دام سالم، غذای سالم و انسان سالم شعار روز ملی دامپزشکی

بهمن نقیبی مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده است، اظهار کرد: کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از جمله مهمترین وظایف سازمان دامپزشکی کشور محسوب می‌شود، در این راستا سالیانه و بر اساس برنامه‌ای مدون که در آغاز هرسال تدوین و به روزرسانی می‌شود میلیون‌ها نوبت سر دام در سرتاسر کشور بر علیه بیماری‌های واگیر دار و مشترک مایه کوبی می‌شوند.

کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی هدف اصلی سازمان دامپزشکی

او افزود: در دامداری‌های صنعتی از طریق تست، شناسایی و جداسازی دام‌های آلوده به بیماری‌های مهم بروسلوز و سل گاوی از شیوع و گسترش این بیماری‌ها در کشور و انتقال به انسان‌ها جلوگیری می‌شود. همچنین واکسیناسیون افزون بر نیم میلیون قلاده سگ صاحبدار بر علیه بیماری خطرناک و قابل انتقال به انسان یعنی هاری، وضعیت کشور را در ارتباط با کنترل بیماری در حد قابل قبولی حفظ کرده است. شواهد و مستندات موجود در سامانه ثبت بیماری‌ها در شش ماهه اول سال نسبت به سال قبل بیانگر کاهش قابل توجه تعداد بیماری‌های دامی بوده است که از موثر بودن اقدامات انجام گرفته در این بخش حکایت دارد.

نقیبی ادامه داد: انجام اقدامات ترویجی در افزایش آگاهی‌های عمومی دامداران در ارتباط با بیماری‌های مختلف دامی، تبیین نقش و اهمیت اقدامات کنترلی و قرنطینه‌ای و امنیت زیستی برای آنان در ارتقای بهداشتی دام و جایگاه دام به منظور کاهش بیماری‌ها موثر بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به پیام روز ملی دامپزشکی گفت: ضمن تبریک و شادباش این روز بزرگ به تمامی همکارانم در سرتاسر کشور که ایثارگرانه در سنگر سلامت کشور و به صورت گمنام مشغول فعالیت هستند، می‌خواهم به ملت شریف ایران اعلام کنم که فرزندان شما در تشکیلات دامپزشکی از طریق کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی با هدف حفظ سرمایه دامی و صیانت از این گنجینه ملی و تضمین سلامت فرآورده‌های خام دامی در پی اجرایی کردن شعار همیشگی خود یعنی دام سالم؛ غذای سالم و انسان سالم بوده و در این خدمت رسانی صادقانه شوق و اشتیاقی وصف ناپذیر داشته چرا که به یکایک شما عشق ورزیده و حفظ سلامتی تان را وظیفه اصلی خود می‌دانند.

زنگ خطر طیور پرورشی به صدا در آمد

نقیبی در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش ویروس آنفلوانزا حاد پرندگان بیان کرد: طی هفته‌های اخیر مواردی از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد را در تعدادی از کشور‌های جهان و به ویژه همسایه داشته‌ایم و این موضوع زنگ خطر بزرگی برای ما و فعالان بخش پرورش طیور صنعتی در کشور است. از طرفی طی روز‌های اخیر شاهد ورود پرندگان مهاجر به کشور هستیم که می‌توانند این نگرانی را تشدید کنند.

به گفته او، هرگونه غفلت در رعایت مسائل بهداشتی در مزارع پرورشی کشور می‌تواند تبعات فاجعه باری به دنبال داشته باشد، در همین ارتباط به تمامی ادارات کل دامپزشکی استان‌ها توصیه‌های اکید به همکاری نزدیک با شاغلان حرفه و دستگاه‌های مرتبط اجرایی شده است و جلسات منظم هماهنگی در حال برگزاری است.

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی ادامه داد: نظارت و پایش بر مجموعه اقدامات مراقبتی به طور مستمر در جریان بوده و امکانات تشخیصی در تمامی استان‌ها آماده انجام آزمایش‌های لازم هستند. امیدوار هستیم با رعایت دقیق برنامه‌های ابلاغی دامپزشکی توسط مسئولان فنی بهداشتی و مدیران فارم‌ها سال سخت پیش رو را به آرامی طی کنیم.

چالش تامین واکسن و کیت‌های آزمایشگاهی

او درباره وضعیت تامین و توزیع واکسن در شرایط فعلی تحریم گفت: بخش دامپزشکی کشور همانند سایر بخش‌ها به واسطه تحریم‌های ظالمانه در تامین تعدادی از واکسن‌ها و مواد آزمایشگاهی و کیت‌های تشخیصی بیماری‌ها با چالش‌هایی مواجه است و ناچار به اعمال مدیریت سختگیرانه در استفاده از منابع محدود در اختیار هستیم.

نقیبی افزود: در شش ماهه نخست سال به واسطه حمایت‌های مقامات عالی کشور در تامین ارز مورد نیاز و به بهره برداری رسیدن خط تولید تعدادی از واکسن‌های دامی توانسته‌ایم تعهدات مربوطه در حوزه اقدامات پیشگیرانه و کنترلی را به انجام برسانیم و امیدواریم این حمایت‌ها به ویژه در استمرار تولیدات داخلی ادامه یابد.

او در پایان تصریح کرد: گرانی تعدادی از اقلام مورد نیاز تشخیصی بیماری‌ها چالش بزرگ دیگری فراروی سازمان دامپزشکی است که امیدواریم با تامین به موقع اعتبارات در حد مورد نیاز و در حد قابل قبولی مرتفع شود.