جلوگیری از نوسانات بازار با ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به سرنوشت مباحث مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از ظرفیت‌های قانون است تا در حوزه مباحث مالیاتی عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه اساس مالیات بر عایدی به حوزه ساختار بودجه باز می‌گردد، تاکید کرد: بنابراین یکی از مباحث مهم در زمینه مالیات‌ها ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی است.

رییس « کمیسیون اقتصادی » مجلس با بیان اینکه کمیسیون متبوع خود در فصل ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید دو سرفصل را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار داشت: یکی از این سرفصل‌ها مالیات بر عایدی سرمایه و دیگری هم مالیات بر مجموعه درآمد است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه پس از چندین ماه کار کارشناسی کمیسیون اقتصادی گزارش مربوط به طرح موضوعات مالیاتی را در صحن کمیسیون به تصویب رسانده و این گزارش هم اکنون نهایی شده است و به زودی به صحن مجلس ارسال خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر این طرح در صحن مجلس به تصویب برسد ما به واسطه تصویب نهایی این طرح می‌توانیم آن را به عنوان یک پایه مالیاتی جدید محسوب کنیم.

پور ابراهیمی با بیان اینکه ایجاد این پایه‌های مالیاتی در راستای فعالیت کسانی که می‌کوشند ازنوسانات موجود در افزایش قیمت‌های بازار خودرو، املاک و مستغلات، ارز و طلا استفاده کنند، اظهار داشت: از این رو این طرح می‌تواند از نوسانات لحظه‌ای قیمت خودرو، املاک و مستغلات، ارز و طلا جلوگیری کرده و اگر فردی هم وارد این مقوله شد نهایتا بخشی از درآمد ناشی از این نوسانات قیمتی را به عنوان مالیات به دولت بپردازد این مسئله به افزایش منابع مالیاتی کشور کمک شایان توجهی خواهد کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته این اتفاق مشمول سرمایه مردم در بورس نمی‌شود.