غواصی در ساحل زاینده‌رود جان می‌گیرد

ساحل رودخانه زاینده‌رود به‌دلیل دمای پایین آب، شور نبودن و البته شرایط آب و هوایی مطلوب به محل مناسبی برای آماده‌سازی ناجیان غریق برای شرکت در مسابقات انتخابی تیم ملی و تقویت قوای امدادرسانی آنها تبدیل ‌شده است.

در همین راستا سواحل رودخانه زاینده‌رود و استخر استاندارد شهر چادگان که محل مناسبی برای تمرین و آماده‌سازی ورزشکاران رشته‌های شنا، غواصی و نجات غریق است از سوی هیئت غواصی و نجات‌ غریق استان اصفهان میزبان برگزاری مسابقات ورزشکاران امدادگر شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان چادگان در گفت‌وگو با تسنیم از شرکت 140 منجی غریق در مسابقه غواصی و نجات‌غریق در چادگان خبر داد و گفت: این مسابقه 2 روزه که شرکت‌کنندگانی از تمام شهرستان‌های استان اصفهان در آن حضور دارند، در دو ماده 66 متر حمل آدمک در استخر و 200 متر دریاچه برگزار شد.

مهدی نجاری ادامه داد: برگزاری مسابقات غواصی در ساحل زاینده‌رود با تمام امکانات ایمنی انجام و امنیت جانی تمام شرکت‌کننده‌ها تأمین شده است و البته شنا کردن برای مردم عادی همچنان ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: سواحل رودخانه زاینده‌رود بسیار حادثه‌خیز است و افراد زیادی به علت آشنا نبودن به فنون شنا و بی‌احتیاطی دچار غرق‌شدگی می‌شوند، پس باید تلاش کنیم منجی‌ها همیشه در آمادگی کامل باشند و کسانی هم که می‌خواهند به این رشته ورود کنند راه‌شان تسهیل شود، یکی از راه‌های تشویق جوانان چادگانی برای فعالیت در این رشته دعوت از تیم‌های مختلف استان در شهرستان چادگان است.

رئیس هیئت غواصی و نجات غریق استان اصفهان نیز در در حاشیه برگزاری این مسابقه در گفت‌وگو با تسنیم به موقعیت مناسب چادگان و تأثیر طبیعت این شهر روی عملکرد ورزشکاران اشاره کرد و اظهار داشت: این مسابقه با هدف آمادگی منجی‌های منتخب استان اصفهان برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور که در دی‌ماه و بهمن‌ماه سال جاری در یکی از استان‌های شمالی کشور برگزار خواهد شد، انجام می‌شود.

محسن تابش‌فر افزود: اصل رسالت منجیان غریق در واقع نجاتِ غریق و داشتن سرعت عمل در حوادث است و باید منجیان غریق به قدری آماده باشند که فردی را که دچار حادثه شده است در کمترین زمان نجات دهند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین رسالت هیئت نجات ‌غریق بحث امدادرسانی است و به همین خاطر به بحث قهرمانی کمتر از امداد و نجات پرداخته ‌شده است اما برای برگزاری این‌چنین مسابقات و گردهم‌هایی منجیان باید تلاش کرده تا  رتبه‌های قهرمانی کشور و حتی جهان را در این رشته خطیر و حساس کسب کنیم.

رئیس هیئت غواصی و غریق نجات استان اصفهان افزود: اصفهان تاکنون منجی‌های ماهر و خوبی داشته اما هیئت نجات‌غریق به‌دنبال پرورش منجی‌های شهرستانی نیز هست و باید روزی آن‌قدر پیشرفت کنیم که در هر خانه و خانواده یک منجی داشته باشیم.

وی همچنین به چند مورد از وظایف منجی‌ها اشاره کرد و افزود: منجیان باید افزون بر گواهینامه نجات‌غریق، برگ آمادگی معتبر متعلق به سال جاری داشته باشند CPR را بدانند، از نحوه انجام کمک‌های اولیه و آموزش‌های نجات‌غریق آگاهی داشته باشند و حداقل هر هفته یک‌بار تمرینات لازم برای مدیریت حوادث و تشخیص پتانسیل آن را به‌صورت گروهی انجام دهند.

تابش فر افزود: از کارکنان فوریت‌های امداد انتظار می‌رود به‌سرعت و با روشی مناسب نسبت به حوادث، واکنش نشان دهند، این مسئولیت شامل منجیان استخرها می‌شود، به این ترتیب باید بیشتر از آنکه واکنشی باشد، به موارد پیشگیری بپردازد، منجیان باید به کمک دانش و اجرای اصول نجات و امداد، به غیر از حوادث مربوط به آب، از کلیه حوادث، پیش از وقوع، عمق، عمیق و کم‌عمق و شناگرانی که مشکلاتی در مهارت‌های آبی دارند مراقبت به عمل‌آورند، از شناگران قسمت کم‌عمق نیز به‌اندازه مراجعان منطقه عمیق مراقبت کنند.

به گزارش تسنیم، هرساله افراد بسیاری در اثر آشنانبودن به فنون شنا و بی‌احتیاطی در رودخانه زاینده‌رود جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع لزوم توسعه بیشتر فعالیت غواصان و ناجیان غریق در شهرهای ساحلی استان اصفهان را بیش‌ازپیش نمایان می‌سازد.