ماجرای ساخت و ساز‌های تجاری در اطراف حرم امام رضا(ع) چیست؟

 نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت در حوزه مسکن به شمار می‌رود و این اقدام در تمامی حوزه‌ها و شهر‌های مختلف در حال انجام است. تاکنون اقداماتی در این رابطه انجام شده است، اما انجام برخی از اقدامات هنوز بعد از گذشت چند دهه همچنان بدون هیچ تغییری باقی مانده است.

بر این اساس در سال ۱۳۷۱، با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی، پروژه بافت اطراف  حرم امام رضا (ع) در مساحتی بالغ بر سیصد و شصت هکتار در دستور کار قرار گرفت. هدف از این طرح، بازسازی بافت پیرامون حرم رضوی به منظور سکونت مطلوب‌تر مجاوران و استفاده بهتر زائران محروم و نیز ایجاد تناسب بیشتر بین حال و هوای این بافت و حرم رضوی بوده است.

اکنون بیش از ۲۸ سال از آغاز پروژه بافت اطراف حرم امام رضا (ع) می‌گذرد و آنچه که از نتایج کار این پروژه دیده می‌شود، نشان دهنده کم توجهی به این پروژه است. در حال حاضر این پروژه نتوانسته است به سرانجام مطلوبی برسد.

نکته مهم این است که نه‌ تنها تناسبی بین شکل جدید این بافت و حرم رضوی ایجاد نشده بلکه شواهد نشان می‌دهد که در طول ۲۸ سال گذشته، به انواع روش‌های قانونی و غیر قانونی، منطقه از ساکنان اصلی‌اش خالی شده و به محلی برای ساخت و ساز‌های هتل و مال‌ها تبدیل شده است.

نامه معاون وزیر راه و شهرسازی برای سرعت بخشی به اجرای پروژه

در همین رابطه چند هفته پیش نامه‌ای از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی ، منتشر شد که داستان بافت اطراف حرم را وارد فاز عجیب و متفاوتی کرد، داستانی که نشان دهنده اتفاقات عجیب در این بخش است.

مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نامه رسمی خطاب به شهردار مشهد، به تضییع حقوق مردم و تملک خانه‌های آن‌ها اشاره می‌کند که به زور انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این نامه همچنین نسبت به انواع حیف و میل‌ها در حساب اصلی مالی و همچنین قیمت‌گذاری به صورت غیر کارشناسی و همچنین به انواع و اقسام تخلفات ساختمانی بزرگ مقیاس اشاره می‌کند.

پیش از این هم اخبار ضد و نقیضی در این باب بگوش می‌رسید، اما این برای اولین بار است که در فضایی خاص این چنین خبر و نامه‌ای منتشر می‌شود.

گفتنی است، در همین رابطه، اخیرا نیز، آیت الله علم الهدی نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی با انتقاد از روند طرح نوسازی اطراف حرم مطهر گفت: " بنده دو نقد اساسی به نوسازی اطراف حرم مطهر داشتم، آن هم کیفیت تملک زمین‌های اطراف حرم بود که بیش از ۲۵ سال است که از خانواده‌ها زمین‌ها را ارزان می‌خریدند و هیچ ساخت‌وسازی بر روی آن‌ها انجام نمی‌دادند و در نهایت خودشان زمین‌ها را با قیمت‌های بسیار بالاتری می‌فروختند، این در حالی است که این منطقه به صورت ویرانه‌ای باقی‌مانده است و نقد دیگر من این بود که این ساخت‌وساز‌ها بالاتر از گنبد ساخته شود و گنبد امام رضا علیه السلام را تحت الشعاع قرار می‌دهد، که بنده با این امر مخالف بودم و هستم."

همچنین چندی پیش رئیس قوه قضائیه  درباره ساخت وساز‌های غیر مجاز هم اعلام کرده بود که هیچ منطقه ممنوعه‌ای برای مبارزه با فساد نداریم و مبارزه با مفاسد و تحقق عدالت در کشور را اولویت برنامه‌های خود اعلام کرده بود

در پایان امیدواریم تمامی دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت راه و شهرسازی با جدیت و همچنین نگاه ریزبین قوه قضائیه بر پیگیری مطالبات مردمی و با توجه به لزوم حفاظت از «حق الناس»،  این موضوع مهم را پیگیری کنند تا  طرح نوسازی حرم امام رضا (ع) که بیست و هشت سال به نتیجه نرسیده، در مسیری درست هدایت شود تا شاهد اجرای هرچه بهتر و زودتر این چنین پروژه‌هایی در کشور باشیم.