سدهای معشیتی در خلخال ایجاد شود

بشیر خالقی ظهر امروز در جمع مدیران دستگاههای اجرایی در خلخال اظهار داشت: شهرستانهای خلخال و کوثر از یک محرومیت تاریخی رنج می‌برد و به دلیل نبود زیرساختهای مناسب نسبت به سایر نقاط استان از توسعه لازم برخوردار نیست.

وی افزود: این منطقه علی رغم داشتن پتانسیل لازم برای توسعه فاقد راههای مواصلاتی وشریانهای حیاتی برای حضور سرمایه‌گذاران است.

نماینده مردم خلخال و کوثر احداث سد شهید پستی و سدهای معیشتی دیگر را از نیازهای اساسی این منطقه خواند و گفت: علی رغم اینکه این 8 پروژه در مجلس مطالعه شده بود ولی تا به حال عملیات اجرایی آن شروع نشده به طوری که اجرای این سد به یک خواسته و مطالبه عمومی تبدیل شده است.

خالقی تصریح کرد: بیش از 500 میلیون مترمکعب آب از طریق رودخانه‌های فصلی و دائمی خلخال و کوثر بدون استفاده از حوزه آبریز قزل اوزن خارج می‌شود٬ در حالی سهم استان از حق آبه 130 میلیون متر مکعب است و مسئولان  باید با احداث این سد و مهار آبهای سطحی علاوه بر تامین آب شرب و کشاورزی زمینه رونق به بخش کشاورزی و افزایش درآمد به شهرها وکلان شهرها را به وجود بیاورند.

وی بیان کرد: 46 درصد جمعیت این منطقه تحت پوشش کمیته امداد  هستند و به دلیل محرومیت حاکم بر منطقه حداقل دوسوم جمعیت خورش رستم در چند سال اخیر به شهرها و کلان شهرها مهاجرت کرده است و از جمعیت 35 هزار نفری کمتر از 12 هزار نفر ساکن این بخش هستند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی احداث جاده اردبیل سرچم را مثل فرودگاه اردبیل یک اشتباه فنی و کار غیرکارشناسی خواند و افزود: این جاده در طول سالهای گذشته امتحان خود را پس داده و به قتلگاه رانندگان تبدیل شده وهیچ توجیه فنی و اقتصادی ندارد.

خالقی اظهار کرد: با تکمیل و راه اندازی این جاده فاصله اردبیل تا تهران حدود 80کیلومتر کاهش می یابد و این مناطق جنوب استان نیز از بن‌بست خارج شده و سبب رشد و شکو فایی منطقه خواهد شد.