فرهنگ‌سازی شود.

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به افزایش آمار بیماری سیاه‌زخم در برخی استان‌ها متذکر شد: با توجه به افزایش آمار این بیماری از ۱۰۶ مورد در سال ۸۹ به ۲۱۹ مورد در سال‌های گذشته لازم است اقدامات بهداشتی در این خصوص موردتوجه قرار گیرد.

وی به شیوع این بیماری در تعدادی از استان‌ها به ویژه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، اصفهان و خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: از جمله اصلی‌ترین دلایل افزایش آمار ابتلا به سیاست‌های واکسیناسیون مرتبط است.

شیرزادی همچنین به شیوع بیماری سالک که از موش‌های صحرایی و پشه‌ها انتقال می‌یابد، اشاره و تصریح کرد: عمده دلیل افزایش شیوع این بیماری به بهداشت محیطی مرتبط است.

رئیس اداره زئونوز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وجود زباله و نخاله ساختمانی در محل زندگی به تشدید بیماری کمک می‌کند، ادامه داد: کانون بیماری سالک بیشتر در مناطق روستایی است.

وی در تشریح آخرین وضعیت بیماری کریمه کنگو افزود: این بیماری از طریق کنه دام انتقال می‌یابد و در فصول گرم میزان انتقال به انسان با افزایش همراه است.

به گفته شیرزادی بیماری کریمه کنگو بیشتر در استان‌های ساحلی شایع است و دلیل عمده آن کشتار و نگه‌داری غیرمجاز دام عنوان می‌شود.

وی همچنین به ثبت ۱۶۲ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور اشاره و تصریح کرد: ۸۰ درصد از حیوان گزیدگی  های ثبت شده که در اغلب استان ها رواج دارد، سگ‌گزیدگی است.